سران کاخ سفید اسیر توهم خود ارباب‌پنداری؛

آمریکایی‌ها چگونه "توافقنامه ژنو" را دور می‌زنند؟‌/ خط جدید تحریم‌ها علیه ایران کلید خورد

در آستانه دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5، سران کاخ سفید با اتخاذ مواضعی خصمانه در قبال ایران دور تازه‌ای از اقدامات دشمنانه خود را کلید زده‌اند

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران؛ هنوز یک ماه از آخرین دور مذاکرات ژنو بین ایران و گروه 1+5 نگذشته است، مذاکراتی که دستیابی به یک توافق موقت در قالب "اقدام مشترک" نتیجه آن بود.

در آستانه دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5، اما سران کاخ سفید با اتخاذ مواضعی خصمانه در قبال ایران دور تازه‌ای از اقدامات دشمنانه خود را کلید زده‌اند. یک روز صحبت از مطرح کردن لیست جدیدی از تحریم‌ها در صحن کنگره می‌کنند، روز دیگر با بیان اینکه در صورت شکست دور جدید مذاکرات تمامی گزینه‌ها روی میز قرار دارند از در تهدید وارد می‌شوند و با اتخاذ سیاست فرار به جلو دور تازه مذاکرات هسته‌ای را از پیش محکوم به شکست دانسته و برای آن نسخه می‌پچند یا به زعم خود دست پیش را برای مذاکرات پیش رو می‌گیرند و خود را در موضع بالا قرار می‌دهند.

هنوز چند روزی از توافق مقدماتی ایران و غرب بر سر برنامه هسته‌ای نگذشته بود که کاخ سفید تحریم‌هایی را به بهانه نقض حقوق بشر علیه ایران به تصویب رساند، حرکتی که به گفته بسیاری از مفسران و تحلیلگران عرصه سیاست بین‌الملل حرکتی بر خلاف روح دمیده شده در کالبد مذاکرات ژنو بود.

تحریم‌های حقوق بشری بر خلاف مفاد توافق‌نامه ژنو نبود اما همانطور که ذکر گردید بعد از  آغاز روند مثبت و رو به جلو در راستای اعتمادسازی بین طرفین مذاکره، این رفتار آمریکا پایه‌های لرزان نهال نوپای توافقات را هدف قرار داد و بار دیگر بر این صحه گذاشت که سیاست‌ تزویر و ددمنشانه آمریکا، دیوار بی‌اعتمادی ایران به آمریکا را تا این اندازه بلند کرده‌ است.

در اقدامی جدید وزارت دارایی آمریکا، در اقدامی خصمانه برخی از افراد و شرکت‌ها را به دلیل آن‌چه نقض تحریم‌های اعمالی علیه ایران خواند، مورد مجازات قرار داد.

"نیویورک تایمز" روز پنجشنبه خبر داد که دولت اوباما برخی از شرکت‌ها و افراد حقیقی را در 8 کشور به دلیل نقض تحریم‌های اعمالی علیه ایران، مورد مجازات قرار داده‌ است. بنا به گفته وزارت دارایی آمریکا، این مجازات حامل این پیام است که آمریکا تمام فشارهای اقتصادی علیه ایران را لغو نکرده‌ است.

18 تاجر و 14 نفر دیگر به عنوان نقض‌کننده تحریم‌های اعمال شده از سوی وزارت دارایی شناسایی شده‌اند که در کشورهای ترکیه، اسپانیا، آلمان، گرجستان،‌ افغانستان و امارات متحده عربی، لیختن‌اشتاین و ایران هستند. برخی از آن‌ها به نقض تحریم‌های نقل و انتقال مالی و فروش نفت متهم هستند.

در میان افراد جدید مجازات شده توسط وزارت دارایی، می‌توان به سهامدار شرکت فناوری‌های صنعتی و الکتریکی پیشرفته SL اسپانیا  "علی جانکو" شهروند ترکیه، "خطوط هوایی آسمان آبی" متعلق به ایران در امارات متحده عربی، "اولیمزون آخاموویچ سادیکوف" شهروند ازبکی اشاره کرد.

در همین رابطه خبرگزاری انگليسی "رويترز" که به عاملی در جهت پيشبرد اهداف سياستمداران غربی و آمريکايی در موثر نشان دادن تحريم‌های ضد ايرانی و از همه مهمتر عاملی برای سوزاندن آنچه به زعم رویترز خط مهارت دور زدن تحريم‌ها توسط شركت‌های ايرانی به حساب می‌آمد شهره شده‌ است طی روزهای اخیر با انتشار گزارش‌هایی به چگونگی دور زدن مفاد توافق‌نامه ژنو می‌پردازد و راهکارهایی را برای اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران پیشنهاد می‌دهد.

هدف خبرگزاری‌های غربی بويژه رويترز که تا دیروز از انتشار اخبار مربوط به دور زدن تحريم‌ها توسط شركت‌های ايرانی، به زعم خود در صدد علامت دادن به دولت آمريكا برای تحت فشار قراردادن شركت‌های طرف معامله با شركت‌های ايرانی بود امروز اما با شناسایی و بزرگ‌نمایی چگونگی دور زدن توافق نامه نقش خود را به عنوان مدیریت بخش اقتصادی عملیات روانی نظام سلطه علیه ایران ادامه می‌دهد؛ عملیات روانی که شامل فرافکنی، لو دادن و جاسوسی اقتصادی علیه ایران است و ساختار اقتصاد کشور را هدف قرار داده است.

آنچه می‌توان از دور تازه تحریم‌های آمریکا علیه ایران دریافت این است که اگر تا قبل از این رویترز و سایر رسانه‌های غربی به تصور خود در حال شناسایی خطوط دور زدن تحریم‌ها توسط ایران بودند و سعی می‌کردند تمامی راه‌ها را با شناساندن آن برای آمریکا و متحدانش به‌روی ایران ببندند بعد از مذاکرات ژنو و  همزمان با شدت گرفتن هجمه رسانه‌ای و تهدیدهای مکرر و هر روزه‌ای که سران کاخ سفید در مواجهه با ایران اتخاذ کرده‌است در واقع سیاست‌هایی هستند که در راستای دور زدن مفاد توافق اولیه بین ایران و گروه 1+5 در ژنو است. بهانه آمریکا برای اعمال تحریم‌های جدید اینبار این است که فعالیت این افراد بر خلاف توافق صورت گرفته در ژنو بوده و در راستای دور زدن تحریم‌ها اعمال شده‌است. باید گفت آنچه تا قبل از این رویترز در شناسایی و نماینده خطوط دور زدن تحریم‌ها بر عهده گرفته بود را اینبار آمریکا در پیش گرفته است با این تفاوت که اینبار آمریکاست که خطوط دور زدن "توافق‌نامه ژنو "را برای تحت فشار قرار دادن و افزایش تحریم‌ها شناسایی کرده‌است.

در رابطه با اعمال تحریم‌های جدید علیه اشخاص و شرکت‌های ایرانی و شرکت‌های طرف معامله با ایران "مرضیه افخم"، سخنگوی وزارت خارجه گفت: اقدام دولت آمریکا یک نمونه دیگر از عدم حسن نیت این کشور در آستانه مذاکرات آتی است و نشانگر این واقعیت است که آمریکا تلاش دارد قبل از دور جدید مذاکرات فضای منفی جدیدی را بر مذاکرات تحمیل کند. این اقدام نه تنها با شکست روبرو خواهد شد بلکه اقدام متقابل جمهوری اسلامی ایران را به دنبال خواهد داشت.

با اینکه حتی بسیاری از دولتمردان آمریکایی بر این مهم صحه می‌گذارند که آمریکا در سراشیبی افول قرار گرفته‌ است و دیگر نه آمریکا توان آن را دارد و نه در معادلات بین‌الملل یکجانبه‌گرایی می‌تواند برای آمریکا نفعی در پی داشته‌ باشد سران کاخ سفید همچنان اصرار دارند از موضع بالا و با زبان تهدید با ایران سخن بگویند چنانکه "وندی شرمن" مذاکره‌کننده ارشد این کشور اخیرا در جلسه کمیته روابط خارجی سنا مدعی شده‌است: در توافق ژنو یک چیز مشخص شده و آن هم این است که "هیچ‌چیز مورد توافق نیست تا زمانی که همه موارد مورد توافق قرار گیرد". او همچنین گفت: "این با ماست که وضعیت نهایی را بپذیریم یا نه."

به نظر می‌رسد توهم اینکه آمریکا "ارباب جهان" است هنوز که هنوز است بر رویکرد سران این کشور در عرصه سیاست خارجی سایه افکنده‌است که با وجود اینکه به ضعف خود واقفتند همچنان در مقام شعار هم که شده دوست دارند اینگونه رفتار کنند.

جایی که جان کری وزیر خارجه آمریکا با لوران فابیوس همتای فرانسوی خود به زبان تهدید سخن می‌گوید که اگر این کشور روابط اقتصادی با ایران را از سر بگیرد آمریکا آن کشور و شرکت‌هایش را نیز در ردیف تحریم‌های یکجانبه خود قرار خواهد داد!

سیاستی که کاخ سفید در قبال ایران در پیش گرفته‌ است شاید از منظری دیگر به دلیل احساس غبنی است که به واسطه توافق ژنو احساس می‌کنند جایی که  آمریکا مجبور شد در کنار سایرین بنشیند و این برای آمریکایی که داعیه دار کدخدایی جهان است کسر شان به حساب می‌آمد.

در هر حال سران کاخ سفید باید دو نکته را در مواجهه با ایران مد نظر قرار دهند. یکی اینکه ایران کشوری نیست که بتوان با مردم آن با زبان زور و از موضع بالا سخن گفت چنانکه در 35 سال گذشته بارها  این را آزموده‌اند و آزموده را آزمونی دگر نشاید و نباید.

دوم اینکه وارد آوردن فشار بیشتر بر ایران و اعمال تحریم‌های یکجانبه که بر خلاف توافق صورت گرفته در ژنو است و مورد وثوق و احترام برای سایر شرکت‌کنندگان در آن است، تنها و تنها یک نتیجه می‌تواند برای آمریکا به همراه آورد و آن انزوای هرچه بیشتر این کشور در صحنه سیاست کنونی جهان است و بس.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۵۹
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
بهنام
۰۷:۵۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
علیرضا
۱۹:۰۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر اسرائیل مرگ برامریکا
Iran (Islamic Republic of)
یک ایرانی مسلمان
۰۲:۰۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
باصلابت و وحدت کلمه و اقتدا به فرماشات امام خامنه ای قطعا، انشاالله در برابر قلدری های ااستعمار گران با سربلندی موفقیم، مرگ بر آمریکا و ایادیش در تمام نقاط جهان.
Iran (Islamic Republic of)
حسینی
۰۰:۲۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
مرگ برآمریکا
Iran (Islamic Republic of)
جواد
۰۰:۱۵ ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
اونایی که به حرف ها و رفتارهای آمریکا اعتماد دارن درس بگیرن!
Iran (Islamic Republic of)
محمود
۰۰:۱۰ ۲۱ بهمن ۱۳۹۲
تمام این دو رویی ها به خاطر لابی اسرایل درکنگره امریکا است که به فکر منافع خود و از ایران می ترسند . پس مرگ بر اسرایل
Iran (Islamic Republic of)
فتح اله
۲۳:۵۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
آمریکایی ها نشان دادند که کثیف تر از آن چیزی هستند که ما فکر میکردیم
Iran (Islamic Republic of)
علي
۱۶:۳۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر امريكا
Iran (Islamic Republic of)
زینب
۱۵:۲۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
روز22 بهمن ماتوی دهن آمریکا می زنیم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر امریکای لعنتی
Iran (Islamic Republic of)
22بهمن
۱۴:۵۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر امریکایی که چشم نداره پیشرفت ایرانو ببینه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
کسی که از رقیب خود می ترسد ترسش را به گونه ای ظاهر کند و مراد از گزینه ها؛برای تقویت روحیه خودشون است 22بهمن ببینیم برا تقویت روحیه چه می کنند .
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۱۴:۴۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگگگگگگگگ به آمریکااااااااا و نیرنگششششششش
-
بسیجی
۱۴:۱۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
جواب امریکا روز 22 بهمن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر هرچی ضد ایرانیه علی الخصوص اسرائیل
-
ناشناس
۱۴:۱۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر امریکا و حامیان امریکا و اسرائیل غاصب
Iran (Islamic Republic of)
مبارز
۱۴:۰۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر دشمنی که هدفش فقط جنگ و نا ارامی است نه صلح
Iran (Islamic Republic of)
لبیک یاحسین
۱۳:۴۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
گزينه هاي روي ميز
۱۳:۴۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
سران آمريكا از دست ايرانيان سر درد گرفته اند و دنبال قرص تب بر مي گردند.....
Iran (Islamic Republic of)
ملکی
۱۳:۴۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
باید مورد توجه قرار داد آمریکا چرا می خواهد توافق نامه را از بین ببرد. به نظر می رسد احساس می کند کلاهش سرش رفته و ما باید هوشیار تر باشیم و نقشه هایش را به خودشان برگردانیم
Iran (Islamic Republic of)
meysam
۱۳:۴۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
جواب: روز22 بهمن
Iran (Islamic Republic of)
اسي
۱۳:۱۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
ماجوانان ايراني به آمريكاواسگ دست نشانده آن. چندين بارنشان داديم كه پيرو خط رهبرفرزانه هستيم .وامريكا وحكومت هاي دست نشانده ي ان بايدبدانند كه مردم ايران وسران دولت هرگزنميگذارندخون هزاران شهيد پايمال شود.
مرگ بر اسراعيل
مرگ بر امريكا
-
ناشناس
۱۳:۱۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
آمریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند . مردم و مسئولان باید هوشیار باشند و فریب استکبار نخورند . مرگ بر آمریکا و مرگ بر رژیم صهیونیستی
-
ناشناس
۱۳:۰۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر دو روي منافق
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۰۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
سلام و درود بی پایان به امام و رهبر جلیل القدر
.هیهات منه ذله
Iran (Islamic Republic of)
mohsen
۱۳:۰۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
آمریکا مرگ به نیرنگ تو، خون جوانان ما میچکد از چنگ تو
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۴:۱۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
ننگ به نیرنگ تو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
جواب روز 22 بهمن
Iran (Islamic Republic of)
هموطن
۱۲:۴۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
دشمن در همین نزدیکی های مااست درهمسایگی ما ولی ماان رادر دور دستها رصد می کنیم عربستان وقطر وامارات وبقیه
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۲:۳۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر منافق نمیدونم بعضی از نظرات منفی برای چیه!به نظرم اینا ایرانی نیستن!خدا سایه مقام معظم رهبری امام خامنه ای (مد ظله)را بر سر ما مستدام بدارد.اسلام پیروز است!مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
رهگذر
۱۲:۰۸ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
امریکا در بدترین دوران حیات خود به سر می برد ما مردم ایران نباید از ارزشهای انقلاب و امام در مقابل این ظالم کوتاه بیاییم و البته مسولان هم باید در مقابل زورگویی و یاوه گویی های آنها بایستند و به پشتوانه این ملت جواب محکم و دندانشکنی به یاوه گویی های آنها در دور بعدی مذاکرات بدهند - مرگ بر آمریکا
-
اکبری
۱۲:۰۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
آمریکا از اول به دنبال براندازی نظام مقدس جمهوری اسلامی است واین ساده لوحی است که فریب انها را بخوریم فقط باید گوش به حرف رهبر عزیز ما را نجات خواهد داد والسلام مرگ بر شیطان بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
توبه گرگ مرگ است
Iran (Islamic Republic of)
rasol
۱۱:۴۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
l درود بر ایران
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۱:۴۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
ما رهبری مثل امام خامنه ای داریم و امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند خودشان هم میدانند دوره زورگویی ظالمان تمام شده است
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۱:۲۳ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
واقعا آمریکائیها صادق نیستند و قصد فریب دارند و انشائالله به یاری خداوند ناکام خواهند ماند
Iran (Islamic Republic of)
رامین
۱۱:۲۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
آمریکاهیچ غلطی نمتواند بکند ماایرانی هستیم ومیداند که خاک وطنمان ناموس هرایرانی هست زنده بادایرانی باوجود ،مرک برامریکا واسراییل
-
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
امریکا شیطان بززززززززززززززززززررررررررگ
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
morteza
۱۱:۱۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
هرچقد به اینها رو بدی پرو تر میشن.
Iran (Islamic Republic of)
میثم
۱۱:۱۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
خاک بر سر فرانسه و کشورهای اروپایی که نوکر حلقه به گوش آمریکا و اسرائیل هستند و به منافع کشورشون توجهی ندارند .
Iran (Islamic Republic of)
محمد مقدس
۱۱:۰۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
طبق نظرحضرت آقا که فرمودند به این مذاکرات خوشبین نیستند من نیز به این مذاکرات خوشبین نیستم آمریکا آزمون خودش را پس دادده است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر آمریکا ، اسرائیل و همه زورگویان به ناحق جهان
Iran (Islamic Republic of)
ایران دوست
۱۰:۵۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
چرا همیشه آمریکا ما رو تحریم میکنه. دولت بیاد تمامی مبادلات خودش رو با امریکا چه مستقیم و چه با واسطه قطع کنه. مصرف محصولات آمریکایی ممنوع بشه و جلوی این زورگو به ایستیم.
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۰:۴۹ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر امریکا شیطان بزرگ وبیادشهید مظلوم بهشتی ای امریکا از ما عصبانی باش واز این عصبانیت بمیر .
Germany
رضا
۱۰:۴۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
جای تعجب دارد که چرا پس به این توافقنامه چسبیده ایم و میخواهیم آنرا ادامه دهیم هرچه زودتر پای خود را از این سستی بیرون بکشیم و محکم بایستیم.
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۰:۲۷ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
طبق قانون طبیعت آب سرازیر می رود هر وقت قانون طبیعت برعکس شد ما دست از انزژی هسته ای بر می داریم مرگ بر آمریکا
Iran (Islamic Republic of)
محمد بني عليان
۱۰:۲۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگ برآمريكاي زورگوي جهانخوار مرگ براوباما،كري وشرمن وهمه ياوه گويان غربي
-
نعیمی
۱۰:۱۲ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
لابی صهونیستی وحکام خائن عربستان وقطربیشترین تلاش راجهت شکست مذاکرات هسته ای انجام داده ومی دهند
Iran (Islamic Republic of)
HAMID
۱۰:۰۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
هر زمان که ما به سخنان رهبر فرزانه گوش ندادیم فرصتهایی را برای بیگانگان فراهم کردیم تا ضربات بیشتری را بر پیکره ایران وارد کنند .اینها همه درس است که متاسفانه بعضی ها از آن درس نمیگیرند.رابطه با شیطان بزرگ که آرزوی بعضی از خواص نیز هست از همین موارد است.
Iran (Islamic Republic of)
mohsen
۰۹:۵۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
آمریکا قابل اعتماد نیست
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۰۹:۴۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
در روز 22 بهمن به امریکا میفهمانیم تحریمهایش بیفایده و بی اثر است مرگ بر امریکا مرگ بر اسراییل
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۴۱ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
ملت فهیم و غیور ایران هیچگاه فریب یاوه گویی های مقامات آمریکایی را نخورده و هرگز راضی به از دست دادن عزت و غرور ملی خود در ازای لغو دروغین تحریم ها نیستند.
-
ناشناس
۰۹:۳۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
آمريكا هیچ غلطی نمی تواند بکند .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۲۴ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
آمریکا نشان دادکه آدم بشو نیست .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۶ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر امریکا
-
ناشناس
۰۹:۱۰ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
مرگ بر آمریکا
آخرین اخبار