گلیم بافی، شیشه درمه، ، اویی بافی ، وارونه چین بافی، دولچه دوزی، دواتگری و جوک کاری از جمله صنایع دستی است که ریشه در تاریخ کهن فارس دارد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ معاون صنایع دستی با بیان اینکه صادرات گلیم در سال 90- 743 هزار و 231 دلار به وزن 90/33 تن همچنین در سال 91، 275هزار و 82 دلار به وزن 4/9 تن بوده افزود: در شش ماهه نخست سال 92 میزان صادرات گلیم استان 122هزارو 342 دلار به وزن 58/3 تن بوده است.

محمدی با اشاره به این که صادرات صنایع دستی فرش در شش ماهه نخست سال 91، 22 میلیون و 282 هزار و 743 دلار به وزن 600 تن بوده گفت: این میزان در شش ماهه نخست سال 92، 5 میلیون و 111 هزار و 98دلار به وزن 294 تن رسیده است .

وی بیان کرد: صادرات گلیم به کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس ، آمریکا ،انگلیس، اتریش ، سوئد، ایتالیا و ژاپن صورت می گیرد.

شیشه درمه، اویی بافی ، وارونه چین بافی از جمله هنر های دست باف داری است که در بین عشایر قشقایی رواج بسیار داشته و محصولاتی چون چنته ، جاتیری ، سیخ دان، مفرش، می باشد

این سه رشته که هرکدام دارای سبک خاصی جهت چله کشی و بافت می باشند در مقایسه با دیگر دست بافتهایی چون فرش و گلیم و گبه به مهارت های ویژه ای نیازدارند.

سختی چله کشی و بافت این دست بافت ها و همچنین تغییر نوع زندگی عشایر (یکجا نشینی) سبب شده است تا این محصولات زیبای داری به فراموشی سپرده شود .

گچمه بافی یکی دیگر از هنرهای دستبافت عشایری و روستایی است که بیشتردر بین عشایر لر رایج است. این هنر زیبا که بیشتر در محصولاتی چون زیر انداز، خورجین، چنته، جل اسب بکاربرده می شود از جمله رشته هایی است که متاسفانه تولید آن در سالهای اخیر بسیار محدود شده است .

دولچه دوزی که یکی از محصولات صنایع دستی شهرستان کازرون و برخی دیگر از شهرستانهای استان فارس می باشد زمانی تنها تامین کننده آب خنک و گوارای دامداران ، کشاورزان و عشایر کوچ رو بوده که به سبب ورود تکنولوژی و همچنین یک جانشینی عشایر به دست فراموشی سپرده شده است.

هنر دواتگری که به معنای حالت دادن فلز سرد و ساخت زیر سازهایی چون سینی ، گلدان ، گالیش، قاب عکس و قندان می باشد درحقیقت پایه و اساس هنر قلمه زنی است .

این هنر ریشه در تاریخ کهن چند هزار ساله استان فارس دارد که متاسفانه کم کم به فراموشی سپرده شده و امروزه تنها چند صنعتگر محدود در این رشته هستند که آنها هم فعالیت چندانی ندارند .

جوک کاری از رشته های مرتبط با چوب در شیراز است.

جوک کاری یکی از هنرهای زیبا و قدیمی شیراز است. این هنر زیبا مادر خاتم سازی است که هم در منبت و خاتم و هم به تنهایی به صورت در، پنجره و قاب کاربردهای فراوانی دارد.

معاونت صنایع دستی با برگزاری کلاس های آموزشی کوتاه مدت و همچنین کلاس های استاد و شاگردی سعی بر احیای مجدد این هنرها و کاربردی نمودن مجدد آنها دارد./

انتهای پیام/

برچسب ها: هنر ، صنایع ، دستی ، فارس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.