رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس در گفتگوی اختصاصی با "کریستین امان‌پور" خبرنگار سی ان ان ضمن فاجعه‌بار خواندن اعمال تحریم‌های جدید علیه ایران گفت این اقدام باعث می‌شود بدبینی و بی اعتمادی این کشور به غرب بیشتر شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی سی ان ان، "امان‌پور" ضمن اشاره به سفرهای گسترده نمایندگان تجاری کشورهای اروپایی به ایران که وی از آن به عنوان Gold Rush (هجوم جویندگان طلا برای به دست آوردن معادن و ذخایر با ارزش) یاد کرد؛ با "نورمن لامونت" رئیس اتاق بازرگانی ایران و انگلیس و وزیر اسبق دارایی این کشور که به تازگی از تهران بازگشته است، به گفتگو نشست.

خبرنگار سی ان ان در شروع گفتگوی خود با "لامونت" در ابتدا از وی پرسید شما و جک استراو، وزیر اسبق خارجه انگلیس هیئتی بسیار مهم را در قالب هیئتی پارلمانی به تهران رهبری می‌کردید. شما با چه انگیزه‌هایی از تهران بازگشته‌اید و دیدگاه مقامات ایرانی در خصوص آشتی و توافق با غرب چه بود؟

لامونت گفت در خصوص وزرا باید بگویم همه اعضای دولت که ما با آنان دیدار کردیم، بسیار مثبت و خواستار تعامل با غرب بودند و احساس می‌کردند که به سود هر دو طرف است. با این حال گفتگوها می تواند بسیار دشوار باشد. از سوی آقای ظریف، حسن نیت زیادی وجود دارد.

"امان پور" گفت: "هیلاری کلینتون "به تازگی نامه‌ای نوشته که به تازگی منتشر یا افشا شده و از همکاران سابق خود در کنگره آمریکا خواسته است تا تحریم های بیشتری را علیه ایران وضع نکنند. آیا شما نیز چنین باوری دارید؟

لامونت گفت بله؛ به نظر من فاجعه بار است که سنا تحریم‌های بیشتری را در حال حاضر اعمال کند. یک علت ساده وجود دارد، اینکه از دیدگاه ایرانیان دولت آمریکا با این کار زیر قول خود زده است. توافق بر این است که تحریم‌ها به جای خود باقی بماند و کاهش موقت بسیار اندکی ایجاد شود ولی اگر غرب بر این تحریم ها بیفزاید، ایرانیان می‌گویند غرب فقط برای این ما را به میز گفتگوها کشاند تا موضع ما را به مراتب سخت تر کند. به نظر من این کار باعث می شود یک بدبینی دیگر، تاکید می‌کنم یک بدبینی دیگر به تردیدهای آنان بیشتر شود زیرا از نظر آنان غرب با این کار به آنان نارو می‌زند. 

"امان‌پور" گفت: در حالی که همه این مسائل در خصوص برنامه اتمی روی می‌دهد، نوعی هجوم که باید بگویم (Gold Rush) است، از سوی سران تجاری اروپایی به تهران در حال روی دادن است. گروهی تجاری از انگلیس در تهران بود، همچنین گروهی بزرگ از فرانسه نیز در حال حاضر حضور دارد. گروه هایی از آلمان، هلند و کشورهای دیگر نیز قرار است بروند. آیا زمان آن رسیده است که این هجوم برای معامله و تجارت با ایران صورت گیرد ؟

وزیر خزانه داری اسبق انگلیس گفت در حال حاضر شرکت های زیادی هستند که دور و بر ایران می چرخند. خود من بارها به شرکت‌ها گفته ام که باید محتاطانه عمل کنند. من به تجار انگلیسی زیادی هشدار داده ام که محتاط باشند و زیاد وارد مساله نشوند. 

وی ادامه داد همچنین این را نیز خبر دارم که مقامات آمریکایی به برخی فرانسوی‌ها در خصوص هیئت اخیری که رفته است، هشدار داده اند. با این حال این را نیز باید بگویم که منافع زیادی در صورت باز شدن بازار بزرگی مانند ایران ایجاد می‌شود.

امان پور گفت شما وزیر سابق دارایی بودند؛ در دوره اقتصادی فعلی آیا این امر برای غرب نیز مفید است؟

وزیر اسبق دارایی انگلیس گفت به نظر من مهم ترین دستاورد، سیاسی است. باور من این است که توافق هسته ای می‌بایست توافقی باشد که امنیت اسرائیل را تضمین کند و باعث نگرانی کشورهای دیگر حاشیه خلیج (فارس) نشود ارزش بستنش را دارد.

وی ادامه داد: در صورتی که این توافق به دست آید و تحریم ها برداشته شوند، احتمال زیادی وجود دارد که به صورت تدریجی، قطعا به صورت تدریجی و نه بلافاصله، روابط بین ایران و غرب بهبود یابد.

"امان‌پور" گفت: شما به یاد دارید که تاچر به رونالد ریگان درباره گورباچف گفته بود این مردی است که می توانیم با وی وارد معامله شویم. آیا این همان دیدگاهی است که شما و جک استراو درباره روحانی دارید؟

لامونت گفت این باوری است که من درباره رئیس جمهور روحانی دارم؛ که جالب است که درجات دانشگاهی از اسکاتلند دارد. از این رو شناختی نیز از این کشور دارد. من بسیاری از سخنرانی های وی را در طول انتخابات ایران مشاهده کردم و باور دارم که وی صداقت دارد و می‌خواهد تغییراتی را در ایران ایجاد کند.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار