میزان آلودگی آب در نوار غزه به مرحله بسیار خطرناکی رسیده، بگونه ای که بیش از 95 درصد آبها آلوده شده‌اند و بیش از 70 درصد از بیماری‌ها در نوار غزه به طور مستقیم یا غیرمستقیم از آلودگی آب به وجود می‌آید.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه القدس العربی؛ شداد العتیلی رئیس سازمان آب فلسطین دیروز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار این روزنامه تاکید کرد چندین سال است که ساکنان نوار غزه آب های آلوده خطرناک می نوشند. نود و پنج درصد از آبی که ساکنان نوار غزه می نوشند، آلوده و غیرقابل شرب است.

وی از  رژیم اشغالگر اسرائیل درخواست کرد  محاصره غزه را  با هدف ورود تجهیزات لازم برای راه انداختن دستگاه های شیرین کننده آب آشامیدنی و اجرای طرح های ضروری برای بهبود وضعیت آب این منطقه لغو کند .  

وی خاطر نشان کرد  چندین سال است که ساکنان نوار غزه آب آلوده می نوشند و آلودگی آب به حد خطرناک رسیده است. وضعیت آبی نوار غزه فاجعه بار است.

رئیس سازمان آب فلسطین با اشاره به گزارش سال گذشته سازمان ملل مبنی بر این که «تا سال دو هزار و پانزده حتی یک قطره آب قابل شرب وجود نخواهد داشت، خاطرنشان کرد سازمان آب فلسطین با همکاری شهرداری های نوار غزه برای کم کردن حجم آلودگی آب تلاش زیادی کرده است. وی علت آلوده شدن آب را این گونه شرح داد: به علت کمبود شدید سوخت نیروگاه های تولید برق از کار افتاده اند. در نتیجه این امر جریان برق غزه قطع شده است .

وی افزود از این روی دولت برنامه ای را برای نجات وضع  آب در  نوار غزه تصویب کرده است و این برنامه مداخله هایی اساسی را شامل می شود. هم اکنون با حمایت مالی اروپا، بانک جهانی و دیگر حامیان مالی طرحی برای تصفیه آب به گونه ای که بهداشتی و قابل شرب باشد، در حال اجرا است. العتیلی با تاکید بر لزوم ارائه طرحی ملی برای نجات بخش آبی نوار غزه و جلوگیری از مخلوط شدن آن با فاضلاب خاطرنشان کرد پروژه هایی در این راستا در حال اجرا است؛ اما محاصره غزه از سوی اسرائیل مانع به نتیجه رسیدن آن ها می شود. 

وی تاکید کرد اسرائیل مایل است نگذارد وضعیت آب  در نوار غزه یا کرانه باختری رود اردن بهبود یابد؛ به همین علت مانع به نتیجه رسیدن هر پروژه ای می شود . رئیس سازمان آب فلسطین با  اشاره به ورود مقدار بیشتری از آب قابل شرب به نوار غزه خاطرنشان کرد این مقدار آب از اسرائیل خریداری می شود.

العتیلی لزوم اقدام سریع کشورهای جهان را برای پایان دادن به محاصره غزه و نجات ساکنان آن از فاجعه به علت رسیدن آلودگی آب به مرحله ای بسیار خطرناک خواستار شد؛ به ویژه این که این احتمال وجود دارد که تا چند سال آینده هیچ آب قابل شربی در نوار غزه وجود نداشته باشد. 

هم اکنون کمتر از پنج درصد از آب غزه قابل شرب و نود و پنج درصد آن آلوده و غیرقابل شرب است. بیش از هفتاد درصد از بیماری ها در نوار غزه به طور مستقیم یا غیرمستقیم از آلودگی آب به وجود آمده اند. رژیم اشغالگر اسرائیل نه تنها به ما اجازه نمی دهد طرح راهبردی خود را برای شیرین کردن آب به نتیجه برسانیم؛ بلکه نمی گذارد به حقوق آبی خود در رود اردن، سفره های آب زیرزمینی در کرانه باختری رود اردن و نوار غزه و دیگر حقوق آبی مان دست یابیم.

 وی تاکید کرد اسرائیل همان طور که زمینهای فلسطینیان را سرقت می کند به سرقت آب نیز مبادرت می کند .

انتهای پیام / 
برچسب ها: آب ، غره ، آلوده ، نوار ، فلسطین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار