دانشگاه علوم پزشکی شیراز به شهروندان نسبت به بروز تب مالت هشدار داد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری تب مالت شهروندان از مصرف فرآورده های لبنی غیر مجاز نظیر شیر خام، پنیرتازه، خامه و سرشیر خودداری کنند.

مقدمی با اشاره به خطر شیوع بالای تب مالت ادامه داد: بیماری تب مالت یکی از مهم ترین بیماری های قابل انتقال بین انسان و حیوان است و همیشه در کشور وجود داشته که عامل آن نوعی باکتری به نام بروسلاست است.

وی افزود : این باکتری انواع مختلفی دارد و عمدتا میزبان اصلی آن گوسفند است، انواع دیگر آن در گاو، گاومیش، خوک و سگ یافت می شود، اما باکتری که در انسان ایجاد بیماری می کند بروسلا ملیتنسیس است که می تواند علاوه بر گوسفند، گاو و شتر را نیز درگیر کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: راه های سرایت این بیماری بسیار متفاوت است و باکتری از طریق تماس مستقیم و استفاده از فرآورده های آلوده دام های مبتلا، به انسان منتقل می شود تماس با مخاط چشم، تماس با خراش ها و جراحت های پوستی، مدفوع و ادرار حیوان می تواند منتقل کننده بیماری باشد و به طور کلی بافت حیوان آلوده می تواند بیماری را منتقل کند.

وی بیان کرد : مصرف مواد غذایی حاوی باکتری نظیر شیر خام، فرآورده های لبنی، پنیر تازه، خامه و سرشیر می تواند به ابتلا به تب مالت بینجامد.

مقدمی گفت: به منظور پیشگیری از شیوع بیماری تب مالت، طرح های ضربت بهداشت محیط در دی ماه سال جاری اجرا شد و بازرسان بهداشت محیط دو مرکز بهداشت شهرستان شیراز از 296 واحد صنفی خواربار و لبنیات فروش ها و فروشگاه های توزیع مواد غذایی بازدید کردند .

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: نتیجه ی این بازدیدها توقیف و معدوم سازی 70/889 کیلوگرم مواد غذایی غیر مجاز ، فاسد و تاریخ گذشته و ارسال 79 پرونده ی افراد متخلف به مراجع قضایی و صدور95 مورد اخطار بهداشتی بوده است.

انتهای پیام/ش ک

برچسب ها: هشدار ، علوم ، پزشکی ، شیراز
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.