ابراز اطمینان بان‌کی‌مون دبیر کل سازمان ملل نسبت به توانایی سوریه در امحای کل سلاح‌های شیمیایی تا 30 ژوئن در حالی است که برخی مقام‌های غربی نسبت به تاخیر دمشق در انتقال سلاح‌های شیمیایی خود به خارج از سوریه ابراز نگرانی کرده‌اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز، بر اساس این گزارش سوریه تا روز 5 فوریه یعنی دیروز فرصت داشته تا همه سلاح های شیمیایی خود را از این کشور خارج کند ولی نتوانسته در ضرب الاجل تعیین شده این ماموریت را انجام دهد. بان کی مون پس از سخنرانی در کمیته بین المللی المپیک در شهر سوچی روسیه در جمع خبرنگاران تاکید کرد، در خصوص سلاح های شیمیایی سوریه من بر این باورم که روند امحای این سلاح ها در مسیر خود به پیش می رود ولی برخی تاخیرها وجود داشته است. هدف ما 30 ژوئن امسال است. شاید دستیابی به این هدف سخت باشد ولی من معتقدم که این کار با حمایت کامل دولت سوریه شدنی و امکان پذیر است.

سخنگوی سازمان منع گسترش سلاح های شیمیایی تاکید کرد، از 27 ژانویه تاکنون هیچ محموله سلاح های شیمیایی سوریه به خارج از این کشور منتقل نشده و آخرین فرصت برای خروج این سلاح ها از دست رفته است. سوریه تاکنون بیش از 4 درصد از 1300 تن تسلیحات شیمیایی خود را به خارج از این کشور منتقل کرده است. دو محموله سلاح های شیمیایی سوریه تاکنون در یک کشتی دانمارکی در دریای مدیترانه بارگیری شده است. دمشق مسائل امنیتی را عامل اصلی تاخیر در بیرون بردن سلاح های شیمیایی از سوریه اعلام کرده است. جاده های منتهی به بندر لاذقیه با خطر حملات تروریستی شبه نظامیان روبرو است.

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار