به گزارش باشگاه خبرنگاران اروميه مدیرعامل منطقه آراد تجاری صنعتی ماکو درجمع خبرنگاران با اعلام این مطلب گفت:جاده ارتباطی این منطقه با مبادی ورودی وخروجی کالا از کشورهای همسایه یازده متر عرض دارد درحالیکه برای تردد خودروهای ترانزیتی در این منطقه نیاز به بزرگراه وجاده عریض وجود دارد
فروزان افزود:احداث فرودگاه در شهرستان مرزی ماکو بعنوان شاهراه ارتباطی ترانزیت کالاهای کشورهای آسیای میانه واروپا به کندی انجام گرفته است واین پروژه با وجود گذشت بیست سال از 60 تا 65 درصد پیشرفت فیزیکی برخوردار است،گذشته از آن وجود راه ریلی در منطقه آزاد ماکو از دیگر ضروریات است که به دلیل هزینه بالای احداث آن مقدور نیست
وی خاطر نشان کرد:با تواافقاتی که بین استانداران آذربایجان غربی وشرقی و یک شرکت چینی انجام شده است احداث بزرگراه از مبدا مرند تا ماکو آغاز می شود و درصددیم برای تسریع در رونداحداث وبهره برادری از آن اعتبارات ملی را جذب کنیم
مدیر عامل منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو تصریح کرد: منطقه آزادتجاری-صنعتی ماکو علاوه بر هم مرزی با ترکیه ونخجوان، همجوار با ارمنستان ومنطقه قفقاز بوده وگلوگاه کریدور زمینی شمال وجنوب ونقطه اتصال آسیا واروپا است وبا توجه به اهمیت مواصلاتی استراتژیکی قفقاز برای ایران، انجام عمده مبادلات وآمدوشدهای تجاری وسیاسی بین ایران ،روسیه واروپا از این محور است
فروزان افزود باوجود اهمیت فوق العاده این منطقه درگسترش همکاری وتعامل منطقه ای وبین المللی وتقویت پیوند دو سویه،خرمندانه وبالنده با اقتصاد جهانی، به دلیل نبود زیرساختهای مناسب وپیش بینی نشده درحال حاضر از ظرفیت این منطقه نمی توانیم به شکل مناسب بهره بگیریم
وی درخصوص مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو گفت:وجود بزرگترین ومهمترین گمرک زمینی ایران با ترکیه یعنی بازرگان در این منطقه،معافیت مالیاتی 20ساله برای کلیه فعالیاتی درتمام زمینه ها،نیاز نداشتن به اخذ روادید برای وروداتباع خارجی،ورود مواد اولیه وقطعات وماشین آلات واحدهای صنعتی وتولیدی بدون پرداخت عوارض گمرکی از جمله مزایای سرمایه گذاری در منطقه آزاد تجاری-صنعتی ماکو است/