آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان روز جمعه اعلام کرد سخنان یک مقام آمریکایی در مورد اتحادیه اروپا به هیچ وجه قابل قبول نیست.

به گزارش سرويس بين‌‌الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه، کریستین ویرتس سخنگوی دولت آلمان در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر ویکتوریا نولند ، معاون وزیر امور خارجه آمریکا در مورد اروپا که گفته بود : « اتحادیه اروپا برود گم شود » ، گفت : « صدر اعظم بار دیگر تأکید دارد که (کاترین) اشتون (مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا) به خوبی کار می کند.» 

مکالمه "ویکتوریا نولاند"، دستیار وزیر امور خارجه آمریکا با جفری پایات سفیر آمریکا در کی یف که روز سه شنبه در یوتیوب منتشر شد از استراتژی آمریکا در خصوص سیاست و انتقال قدرت در اوکراین پرده برمی دارد.

در این مکالمه ظاهرا تلفنی نولاند با اشاره به سه رهبر مخالفان، ویتالی کلیچکو، آرسنی یاتسنیوک و اوله تیهانیبوک، می گوید فکر نمی کند که کلیچ (کلیچکو) باید در هیچ دولت جدیدی حضور داشته باشد.

ویکتوریا نولاند اضافه می کند که باید سازمان ملل متحد وارد صحنه شود…وی سپس به اتحادیه اروپا فحش رکیکی می دهد.

این مکالمه درست دو روز پیش از آنکه ویکتوریا نولاند روز پنجشنبه با ویکتور یانوکوویچ، رئیس جمهوری اوکراین، در کی یف دیدار کند، منتشر شد.

جین پساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا از اظهار نظر در خصوص محتوای این مکالمه خودداری کرد اما از سوی دیگر درستی و وجود چنین مکالمه ای را نیز زیر سوال نبرد و کتمان نکرد.

وی گفت نولاند از همتایانش در اتحادیه اروپا در خصوص اظهار نظرهای گزارش شدۀ منتسب به خود عذرخواهی کرده است.

سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در گفتگویی با یورونیوز از اظهار نظر در خصوص این مکالمه تلفنی و فحش مقام ارشد آمریکایی به اتحادیه اروپا خودداری کرد.

هنوز کسی نمی داند این مکالمه ابتداء چگونه و توسط چه کسی ضبط و منتشر شده است. اما جی کارنی، سخنگوی کاخ سفید می گوید از آنجا که ابتداء دولت روسیه متوجه این مکالمه شده و از وجود آن در یوتیوب خبر داده است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار