مدير برنامه ملي سرطان وزارت بهداشت گفت: 80 درصد افزايش سرطان ها در كشورهاي در حال توسعه اتفاق مي افتد.

به گزارش گروه علمی باشگاه خبرنگاران به نقل از وب دا؛‌ دكتر علي قنبري مطلق ضمن بيان اين مطلب افزود: طبق آمارهاي جهاني متوسط سرطان در مردان 100 هزار نفر است كه در ايران 132 نفر در هر 100 هزار نفر است و در زنان از هر 100 هزار نفر 165 نفر است كه اين رقم در ايران 123 نفر در هر 100 هزار نفر مي باشد.

مدير برنامه ملي سرطان در ادامه  گفت: در سال 2000 ميلادي حدود 10 ميليون نفر مبتلا به سرطان بوده اند كه طبق آمار سازمان بهداشت جهاني در سال 2020 ميلادي اين رقم به 20 ميليون نفر مي رسد.

 وي افزود: همچنين در سال 2008 ميلادي حدود 12.4 ميليون نفر در دنيا مبتلا به سرطان شده اند كه در همين زمان 24.6 ميليون نفر با تشخيص سرطان زندگي مي كردند.

دكتر قنبري مطلق از جمله عوامل ايجاد سرطان را افزايش سن جمعيت، تغيير در سبك و شيوه زندگي و عوامل محيطي عنوان كرد و گفت: طبق آمارهاي جهاني دليل يك سوم سرطان ها شيوه زندگي ناسالم و يك سوم سرطان ها به علت سيگار كشيدن است.

مدير برنامه ملي سرطان در حوزه بيماري هاي غير واگير با اشاره به اين كه اين آمار در كشورهاي در حال توسعه متفاوت است، افزود: در اين كشورها يك چهارم سرطان ها به دليل عوامل عفوني و دو سوم سرطان ها به عواملي كه مردم در كنترل آن عوامل خطر نقش دارند برمي گردد و يك چهارم ديگر به عوامل محيطي و حاكميتي مرتبط است.

دكتر قنبري مطلق مهمترين شيوه براي پيشگيري از سرطان را آگاهي عنوان كرد و گفت: افرادي كه مراقبت هاي تغذيه اي و رواني بهتري دارند نه تنها از كيفيت زندگي بهتري برخوردار هستند بلكه داراي طول عمر بيشتري نيز مي باشند.


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار