علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد کشورش می خواهد در مورد راکتور اراک به کشورهای غربی اطمینان بدهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه فرانس پرس ؛‌ علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران در مصاحبه ای که شبکه پرس تی وی آن را منتشر کرد ، اعلام کرد کشورش می خواهد به غرب درباره رئاکتور آب سنگین اراک اطمینان دهد.

صالحی بر اساس متن گفتگو با شبکه انگلیسی زبان پرس تی وی گفت: «ما می توانیم در طرح های ( این رئاکتور ) برای تولید کمتر پلوتونیوم تغییر ایجاد کنیم که به نگرانی های غرب » درباره استفاده احتمالی از پلوتونیوم که قرار است این رئاکتور تولید کند برای ساخت بمب اتمی پاسخ خواهد دهد.   

صالحی اعلام کرد رئاکتور آب سنگین اراک « یک دستاورد علمی و فناوری است و از نظر ما دلیلی برای متوقف کردن آن وجود ندارد .»

ایران در چارچوب توافق موقت ژنو با گروه پنج به اضافه یک ( آمریکا، چین، روسیه، فرانسه، انگلیس و آلمان ) که اجرای آن 20 ژانویه شروع شد، محدودیت فعالیت های خود برای ساخت رئاکتور اراک را که از پلوتونیوم استفاده می کند، پذیرفته است.

به گفته مارک فیتزپاتریک، مقام سابق وزارت خارجه آمریکا و تحلیل گر موسسه بین المللی مطالعات راهبردی، قدرهای بزرگ باید در مذاکرات درباره توافق جامع با ایران که قرار است 18 فوریه آغاز شود، تغییرات در رئاکتور اراک را برای جلوگیری از تولید پلوتونیوم خواستار شوند.

وندی شرمن که ریاست هئیت آمریکا را در گروه پنج به اضافه یک به عهده دارد، روز سه شنبه در مجلس سنا اعلام کرد ایران برای برنامه هسته ای صلح آمیز به تاسیسات غنی سازی زیر زمینی فردو و رئاکتور آب سنگین اراک نیاز ندارد .

تاسیسات زیر زمینی فردو تا 20 ژانویه برای غنی سازی 20 درصدی اورانیوم استفاده می شد و اکنون اورانیوم پنج درصد تولید می کند.

محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران روز چهارشنبه اظهارات شرمن را "بی ارزش" خواند و تاکید کرد ایران تعطیلی تاسیسات هسته ای خود را رد می کند .


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار