در دومین روز از برگزاری کنگره ملی برنامه جامع کنترل سرطان، اولین پانل نشست صبح به موضوع مراقبتهای حمایتی و تسکینی اختصاص یافت.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران؛ دکتر محمدرضا روح الهی در این بخش به تشریح راهبردهای توسعه مراقبتهای حمایتی و تکسینی در کشور پرداخت. 

روح الهی با اشاره به اهمیت مراقبتهای حمایتی و تسکینی در کشور گفت: اقدامات لازم برای اجرایی کردن سند این موضوع متولی ندارد به همین دلیل همه کسانی که در این بخش فعالیت میکنند به نوعی دچار سرگردانی هستند. 

وی با اشاره به سرفصل هایی که در سند مراقبتهای حمایتی و تسکینی مطرح می شود اظهار کرد: در این سند بخش های مختلفی پیش بینی شده است. تشکیل کمیته ملی سرطان با تعیین ساختارها و زیرکمیته ها، توجه به بحث آموزش، توجه به توسعه فعالیت در استانها با در نظر گرفتن تجارب متخصصان کشور و ایجاد ساختار غیردولتی، بخشهایی هستند که در این سند بر آنها تاکید شده است. 

روح الهی اضافه کرد : بازنگری در دستورالعمل ابلاغی سازمان دارو و غذای وزارت بهداشت، توجه به تامین نیرو و سرمایه های انسانی، ارتقای آموزش عمومی و جلب مشارکت عمومی و تعریف سطوح نظارت بر عملکرد برنامه، سرفصل هایی هستند که در این سند تعریف شده است. 

در بخش دیگری از این پانل دکتر آقامحمدی با تاکید بر اهمیت مراقبتهای حمایتی و تسکینی گفت: زمانی که ما به سراغ طب تسکینی رفتیم 110 کشور در دنیا از آن استفاده می کردند. تا امروز در این راه با مشکلات زیادی مواجه بوده ایم اما مهمترین نکته این است که تا زمانی که آب تعرفه ها به پای این درخت ریخته نشود هیچ حاصلی برداشت نخواهیم کرد. در حال حاضر هیچ تعرفه ای برای این بخش تعریف نشده، بیماران ما تخت بیمارستانی تعریف شده ندارند و ناچارند در بخشهای دیگر بستری شوند. 

آقامحمدی اضافه کرد: اجرای این سند کار بزرگی است که نیروی فوق العاده ای لازم دارد. حمایت های تسکینی از شروع بیماری تا حتی پس از فوت بیمار ادامه دارد بنابراین برای اجرای این طرح بسیج نیروها مورد نیاز است. امیدوارم با راهکارهای مطرح شده بتوانیم حداقل قدمهای کوچکی در این راه برداریم.

 انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار