"آرش پژمان" گفت: نگاه منتقد به کارنامه قبلی فیلمساز، او را از نگاه و تجربه جدید می‌ترساند.

"آرش پژمان" منتقد سینما در گفتگو با خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران گفت: ماهیت نقد در همه جای دنیا و در هر حوزه‌ای یک مقوله دو لبه است و این تنها مختص به سینما نیست.
 
وی ادامه داد: وقتی در جشنواره‌ای مانند اسکار خیلی بی‌واهمه گفته می‌شود لابی کردیم دیگر اوضاع نقد و منتقد مشخص است.
 
پژمان گفت: جنس کار نقد، لغزنده است، اما اینکه منتقد به کدام طرف بلغزد مهم است.
 
وی اظهار داشت: درست است که منتقد منصف هم داریم که براساس ابزارها و معیارهای صحیح و فنی به نقد می‌پردازند، اما نمی‌توان حضور گروهی را کتمان کرد که براساس حب و بغض نقد می‌کنند که این حب و بغض می‌تواند به دلیل رانت و مسائل دنیوی و یا محرومیت از این امتیازها باشد و متاسفانه چنین نقدهایی کم نیست.
 
این منتقد سینما افزود: سینما یکی از حوزه‌هایی است که انواع نقد را می‌توان در آن بسته به نگاه و تخصص منتقد و ابزارهای تکنیکی که از آن استفاده می‌شود انجام داد.
 
وی اظهار داشت: نقد در سینمای ایران بسیار اتفاق می‌افتد و بسیاری خود را منتقد می‌دانند که البته در مقام بیننده این حق را دارند زیرا هر بیننده‌ای صرفا به عنوان یک مخاطب عام و آماتور توان نقد کردن را دارد در این میان نتیجه آنچه براساس معیارها و ابزارهای فنی صورت می‌گیرد، نقدهایی است که در رسانه‌ها ارائه می‌شود.
 
این منتقد تصریح کرد: کشور ما، از جمله کشورهایی است که مردم استقبال زیادی از فیلم‌های سینمایی می‌کنند و به طور کلی علاقه‌مند به سینما هستند و نقدهایی هم که از جانب آنها صورت می‌گیرد ارزشمند است.
 
پژمان عنوان کرد: سینما به دلیل جذابیت‌های بسیار به طور طبیعی منتقدانش بیش از سایرحوزه‌هاست، اما در این میان این نقدهای زیادی که از لحاظ کمی صورت می‌گیرد نقدی کیفی ارزشمند است یعنی نقد باید بهگونه‌ای سازنده باشد و نه تنها خود فیلم‌ساز اثر بعدی‌اش را با توجه به آن روبه جلو بسازد، بلکه حتی سایر فیلمسازها هم از نقد فیلم همکار خود استفاده کنند.   
 
وی اظهار داشت: دوره نقد کلاسیک دهه 80، 90 میلادی گذشته و در حال حاضرنقد دارای چارچوبی مشخص است؛ با این حال نقد سازنده حداقل میان نشریات کمتر دیده می‌شود و نقدها یک طرفه هستند که البته منتقدان عاشق این نوع نقد هستند.
 
وی اظهار داشت: نقدهای کیفی معمولا در جشنواره‌ها صورت می‌گیرند که این از نکات مطلوب جشنواره است، زیرا منتقد می‌داند که فیلمساز همان لحظه توان جواب دادن نقد منتقد را دارد و به همین دلیل سعی می‌کند که نقدش منصفانه بوده و به چالش کشیده نشود.
 
این منتقد افزود: نقد یک اثر باید با توجه به ذات اثر باشد بنابراین باید فراموش کرد که فیلم را چه کسی ساخته و آن چه که مورد نقد قرار می‌گیرد خود فیلم باشد.
 
پژمان ادامه داد: ما اگر بخواهیم نقاد اخلاق محوری باشیم، باید به گفته و نه به گوینده توجه کنیم؛ بنابراین باید در جشنواره امسال هم فارغ از کارنامه هنری کارگردانان به اثر نگاه کنیم و آنرا مورد داوری قرار دهیم.
 
وی خاطر نشان کرد: تا وقتی منتقد به کارنامه هنری فیلمساز توجه می‌کند و کار فیلمساز را با توجه به پیشینه هنری او نقد می‌کند فیلمساز از تجربه و نگاه نو پرهیز می‌کند زیرا از روبه رو شدن با تیغ تیز منتقد می‌ترسد و این بی‌رحمی در مورد سینما است.


انتهای پیام/ اس
برچسب ها: آرش پژمان ، نقد ، منتقد ، سینما ، فیلم
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار