در روزهای منتهی به انقلاب اسلامی، اعتصاب کارکنان صنعت نفت در شهرهای آبادان و اهواز ، نقش مهمی در تضعیف رژیم شاهنشاهی داشت.

 به گزارش باشگاه خبرنگاران آبادان؛ در روزهای منتهی به انقلاب اسلامی  وضعیت به گونه ای بود که این اعتصاب به دغدغه اصلی شاه و اطرافیانش تبدیل شده بود. حمایت روحانیون مبارز خوزستان از اعتصاب کنندگان و در نهایت پیام تاریخی امام(ره) نیز در آن شرایط نقش مهمی در ادامه اعتصاب و در نهایت پیروزی اعتصاب کنندگان داشت.

در اقدام دیگری که در مقطع حساس اعتصابات نفت در بسیاری از مناطق نفتی، رژیم با سیاست تطمیع و تهدید همزمان به رویارویی با اعتصابیون نفت پرداخت. از یک طرف به آنها وعده افزایش حقوق و از سوی دیگر در تهدیدی آشکار، با اعلام ضرب الاجل به آنها دستور داد یا به سر کار خود برگردند، یا خانه های سازمانی آنها به زور تصرف و آنها را از خانه ها اخراج خواهند کرد.

تهدید رژیم مبنی بر اخراج کارکنان یا بیرون راندن از خانه های سازمانی می توانست برای ادامه اعتصابات و در نهایت روند تکامل انقلاب اسلامی پیامد بسیار منفی داشته باشد و اعتصابات در نفت به شکست و ناکامی منجر شود؛ لذا انقلابیون در چنین شرایطی تصمیم به انجام کار مهمی گرفتند و آن، ترور مهره های موثر رژیم و کسانی بود که می توانستند در شکستن اعتصابات نقش بازی کنند. در دوم دی ماه 57 مدیر عملیات (اسکو) مستشار آمریکایی (آقای پل گریم) و سرپرست ایرانی شرکت نفت جنوب (آقای بروجردی) در دو عملیات جداگانه در شهر اهواز کشته شدند.

پس از این ترورها که به ترتیب توسط سازمان موحدین و گروه منصورون صورت گرفت، عملیات تخلیه کارکنان خارجی نفت سرعت گرفت، صادرات نفت ایران به کلی متوقف شد و شکسته شدن اعتصابات نفتی با ناکامی کامل مواجه شد. بازارهای نفتی دچار شوک شدیدی شده و قیمت ها سیر صعودی پیدا کرد.

در همین دوره حساس و در اوج اعتصابات نفت، پیام رهبر کبیر انقلاب به کارکنان اعتصابی نفت صادر شد و روح تازه ای در جان آنها دمید و آنها را در این راه مصمم تر کرد. اما اعتصابات در صورت تداوم به شکل کامل و گسترده نیز احتمال داشت که برای مردم ضررها و زیان هایی داشته باشد، خصوصا که ممکن بود در مناطق سردسیر کشور مشکلاتی برای مردم ایجاد شود و جان مردم به خطر بیفتد، لذا برای رفع بحران کمبود نفت از طریق تولید به اندازه مصرف داخلی، هیاتی پنج نفره به ریاست مهندس بازرگان در تاریخ 8 دی 57 از سوی امام خمینی تعیین شد و در پیامی در زمینه تشکیل این هیات به مهندس بازرگان شرایط و نکاتی را برای تولید و تامین نفت مورد نیاز داخل کشور را اعلام کردند. حجت الاسلام و المسلمین هاشمی رفسنجانی، مهندس مصطفی کتیرائی، مهندس صباغیان و مهندس حسیبی از اعضای این هیات بودند.

پس از صدور این فرمان تاریخی و اعلام تشکیل کمیته اعتصابات نفت، اطلاعیه ای از طرف جامعه روحانیت خوزستان تنظیم و منتشر شد. در این اطلاعیه جامعه روحانیت خوزستان رسما و علنا اعلام کرد که "طبق فرمان رهبر بزرگ انقلاب، امام خمینی با احاطه کامل به اوضاع با روشی خاص، از کسانی که در اثر این اعتصابات متضرر شده و به کمک مالی نیازمند می شوند، صورت برداری کرده و در اسرع وقت احتیاجات مادی آنان را به بهترین وجه برآورده می سازد." این مساله یکی از بهترین اقداماتی بود که در این مقطع حساس برای کارکنان اعتصابی نفت صورت می گرفت. در این راستا صندوق حمایت از اعتصابیون در اهواز تاسیس شد. آیت الله موسوی جزایری، حجت الاسلام و المسلمین سید عبدالله مجتهدزاده و چند نفر از خیرین انقلابی اهواز به عنوان اعضای هیات مدیره این صندوق انتخاب شدند که مبالغی را از نقاط مختلف جمع آوری کرده و در میان اعتصاب کنندگان توزیع می کردند.

از بدو شروع اعتصابات مذکور، "شورای موقت هماهنگی دانشگاه جندی شاپور" که نماینده نخبه ترین اقشار اجتماعی بود با درک اهمیت اعتصابات نفت بلافاصله از آن حمایت کرد و در همه مقاطع و مراحل بعدی که حرکت و تحولی خصوصا در بخش نفت صورت می گرفت، تحلیل و اعلام مواضع دانشگاهیان را چه از طریق شورای موقت هماهنگی دانشگاه و چه از طریق اعلامیه هایی تحت عنوان "دانشگاهیان جندی شاپور اهواز" به سمع و نظر ملت می رساند.

پس از پیام امام خمینی، هیات پنج نفره تشکیل و صبح روز 10 دی به سرپرستی مهندس بازرگان و در میان استقبال وسیع و گرم مردم وارد اهواز شد. آیت الله موسوی جزایری و دکتر تدین در فرودگاه به آنان خیر مقدم گفتند. تجمع بعدی در مدرسه دارالعلم آیت الله بهبهانی صورت گرفت و در این تجمع آیت الله موسوی جزایری و مهندس بازرگان سخنرانی کردند، اما به دلیل مواضع غیر مطلوبی که آقای بازرگان در آن سخنرانی اتخاذ کرد، آقای هاشمی رفسنجانی فردای آن روز مجددا در جمع مردم درباره جنایات رژیم و فضائل امام و فلسفه سفر هیات، سخنرانی کرد و مشکلات و شبهات پیش آمده را تا حدود زیادی جبران کرد. پس از آن این هیات به آبادان، جزیره خارک و گچساران نیز سفر کرد، صندوق تعاون برای انقلابیون راه اندازی و مبالغی نیز برای آنان ارسال و در بین کارکنان توزیع شد.

پس از استقرار هیات و اقدامات اولیه برای شروع کار، مذاکرات مختلفی صورت گرفت. این مذاکرات همانگونه که گفته شد با اعتصاب کنندگان و کمیته نمایندگان آنان و با مقامات انقلابی در شهر همچون روحانیون و مسئولان رسمی و دست اندرکاران شرکت نفت صورت گرفت که در این میان، دیدارهای عمومی با کارکنان در مناطق نفتی برگزار می شد.در پایان پس از مذاکراتی طولانی که هیات با نمایندگان کارکنان اعتصابی انجام داد، اطلاعیه ای مبنی بر توافقات انجام گرفته صادر شد که در آن به اعلام آمادگی کارکنان اعتصابی نفت در پیروی از دستور امام در جهت رفاه ملت مبارز ایران و استحکام مبارزه مقدسشان در برانداختن رژیم غیرقانونی، تاکید شد و اعلام شد که این توافق صرفا در اجرای دستور امام خمینی در مورد تامین سوخت مصرفی داخلی و به منظور رفاه ملت ایران صورت پذیرفته است.

بلافاصله پس از صدور اعلامیه توافق کمیته نمایندگان اعتصابی نفت با شورای هماهنگی به ریاست مهندس بازرگان، رادیو و تلویزیون رژیم پهلوی اعلام کرد که با توافق میان اعتصابیون و کمیته مذکور، کلیه کارکنان بلافاصله به سر کار خود خواهند رفت. این مساله که کاملا کذب و از اساس بی پایه بود، مورد تکذیب کمیته اعتصابیون قرار گرفت. تبلیغات منفی رادیو و تلویزیون و رسانه های وابسته به رژیم چه در داخل و چه در خارج موجب شد کارکنان نفت و نمایندگان آنان در کمیته تنظیم اعتصابات نفت تصمیم به روشنگری و توجیه افکار عمومی بگیرند، در نتیجه در وهله اول اطلاعیه های متعددی در سراسر استان و مناطق نفتخیز جهت تنویر افکار کارکنان نفت صادر و سپس توضیحات روشنگرانه در سطح کشور از تریبون های مختلف اعلام شد.




انتهای پيام/

برچسب ها: اعتصاب ، نفت ، آبادان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.