چرا جای سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در مذاکرات هیئت اقتصادی فرانسوی خالی است؟

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،این پرسش را بهمن نامور مطلق - معاون هنرهای سنتی و صنایع دستی - به‌دنبال سفر سه روزه‌ی هیئت 140 نفره‌ی اقتصادی فرانسه به ایران مطرح کرد و از نامه‌ای خبر داد که برای مسعود سلطانی‌فر - رییس جدید سازمان - نوشته و از او خواسته است تا این موضوع را در هیئت دولت مطرح کند.

نامور مطلق گفت: از دولت درخواست داریم مذاکرات با افرادی که در این مدت به ایران آمد و شد دارند، فقط در بخش انرژی و مواد خام نباشد، بلکه به محصولاتی که فرهنگی و هنری هم هستند، توجه شود و اگر ما بازار خود را روی اروپا باز می‌کنیم، آن‌ها هم بازارهای خود را روی ما باز کنند تا محصولات‌مان را بدون مشکل و وجود قواعد دست‌وپاگیر عرضه کنیم.

وی بیان کرد: متأسفانه وقتی به آمار صادرات صنایع دستی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم اروپا در صادرات محصولات صنایع دستی در جایگاه خوبی قرار ندارد و اتفاقا فرانسه یکی از بدترین وضعیت‌ها را دارد.

به گفته‌ی معاون صنایع دستی، طبق آمارهای موجود، در هشت‌ماه نخست امسال بیش از 200هزار دلار محصولات صنایع دستی ایرانی به فرانسه صادر شد و این کشور در رتبه‌ی بیستم صادرات ما قرار دارد. البته در این میان، کالاهای چمدانی هم بوده‌اند که آمار آن‌ها قابل احصاء نیست.

او در ادامه گفت: انتظار داریم اگر درهای بازار ایران روی فرانسوی‌ها باز شود، آن‌ها هم درهای بازار خود را روی ایران باز کنند تا در تبادلی پایاپای حضور یابیم. خوشبختانه روندی که وزارت امور خارجه در تعامل با کشورهای دیگر، پیش گرفته به بخش اقتصادی کشور هم سرایت کرده، ما هم از این موضوع استقبال می‌کنیم؛ ولی انتظار داریم، هنرها و محصولات فرهنگی نیز در نظر گرفته شوند.

نامورمطلق با اعلام آمادگی برای حضور صنایع دستی ایران در بازارهای اروپایی، اظهار کرد: در حال حاضر سهم ما در اروپا اندک است و قابل قبول نیست. میزان و نحوه‌ی حضور ما در اروپا سطح نامطلوبی دارد. امیدواریم در این گشایش روابط سیاسی و اقتصادی، سهم قابل توجهی را از اروپا به کالاهای ایرانی و بویژه صنایع دستی اختصاص دهیم.

او سپس بیان کرد: انتظار داریم دولت در توافق‌های خود فقط به بخش انرژی و کانی‌ها بسنده نکند، بلکه به صنایع دستی که حضور اندیشه و زیبایی‌شناسی ما در حوزه‌ی بین‌الملل است نیز توجه داشته باشد و سرمایه‌گذاران خارجی فقط در آن بخش‌ها حضور نیابند.

معاون صنایع دستی با بیان این‌که امیدواریم سرمایه‌گذاران خارجی متوجه اهمیت حوزه‌ی صنایع دستی شوند، افزود: حضور سرمایه‌گذاران خارجی با توجه به اعتبارات اندک ما، سبب شکوفایی این حوزه می‌شود و از سوی دیگر، سرمایه‌گذار متعهد می‌شود که بازار فروشی را برای این محصولات مهیا کند.

معاون صنایع دستی همچنین درباره‌ی قواعد دست‌وپاگیر در صادرات محصولات و صنایع دستی به اروپا و بویژه فرانسه، توضیح داد: در حال حاضر و به‌دلیل تحریم‌ها، صادرات محصولات ایرانی از نظر گمرک محدودیت‌هایی دارد، مثلا در این سال‌ها، امکان صادرات فرش و دیگر کالاها به‌سختی و از مسیرهای گوناگون و غیرمستقیم وجود داشت. بنابراین لازم است مسیر صادرات شفاف شود و با قواعدی که بازارهای اروپا دارند، اجازه‌ی حضور به محصولات ما داده شود.

وی اضافه کرد: متأسفانه به‌دلیل وجود تحریم‌ها، امکان عرضه‌ی محصولاتی مانند صنایع دستی در فروشگاه‌های اروپا از دست رفته و متأسفانه در این چند سال به‌خاطر بی‌تدبیری‌های گذشته، حتی فروشگاه‌های ایرانی صنایع دستی را در برخی کشورهای اروپای مانند فرانسه و آلمان از دست داده‌ایم. ما در خیابان «شانزلیزه» فرانسه فروشگاه خیلی خوبی داشتیم که حالا دیگر وجود ندارد. به هیچ‌وجه آن فروشگاه‌ها احیا نمی‌شوند و این ضررهایی است که در چند سال گذشته محتمل شده‌ایم. امیدواریم دولت تدبیر و امید، تدابیری را بیندیشد تا دوباره این فروشگاه‌ها و بازارها احیا شوند.

او سپس به آمار بخشی از صادرات صنایع دستی در هشت‌ماه گذشته به کشورهای اروپایی اشاره و اظهار کرد: ما در این مدت با آلمان ارتباط بهتری داشتیم و در این هشت‌ماه حدود چهارمیلیون دلار صنایع دستی به این کشور صادر کرده‌ایم که بیشتر گلیم و مصنوعات چوبی بوده است.

وی اضافه کرد: دانمارک دومین کشور صادرکننده‌ی صنایع دستی در اروپاست که حدود یک‌میلیون دلار به آن صادرات داشتیم و رومانی در رتبه‌ی بعدی قرار دارد و از این میان فقط 4 درصد کل صادرات‌مان به فرانسه بوده است.

معاون صنایع دستی ادامه داد: باید بدانیم کشوری مانند فرانسه که حالا به سرمایه‌گذاری در ایران تمایل نشان داده است، چه سهمی از بازار خود را به ما اختصاص می‌دهد. امیدواریم در مبادلاتی که با این کشور آغاز می‌شود، به این موضوع توجه شود که در مقابل امتیازی که فرانسه می‌گیرد، امتیازی هم به ما بدهد.

نامورمطلق در پاسخ به این پرسش که سرمایه‌گذاران فرانسوی را که بیشتر به سرمایه‌گذاری در حوزه‌های انرژی و صنعت خودرو در ایران تمایل نشان می‌دهند، چگونه می‌توان متوجه حوزه‌ای مانند صنایع دستی کرد؟ گفت: طرحی در حال آماده شدن است تا کشورهایی که در حوزه‌ی انرژی با ایران قرارداد می‌بندند در زمینه‌ی صنایع دستی هم با ما وارد قرارداد و تعامل شوند.

وی در ادامه به دلایل سرمایه‌گذاری نکردن خارجی‌ها در حوزه‌ی صنایع دستی اشاره کرد و افزود: به‌دلیل فراهم نبودن زمینه‌های سرمایه‌گذاری و استقبال نکردن ما و همچنین شناخت نداشتن سرمایه‌گذاران خارجی از ظرفیت‌ها و بضاعت‌های صنایع دستی ایران، تا کنون چنین استقبالی نشده است. امیدوارم در آینده، آمادگی لازم را پیدا کنیم تا این ظرفیت را بشناسانیم.

معاون صنایع دستی ادامه داد: با توجه به جایگاه حوزه‌ی صنایع دستی در جهان و نقش مهمی که ایفا می‌کند و در آینده، بخشی از چالش‌ها به آن مربوط خواهد شد، اگر سرمایه‌گذاران خارجی با بضاعت‌های صنایع دستی ما آشنا شوند، حتما برای سرمایه‌گذاری در ایران تمایل نشان می‌دهند. آن‌ها تجربه‌ی سرمایه‌گذاری در حوزه‌ی صنایع دستی ایران را ندارند و این وظیفه‌ی ماست که آن‌ها را آشنا کنیم.

او اضافه کرد: از مدیران اقتصادی دولت انتظار داریم که امکان آشناسازی را به ما بدهند و در دیدارهای‌شان با هیئت‌های خارجی، از مسوولان حوزه‌ی صنایع دستی هم دعوت‌ کنند و فقط به خودرو و انرژی اکتفا نکنند، چون این سرمایه‌گذاران بیشتر، منافع کشور خود را در نظر می‌گیرند.

برچسب ها: سوال ، شانزالیزه ، علامت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار