انتشار مکالمه تلفنی ویکتوریا نولاند و ناسزای او در مورد اتحادیه اروپا واکنش‌های شدید و از جمله انتقاد آنگلا مرکل را در پی داشته است. آمریکا دستگاه اطلاعاتی روسیه را پشت پرده افشای مکالمه دیپلمات ارشد خود می‌داند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از دویچه وله ؛ کاخ سفید بر این باور است که دستگاه اطلاعاتی روسیه پشت جریان ضبط و انتشار مکالمه تلفنی ویکتوریا نولند، دستیار وزیر خارجه آمریکا با جفری پیات، سفیر این کشور در اوکراین قرار دارد؛ همان مکالمه‌ای که نولاند را به عذرخواهی واداشت.

در این مکالمه ویکتوریا نولاند، دستیار جان کری، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید که باید از ظرفیت سازمان ملل و بان‌کی‌مون در مورد بحران اوکراین استفاده کرد و ناسزای عامیانه و حقارت‌آمیزی را برای اتحادیه اروپا به کار می‌برد که احتمالا نشان می‌دهد، آمریکا از عملکرد اتحادیه اروپا در اوکراین رضایت ندارد.

به نوشته وب‌سایت آلمانی "اشپیگل آنلاین"، سخنگوی کاخ سفید با لحنی گلایه‌آمیز گفته است، این نازل‌ترین تاکتیک جاسوسی روس‌ها است.

مکالمه خبرساز نولاند که در وب‌سایت یوتیوب با زیرنویس روسی منتشر شد تنها ۴ دقیقه طول کشید. اما همین ۴ دقیقه گفت‌وگو این دیپلمات زن آمریکایی را به سرعت مشهور ساخت .

"اشپیگل‌آنلاین" می‌نویسد، ویدئویی که در مورد مکالمه خانم نولاند در یک اکانت منتشر شده با نشان دادن تصاویری از کلیچکو و دیمیتری بولاتف، فعال سیاسی اوکراین که ربوده و شکنجه شد و همچنین تظاهرکنندگان اوکراین می‌خواهد بگوید، سرنوشت اوکراینی‌ها تنها به دست خودشان نیست بلکه اتحادیه اروپا و آمریکا هم می‌خواهند آینده این کشور را تعیین کنند.

اینک گمانه‌زنی بر سر تشخیص هویت افشاکننده مکالمه نولاند شدت یافته و تصور بسیاری بر این است که ضبط و شنود بخش‌های مختلف این مکالمه تنها در توان همکاران سازمان‌های اطلاعاتی است.

روزنامه سوئیسی "توانتی مینتس" حتی معتقد است که نام صاحب حساب کاربری خبرساز یوتیوب را نیز می‌داند. به نوشته این روزنامه، او کسی نیست به جز پرنس میشکین؛ قهرمان کتاب ابله، نوشته لئو داستایوفسکی، نویسنده پرآوازه روسیه.

گفتنی است آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان از اظهارات توهین‌آمیز ویکتوریا نولاند در مورد تلاش‌های اتحادیه اروپا برای حل و فصل بحران اوکراین به شدت انتقاد کرده است. او روز جمعه (۸ فوریه) اظهارات نولاند را "کاملا غیر قابل قبول" خواند.

سخنگوی دولت آلمان اعلام کرد، صدر اعظم بر این باور است که عملکرد کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه "فوق‌العاده" است و اتحادیه اروپا برای آرام شدن اوضاع اوکراین همچنان به کوشش‌های خود ادامه خواهد داد.


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار