فیلم سینمایی "رستاخیز" آغازگر فیلم هایی با موضوع امام حسین (ع) است تا بعد از ما با نوع دیگری به آن نگاه کنند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما باشگاه خبرنگاران، "احمدرضا درویش" کارگردان "رستاخیز" در نشست پرسش و پاسخ فیلم خود با بیان اینکه نمی‌توانم اشتیاق خود را در جمع شما بازگو کنم، صحبت های خود را آغاز کرد و گفت: تقریبا مدت 10 سالی است که چنان میزانسنی را ندیده‌ام و این یکی از بهترین نمایش‌هایی بود که با اهالی رسانه دیدم.

وی در خصوص چگونگی شکل‌گیری این فیلم توضیح داد: حدود 14 سال پیش به همراه احمد مسجدجامعی به شهر دمشق سفر کرده بودیم که در حال برگشت از مزار حضرت زینب (س) به دلیل بارش باران زیر آلاچیقی به مدت زمان 2 ساعتی ماندیم و درباره بررسی مسائل سینمای ایران با موضوع فتح اسلام گفت‌وگویی داشتیم.

درویش اضافه کرد: آقای مسجدجامعی از علاقه خود درباره ساخت فیلمی با موضوع عاشورا گفت و من هم به او گفتم که خیلی دوست دارم که چنین اثری نیز در کارنامه من وجود داشته باشد و زیر باران عهد بستیم که بدون زمان و مکان این کار تولید شود و امروز آن عهد به ثمر رسید و مسجدجامعی شخصا با استفاده از توان و اعتبار فرهنگی خود همواره در تمام فراز و فرودها بوده است.

وی درباره منابع و ماخذ استفاده در این فیلم با بیان اینکه در انتهای تیتراژ به منابع قابل استناد فیلم اشاره شده است، گفت: هرچقدر هم منابع و ماخذ در این فیلم به کار گرفته شده باشد آنقدر زیاد است که ده‌ها سال زمان می‌برد.

درویش افزود: در خصوص چگونگی قیام امام حسین(ع) از مورخین، نقاش‌ها، نویسندگان در طول تاریخ آثار بسیاری وجود دارد که این منابع داخلی و خارجی محدود به ایران نبوده و بسیاری از علما و اهل سنت درباره امام حسین(ع) منابعی را گردآوری و منتشر کردند. حتی مورخین غیرمسلمان هم آثاری را به وجود آوردند که به فارسی ترجمه شده است.

کارگردان رستاخیز تصریح کرد: مراحل تحقیق و پژوهش تا انتهای پروژه ادامه داشته و از حدود 300 سال پیش از زمان پیامبر(ص) تا 200 سال پس از عاشورا در ساخت این پروژه تحقیق شده است.

درویش افزود: در خصوص چگونگی قیام امام حسین(ع) از مورخین، نقاش‌ها، نویسندگان در طول تاریخ آثار بسیاری وجود دارد که این منابع داخلی و خارجی محدود به ایران نبوده و بسیاری از علما و اهل سنت درباره امام حسین(ع) منابعی را گردآوری و منتشر کردند. حتی مورخین غیرمسلمان هم آثاری را به وجود آوردند که به فارسی ترجمه شده است.

کارگردان رستاخیز تصریح کرد: مراحل تحقیق و پژوهش تا انتهای پروژه ادامه داشته و از حدود 300 سال پیش از زمان پیامبر(ص) تا 200 سال پس از عاشورا در ساخت این پروژه تحقیق شده است و فیلمنامه رستاخیز توسط مورخین و منتقدین نیز نگارش مجدد شده است.

در ادامه نشست "علی قلی‌زاده" تهیه کننده رستاخیز گفت: در ساخت این فیلم تنها از امکانات سینمای ایران استفاده شده و عنصر اصلی در این پروژه انگیزه عوامل و دست‌اندرکاران فیلم بوده که پروژه را به اثر درخور توجهی رسانده است.وی افزود: فیلم رستاخیز از سال 80-81 آغاز شد که سرانجام در بهمن سال 88 به مرحله فیلمبرداری رسید که با 11 ماه تصویربرداری افراد زیادی تلاش کردند تا این اثر فاخر به تولید برسد.

قلی‌زاده درباره بودجه ساخت فیلم رستاخیز توضیح داد: این سوال درباره فیلم دوئل هم مطرح بود که سیاست دولت یازدهم درباره نحوه تخصیص اعتبار و اعلام آن نیز کار درستی است. اما پروژه‌ای که بودجه خصوصی دارد و از هیچ ارگان دولتی منابع مالی نگرفته است بودجه آن می‌تواند بیان نشود. این پروژه صرفا منابع خصوصی متعلق به افرادی داشته که به تولید چنین آثاری اعتقاد داشتند و این اثر تولید شد.

تهیه‌کننده رستاخیز گفت: بیش از 50 درصد منابع تولید فیلم از خارج از کشور و دو شرکت سرمایه‌گذاری خارجی بوده و آنهایی که نامشان در تیراژ پایانی مطرح شده تنها نقش حمایتی داشته‌اند و سهامداران آن کاملا خصوصی هستند.

وی اضافه کرد: تولید این فیلم حدود 12 سال طول کشید که زمان بیشتر آن صرف مطالعه و تحقیقات مضمونی و میدانی بوده است.

"حسین جعفریان" فیلمبردار رستاخیر درباره نحوه تصویربرداری این فیلم گفت: زمانی که فیلمنامه را خواندم ایده بصری برای ساخت و تصویربرداری این فیلم به ذهنم رسید که با گفت‌وگو با احمدرضا درویش کارگردان فیلم ساختار آن کامل شد.

وی افزود: در این فیلم از حضور یک فیلمبردار استفاده کردم که آقای برازنده کار فیلمبرداری را انجام می‌داد و من در کنار درویش درباره تصویربرداری و قاب‌گیری فیلم مشاوره می‌دادم.

جعفریان رستاخیز را جزء فیلم‌های فاخر سینمای ایران دانست و اضافه کرد: در تولید این فیلم ابزارهای فنی و وسایل کافی روز دنیا را نداشتیم و با همان امکانات سینمای ایران کار را به تولید رساندیم.

"مجید میرفخرایی" طراح صحنه رستاخیز گفت: بهترین فیلم و آخرین کارم را که فیلم سینمایی رستاخیز است را با احمدرضا درویش ساختم که در این راستا در تمام تاریخچه مسلمین و موضع ترکاپیچ تکیه کردیم و در این راستا از قلعه‌رودخان شمال به دلیل فضای تصویری زیبا بهره گرفتیم.

وی افزود: احمدرضا درویش و قلی‌زاده به صنعت سینما فکر کردند و در این راه به گروه طراح صحنه و چهره‌پرداز ایران نیز اعتماد کردند.

"میرفخرایی" اضافه کرد: در تولید رستاخیز طراحی‌ها را نیز از صفر شروع کرده و بعضی‌ها را نیز بازسازی کرده‌ایم و مطابق با امکانات روز دنیا اثر تولید شد.

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار