کشورهای زیادی که در بحران سوریه دست داشتد به تدریج در حال بازنگری مواضع خود در قبال این کشور و خروج غیرذلیلانه از آن هستند و این تلطیف مواضع در قبال دمشق بعد از ناکام ماندن آمال و آرزوهای مداخله‌گران در سرنگونی نظام سوریه و محور مقاومت در این کشور صورت گرفت.

بدون تردید سوریه توانست تحت حمایت معنوی متحدان و هم پیمانان منطقه ای خود مانند ایران، روسیه و حزب الله و به فضل مقاومت جانانه مردمی و دلاوری‌های پیاپی ارتش قهرمان مردمی سوریه همه معادلات را در میدان عمل به سود خود تغییر دهد و همه توطئه توطئه‌گران را خنثی سازد و باعث شود برخی از کشورهای مداخله‌گر و در راس آن ها ترکیه دست از مواضع خصمانه شدید خود بردارد و در مواضع خود جانب تلطیف و نرمی را رعایت کند. در این گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران می‌خوانیم که آیا موضع توطئه‌گران خارجی در قبال سوریه تلطیف شده است؟


ترکیه یکی از کشورهایی است که بیشترین ضربه را از بحران سوریه تاکنون خورده است. نزدیک به یک میلیون آواره سوری وارد خاک این کشور شدند. برخی در اردوگاه های امداد تدارک دیده و برخی دیگر در شهرهای مختلف ترکیه اقامت کردند. چیزی که موضوع مربوط به آوارگان سوری در ترکیه را بسیار خطرناک کرده است تحریک طرح همزیستی طایفه‌ای در ترکیه است و نظام سوریه به طور مستقیم یا غیر مستقیم توانسته است علوی‌های مقیم ترکیه را که شمار آنان بیش از پانزده میلیون نفر است تحریک کند. از سوی دیگر با توجه به بحران سوریه و تاثیر آن بر ترکیه ، حرب کارگران کردستان که مخالف نظام حاکم بر ترکیه است به تب و تاب انتقام جویی از دولت اردوغان برآمده است و به همین منظور روابط و همکاری با دیگر گروه های مخالف دولت ترکیه به خصوص حزب خلق جمهوری را تقویت کرده است.

اردوغان به خوبی این حقیقت را درک کرده است که لعن و نفرین سوریه در حال تعقیب وی و دولت وابسته به اوست و ارکان حکومتش را به لرزه انداخته؛ وحدت ملی ترکیه را مخدوش کرده است و باعث تخریب سیاست "صفر کردن مشکلات با همسایگان" شده است. به همین علت دست به تحرکات فوری برای نجات حکومت ، حزب و کشورش زده است.


با توجه به بحران های مختلفی که دولت اردوغان در عرصه داخلی با آن مواجه شده است عبدالله گل رییس جمهور نخستین کسی است که زنگ خطر را به صدا درآورد و تغییر سیاست کشورش در قبال سوریه را خواستار شد. گل این درخواست را در حضور سفیران ترکیه در کشورهای جهان مطرح کرد. آغاز تغییر سیاست ترکیه در قبال بحران سوریه از جریان سفر اردوغان به مسکو آغاز شد و بعد از آن با سفر داوود اوغلو وزیر امور خارجه این کشور به تهران و عراق و در نهایت سفر شخص اردوغان به ایران ادامه یافت.


یک اصل اساسی مورد توافق همه این است که دخالت در بحران ها فوری است ولی خروج از آن زمان زیادی می برد. نمونه بارز آن نیز دخالت آمریکا در افغانستان و عراق است. به همین علت در شرایطی کنونی نمی‌توان با قاطعیت از تغییر سریع موضع ترکیه در قبال سوریه سخن گفت.

اقدام ارتش ترکیه به بمباران کاروان وابسته به گروهک داعش نزدیک شهرک اعزاز در شمال غرب سوریه ، تشدید نظارت و کنترل مرزها ، بلوکه کردن دارایی های برخی از گروه های اسلام نما و همچنین سردی روابط با بسیاری از مخالفان سوری از جمله برچیدن دفاتر وابسته به ائتلاف ملی مخالفان  و طرد آنان از دو شهر استانبول و غازی آنتب نقطه آغازین موضع ترکیه در قبال سوریه است. پیامدهای بحران سوریه به عمق ترکیه کشیده شده و به عامل بی‌ثباتی برای این کشور تبدیل شده است ولی این ناآرامی ها هنوز به مرحله عملیات انتحاری و انفجار خودرو نرسیده است مانند چیزی که در عراق و لبنان جاری است. هرچند که ترکیه نیز از این قاعده مستثنا نیست و وقوع حملات تروریستی و انتحاری در ترکیه به نظر نزدیک می‌رسد.


به هرجهت زمزمه تغییر رویکرد ترکیه در قبال سوریه به گوش می‌خورد این در حالی است که برخی از تجدید نظر عربستان در قبال بحران سوریه خبر می‌دهند. کارشناسان و ناظران بر این باورند که علت کنار گذاشتن بندر بن سلطان رئیس دستگاه اطلاعات عربستان  از عرصه سیاسی  به معنای تغییر موضع  این کشور در قبال سوریه است. تغییر موضع کشورهای حامی تروریسم در سوریه اعم از قطر، ترکیه و عربستان بعد از مقاومت سوریه در این جنگ صورت گرفت و از این قضیه تنها یک تفسیر برداشت می‌شود و آن این است که موضع این کشورها  مبنی بر  اتکاء به این گروهها به عنوان بازوی نظامی که بتواند نظام اسد را سرنگون کند، تغییر کرده است.

سید محمد مسعودی علوی



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
محمد
۰۲:۰۵ ۲۰ بهمن ۱۳۹۲
درود بر حزب الله و درود بر مردم مقاوم سوریه و ارتش سوریه و ریس جمهور شجاع سوریه اقای بشار اسد و درود بر مردم مقاوم فلسطین و مرگ بر امریکا و اسراییل و سعودیها. ای ملت سوریه و فلسطین و عراق ملت ایران در کنار شماست، و لبیک یا امام امام خامنه ای.
آخرین اخبار