جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تونس، با تاکید بر تقویت و گسترش روابط دو کشور همراه بود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی المنار؛ ایرانیان مقیم تونس سی و ششمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران را جشن گرفتند. جشن سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تونس در حالی برگزار می شود که روابط دو کشور پس از سقوط زین العابدین بن علی، شاهد گسترش در زمینه های مختلف است.
عبدالخالق الجباهی گزارشگر المنار گفت: «سالها پیش از انقلاب تونس، این مردم ایران بودند که برضد شاه قیام و او را سرنگون کردند. این در حالی است که هدف انقلاب مردم ایران و تونس یکی بود، یعنی جنگ با طاغوت. »
این سومین بار است که ایرانیان مقیم تونس، سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی خود را جشن می گیرند و عنوان جشن امسال، «انقلاب اسلامی در ایران و جنبش اطلاح در تونس» بود. این جشن با سخنرانی هایی درباره گسترش روابط میان ایران و تونس همراه بود، روابطی که به زودی اجرایی خواهد شد. از جمله موارد روابط اقتصادی میان دو کشور، صادرات خودرو از ایران به تونس است. پیمان جبلی سفیر ایران در تونس گفت که دو کشور می توانند در زمینه های مختلف توافق هایی منعقد کنند از جمله توافق مبادله کالا و نیز سرمایه گذاری در زمینه صنعتی، فن آوری و علمی و ما در این مورد و نیز درمورد صادرات خودرو به تونس با برادران خود در تونس در حال گفتگو هستیم. در جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران در تونس، شخصیت هایی از ایران و تونس شرکت داشتند، موضوعی که در زمان حکومت بن علی مجاز نبود.
پیش از انقلاب در تونس، به اسلام گرایان در این کشور «خمینیون» می گفتند زیرا از دیدگاههای رهبر انقلاب اسلامی ایران متاثر شده بودند. عمر الشاهد رئیس حزب فردای تونس گفت در جشن پیروزی انقلاب اسلامی ایران، شخصیتهای فرهنگی و سیاسی تونسی نیز شرکت داشتند که بی سابقه است. عبدالوهاب الهانی رئیس حزب مجد تونس هم گفت:«انقلاب ایران و تونس، هر دو یک هدف داشتند و آن مقابله با استبداد و ظلم و نیز ارزش دادن به مستضعفان بود. در همین حال دیدار علی اکبر صالحی، وزیر خارجه پیشین ایران از تونس در آوریل دو هزار و دوازده، نقطه تحول مهمی در روابط دو کشور بود. هم اکنون مقامات دو کشور تلاش می کنند توافقنامه های آن زمان را اجرا کنند.»
رفیق عبدالسلام وزیر خارجه پیشین تونس گفت:«تقویت روابط بین ایران و تونس و نیز بین ایران و کشورهای اسلامی، به نفع کشورهای منطقه است و ما با ایران روابط محکم و تاریخی داریم و تلاش می کنیم مبادلات اقتصادی و بازرگانی دو کشور را گسترش دهیم.»
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار