تحلیل‌گر مسائل سیاسی در واشنگتن تاکید کرد: اختلاف آمریکا و عربستان در مورد پرونده هسته‌ای ایران اختلافات تاکتیکی است نه استراتژیک و راهبردی اما در مورد پرونده سوریه باید اعتراف کنم اختلافات دولت آمریکا با عربستان عمیق و ریشه‌دار است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، شبکه تلویزیونی اسکای نیوز عربی در برنامه "حوار اللیله" به این موضوع پرداخت که آیا دولت آمریکا در سیاست های خود در قبال بحران سوریه بازنگری خواهد کرد؟  

"ابراهیم نحاس" استاد علوم سیاسی در ریاض درباره سفر ماه آینده باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به عربستان و اختلاف نظر آمریکا و عربستان درباره پرونده هسته‌ای ایران و بحران سوریه گفت: دیدار اوباما از ریاض در حقیقت به دنبال فشار پیاپی عربستان به بسیاری از کشورها برای حمایت از ارتش آزاد سوریه و حمایت از کشورهایی که از ارتش آزاد حمایت می‌کنند، می‌باشد. وی افزود، مسئله دیگر توافق درباره پرونده هسته‌ای ایران است که آمریکا معتقد است این توافق به نفع منطقه است اما عربستان بر این باور است که در این‌باره فریب خورده است چرا که مستقیما با عربستان مشورت نشده  و نظرخواهی نکرده‌اند. 

"ابراهیم نحاس" در ادامه اظهار داشت: نکته دیگر که باید بگویم این است که مهمان برنامه همکارمان در آمریکا معتقد است ، دولت آمریکا از مواضع بشردوستانه حمایت می‌کند اما من معتقدم این موضع صحیح نیست. فقط در مورد بوسنی و هرزگوین تا حدی اینگونه بوده است اما شواهد دال بر این است، در مورد بحرانی که در فلسطین از سوی صهیونیست ها بر این کشور وارد می‌شود بهترین دلیل بر غیر انسانی بودن موضع آمریکا است. آمریکا فقط هر جایی که منافعش ایجاب کند از آن دفاع می‌کند که البته این در علم سیاست قابل توجیه است.

"دیوید بلوک" تحلیل گر مسائل سیاسی در واشنگتن نیز در این باره گفت: به عقیده من منافع مشترک عربستان و آمریکا در مورد پرونده هسته‌ای ایران و بحران سوریه در نظر گرفته شده است. 

وی در ادامه افزود، من بر این باورم، اختلافات موجود در پرونده هسته ای ایران اختلافات تاکتیکی است نه راهبردی. اما در مورد پرونده سوریه باید اعتراف کنم با همکارمان در ریاض موافق هستم که اختلافات دولت آمریکا با عربستان عمیق و ریشه‌دار است. اختلاف نظر در مورد نقش نظام سوریه در مقابله با مخالفان سوریه و برخورد با دخالت نظامی کشورهای بیگانه وجود دارد. وی گفت: من پیش‌بینی می‌کنم هماهنگی در این‌باره بیشتر خواهد شد اما به طور جزیی و موقت. زیرا در نهایت عربستان خواستار سقوط نظام بشار اسد در سوریه است اما آمریکا خواهان رسیدن به یک راه حل سیاسی مسالمت آمیز و دیپلماتیک است. من معتقدم واشنگتن خواستار سقوط نظام بشار اسد در آینده دور است.

وی در پاسخ به اینکه دولت آمریکا بارها اعلام کرده است ، زمان حکومت بشار اسد به پایان رسیده است. آیا این موضع رسمی دولت آمریکا نیست ، گفت: بله موضع رسمی هست اما چیزی است که ما می بینیم ولی در عمل اینگونه نیست. من متاسفانه باید بگویم اینگونه موضع گرفتن ها در روابط بین المللی طبیعی است.

"دیوید بلوک" ادامه داد ، من شخصا با سیاست آمریکا در سوریه موافق نیستم اما اینگونه ارزیابی می‌کنم که موضع حقیقی آمریکا همانگونه که در نشست ژنو دو تصریح کرد، رسیدن  به راه حل مسالمت‌آمیز و دیپلماتیک و مشارکت مخالفان و دولت سوریه در آینده سوریه است که به نظر من این موضع غیرممکن و غیر منطقی است. این اصلا دست یافتنی نیست ولی موضع دولت آمریکا تا کنون همین است.

دکتر "فواض جرجس" استاد روابط بین الملل در لندن نیز در مورد برطرف شدن اختلافات عربستان و آمریکا گفت: بسیار سخت است. پرونده هسته ای ایران پرونده‌ای استراتژیک برای دولت آمریکا است. همکاری با ایران در این باره بخشی جدا ناپذیر از استراتژی آمریکایی ها است. پرونده هسته ای مهمترین پرونده دولت باراک اوباما در خاورمیانه است. مهمتر از درگیری های اعراب با اسرائیل و مهمتر از پرونده سوریه و هر پرونده دیگری است. همانگونه که اوباما رئیس جمهور آمریکا بارها گفته است ، اگر با ایران به توافق نرسیم در آتش جنگ خواهیم سوخت. من معتقدم اولا ، بحران سوریه اولویت دولت آمریکا نیست. ثانیا ، اوباما از رئیس جمهور سوریه می‌خواهد از حکومت کناره‌گیری کند اما در عین حال خواستار حفظ سازمان های سوریه است، خواهان نگهداری نیروهای امنیتی و نظامی سوریه است. دولت آمریکا اذعان دارد، از جنگ عراق آموخته است که سقوط مؤسسات سوریه منجر به هرج و مرج خواهد شد.

اختلاف آمریکا با عربستان اختلافی ریشه دار است که  با این دیدارها حل نخواهد شد. دولت آمریکا و نظام بشار اسد قبول نخواهند کرد نظام سوریه و مؤسسات نظامی آن سقوط کند. در مورد ایران نیز من معتقدم آمریکا با ایران به توافق خواهد رسید و من چنین اتفاقی را هیچ بعید نمی‌دانم. ما فقط بر اساس شنیده هایمان قضاوت می کنیم و اطلاعات دقیق نداریم. شاید در کنار ژنو مسیر دیگری در مورد روابط ایران وآمریکا و سوریه باشد و پرونده هسته‌ای ایران و سوریه در جریان باشد. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا گفت: مسئله سوریه حل نخواهد شد مگر اختلاف ایران و عربستان حل شود همچنین تصریح کرد ، ایران می‌تواند نقش مثبتی را در ایجاد نقشه راه سوریه بازی کند. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۱۴ ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
امریکا با عربستان هماهنگ هستند همش سیا بازی است
Iran (Islamic Republic of)
حسن
۰۱:۳۱ ۱۹ بهمن ۱۳۹۲
سوریه پیروز هست عربستان سعودی و امریکا و اسراییل باعث ریخته شدن خون مردم سوریه و عراق ولبنان و فلسطین و مصر و بهرین و یمن هستند و مرگ بر امریکا و اسراییل وآل سعود.مبارکباد 22 بهمن بر ملت بزرگ ایران.
آخرین اخبار