پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران، انتشار روزنامه رسمی کشور، آزادی "ماندلا"از زندان آپارتاید، تولد توماس ادیسون، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز 22 بهمن 1392 خورشیدی برابر با 11 ربیع الثانی 1435 هجری و 11 فوریه 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و سقوط رژیم 2500 ساله شاهنشاهی (1357 ش)

از هفدهم تا 22 بهمن 57، ایران یکی از دوران‌های استثنایی تاریخ سیاسی جهان را گذرانید. با وسعت یافتن دامنه‌های انقلاب، قرار بر این شد که سران ارتش رژیم پهلوی، دست به کودتا زده و با به دست گرفتن قدرت، انقلاب مردمی را سرکوب سازند. از این رو از ساعت چهار بعدازظهر روز 21 بهمن 57، حکومت نظامی اعلام شد. پس از اعلان حکومت نظامی، حضرت امام خمینی (ره) اعلام کرد که مردم به حکومت نظامی اعتنایی نکنند. مردم نیز همچنان به یورش خود به مراکز دولتی و نظامی و انتظامی ادامه دادند و تقریباً تمام این مراکز با اندک درگیری و مقاومت، تسخیر شد و به دست مردم افتاد. نه فقط در تهران، بلکه در تمامی شهرهای ایران، درگیری مردم با بقایای رژیم شاه جریان داشت.

هنگامی که خبر حرکت نیروهای نظامی از شهرهای مختلف ایران به سمت تهران برای سرکوب قیام مردم پخش شد، مردم شهرهای مسیر به درگیری با نیروهای نظامی پرداختند و با بستن راه، مانع حرکت آنها به سمت تهران شدند. برخی از فرماندهان رده بالای ارتش در این درگیری‌ها به دست مردم کشته شدند تا سرانجام، ارتش، بی‌طرفی خود را اعلام کرد. سرانجام روز سرنوشت فرارسید و در 22 بهمن 1357، نظام پوسیده ستمشاهی فروریخت و ریشه‌های فاسد دودمان سیاه پهلوی از این کشور اسلامی، کنده شد. مبارزه پانزده ساله ملت مسلمان ایران به رهبری امام خمینی (ره) به ثمر رسید و با سرنگونی نظام 2500 شاهنشاهی، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران پیروز گردید.

آغاز دوره سوم مشروطه با دیکتاتوری رضاخان سردار سپه (1303 ش)
با افتتاح مجلس پنجم در تایخ 22 بهمن 1302، اکثریت نمایندگان مجلس که مرعوب قدرت رضاخان شده بودند، نمی‌توانستند کاری از پیش ببرند، در چنین جوّی آیت‌اللَّه سید حسن مدرس، رهبری اقلیت مجلس را بر عهده گرفت و در برابر اکثریت مجلس که از طرح عوامفریبانه و منافقانه نهضت جمهوری‌خواهی سردار سپه حمایت می‌کردند، ایستاد. به این ترتیب دوره سوم مشروطه با توطئه‌ای حساب شده آغاز گردید و در حقیقت تنها نشانه مشروطه که وجود مجلس شورای ملی بود، بدین وسیله از میان رفت و دیکتاتوری، جای همه اندیشه‌های آزادی‌خواهان و مشروطه‌طلبان و آرمان‌های اسلامی که روزی در مشروطیت متجلّی شده بود، گرفت. این دوره شوم و سیاهِ مشروطه تا سال 1320 ش - که رضاخان به دست همان قدرت‌های بیگانه‌ای که بر اریکه سلطنت رسیده بود، با خواری از کشور بیرون رفت - به مدت بیش از شانزده سال ادامه یافت. در این مدت، با توجه به اختناق و بریده شدن نَفَس‌ها و حکومت رعب و وحشت ناشی از قتل‌ها و شکنجه‌های رضاخانی، عمر مجلس‌های شورای ملی تا دوره دوازدهم به آرامش مرگباری گذشت وسیاست اسلام زدایی، عمده‌ترین خط مشی سیاسی‌ای بود که اسلام‌ستیزان در کشور به اجرای آن همت گماشتند.

انتشار روزنامه رسمی کشور (1323 ش)
تاریخ‌نویسان برای مطبوعات ایران، هشت دوره را بر شمرده‌اند که دوره نخست آن، از ابتدای چاپ روزنامه تا زمان مشروطه را در برمی‌گیرد و این دوره‌ها ادامه یافته و دوره هشتم، از استقرار نظام جمهوری اسلامی به بعد را شامل می‌شود. بر این اساس از سقوط رضاخان در شهریور 1320 تا پایان سال 1326 که آغاز نهضت ملی صنعت نفت قلمداد می‌شود، دوره چهارم مطبوعات به حساب می‌آید. در این دوره، ملت ایران پس از رهایی از استبداد رضاخانی و نیز هرج و مرج ناشی از جنگ جهانی دوم، از آزادی عمل نسبی برخودار شدند به طوری که بیش از پانصد روزنامه و مجله منتشر می‌شد. در این میان روزنامه‌ها و مجلاتی انتشار یافت که به عنوان جراید رسمی محسوب می‌گردیدند. روزنامه رسمی کشور، عنوان جریده‌ای بود که از طرف مجلس شورای ملی چاپ می‌شد و مجموعه مذاکرات مجلس و قوانین مصوبه مجلس را منتشر می‌کرد.

رحلت فقیه جلیل، آیت اللَّه "حسین نجفی اهری" (1345 ش)
آیت اللَّه شیخ حسین نجفی اهری در سال 1244 ش (1282 ق) در شهرستان اهر به دنیا آمد و پس از فراگیری قرآن و مقدمات علوم حوزوی، راهی تبریز شد. وی پس از اقامت نه ساله در تبریز، رهسپار نجف اشرف گردید و مدت 35 سال، از محضر آیات عظام: سید محمدکاظم یزدی و...به کسب علم مشغول بود. ایشان در جریان نهضت اسلامی ایران و پس از دستگیری امام خمینی (ره) پس از وقایع 15 خرداد 1342، به همراه دیگر علمای تهران و شهرستان‌ها راهی شهر ری گردید و خواهان آزادی آن حضرت شد. از این فقیه بزرگوار کتب متعددی بر جای مانده که شرح رسائل، شرح مکاسب، شجره طوبی و کتابی در ردّ بهائی‌گری از آن جمله‌اند. همچنین ایشان در سال‌های اقامت در نجف اشرف کتاب حدیقَةُالاحباب را به نگارش درآورد که مورد تایید مرجع تقلید وقت، آیت اللَّه سید ابوالحسن اصفهانی قرار گرفت. آیت اللَّه نجفی اهری سرانجام در 22 بهمن 1345 ش برابر با اول ذی‌قعده 1386 ق در صد و یک سالگی بدرود حیات گفت و پس از انتقال پیکرش به قم، در این شهر به خاک سپرده شد.

ساعت 10/5 شورای عالی ارتش با شرکت رئیس ستاد، وزیر جنگ و غالب فرماندهان تشکیل جلسه داد (1357 ش)
و پس از مذاکره اعلامیه ای صادر و متذکر شد برای جلوگیری از هرج و مرج و خونریزی بیطرفی خود را در مناقشات فعلی اعلام و به یکانهای نظامی دستور داده شده که به پادگانهای خود مراجعه نمایند.

پس از سقوط پادگان و زندان جمشیدیه عده ای زندانیان توسط مردم بازداشت و به مدرسه رفاه اعزام شدند. (1357 ش)
دستگیر شدگان عبارت بودند از: ارتشبد نصیری، سپهبد صدری، غلامرضا نیک پی، منصور روحانی، دکتر شیخ الاسلام زاده، دکتر منوچهر آزمون و سالارجاف

درگذشت ابوعلی خیاط، دانشمند و ریاضیدان مسلمان (220 ق)
ابوعلی خیاط، منجم و ریاضی‌دان مسلمان، نزد متخصصین در علوم ریاضی و نجوم از مقام والایی برخوردار بود و نامش در کتاب دانشمندان طراز اول و مشهور جهان، آورده شده است. ابوعلی خیاط تالیفات متعددی دارد که کتاب المَوالید و نیز سِیَرُالاعمال از آن جمله‌اند. تعدادی از کتاب‌های این دانشمند برجسته‌ی مسلمان به زبان لاتین ترجمه شده است.

آزادی "نلسون ماندلا" رهبر کنگره ملی افریقا از زندان آپارتاید (1990 م)
نلسون ماندلا، معروف‌ترین زندانی سیاسی جهان، در سال 1918 به دنیا آمد. او در سال‌های دهه چهل و پنجاه از چهره‌های اصلی مبارزه علیه آپارتاید به شمار می‌رفت. در سال 1960 م، پلیس رژیم نژادپرست افریقای جنوبی، ده‌ها تن از سیاه‌پوستان را به قتل رساند. این امر باعث شد تا ماندلا در همان سال شاخه نظامی کنگره ملی افریقا را ایجاد کند و از سال بعد حملات مسلحانه خود را علیه مراکز و مقرهای پلیس و انتظامی رژیم آپارتاید انجام داد. نلسون ماندلا در سال 1962 م به اتهام تلاش برای سرنگونی دولت افریقای جنوبی به حبس ابد محکوم شد و تا سال 1989 م بیست و هفت سال را در زندان گذراند.

با این حال در پی تغییرات در کادر رهبری رژیم افریقای جنوبی و پاره‌ای اصلاحات کمرنگ سیاسی در این کشور، نلسون ماندلا در نهایت در یازدهم فوریه 1990 م از زندان آپارتاید آزاد شد و به هدف خود که رفع تبعیض نژادی در افریقای جنوبی بود، رسید. نلسون ماندلا سرانجام در اول ماه مه سال 1994 م به عنوان اولین سیاست مدار سیاه پوست به ریاست جمهوری افریقای جنوبی انتخاب شد اما در پایان مدت پنج ساله ریاست جمهوری خود در اوج محبوبیت از این سمت کناره‌گیری کرد. وی که در صحنه بین‌المللی نیز از اعتبار و مشروعیت گسترده‌ای برخوردار است از آن پس به عنوان میانجی در حل اختلافات بین‌المللی فعالیت می‌نماید.

تولد "ابن خَلْکان" قاضی، مورخ و ادیب شهیر عَرب (608 ق)
احمد بن محمد بن ابراهیم بن ابی‌بکر بن خلکان، ملقب به شمس الدین و مشهور به ابن خلکان از مشاهیر مورخین و قضات و علمای نامی قرن هفتم هجری، از معاصرین خواجه نصیرالدین طوسی، محقق حلّی و علامه‌ی حلّی می‌باشد. وی در نواحی اطراف موصل در عراق زاده شد. در ابتدا از پدر و دیگر بزرگان وقت، فقه و ادبیات را آموخت و سپس به مصر و شام مسافرت کرد و به تعلیم وتعلم پرداخت. ابن خَلکان در مصر قضاوت نمود و بعدها قاضی القضات دمشق گردید. وفیات الاعیان و تاریخ ابن خلکان از جمله تالیفات اوست. ابن خلکان در رجب سال 681 هجری در 73 سالگی درگذشت و در دمشق مدفون گردید.

آغاز حکومت امپراتوری و سلطنت اولین امپراتور ژاپن (660 ق.م)
در 11 فوریه 660 ق. م اولین امپراتور ژاپن به نام "یی مو" به تخت سلطنت نشست. به این ترتیب، قدیمی‌ترین و ماندگارترین نظام سلطنتی در جهان که هنوز ادامه دارد، آغاز شد. این نظام در طول زمان، دستخوش دگرگونی‌های فراوان شده است و امروزه، امپراتور در کشور ژاپن، مقامی تشریفاتی است و قدرت اصلی در دست نخست وزیر است. با این حال، ژاپنی‌ها روز آغاز سلطنت در این کشور را عید ملی می‌نامند و همه ساله این روز را جشن می‌گیرند.

تولد "توماس آلوا ادیسون" (1847 م)
توماس آلوا ادیسون در 11 فوریه 1847 م در ایالت اوهایو در امریکا به دنیا آمد. وی در 17 سالگی تلگراف دوسره را اختراع کرد که بدان وسیله می‌توان روی یک سیم، از دو طرف مخابره کرد. از آن پس همه وقت خود را صرف آزمایش کرد و از سال 1886 م کارخانه و آزمایشگاهی در منزل خود برپا نمود که چهل و پنج سالِ باقی عمر را در آن‌جا به کار و تفکر و اختراع پرداخت. او اختراعات فراوانی به ثبت رساند اما مهم‌ترین اختراع ادیسون، چراغ برق بود. وی در این راه هرگز ناامید نشد و سرانجام پس از ده هزار بارآزمایش برای ذخیره برق در باتری، به نتیجه مطلوب رسید. از دیگر اختراعات وی، میکروفون، ضبط صوت، گرامافون، لامپ الکتریکی نور سفید، دینام برقی، لوکوموتیو برقی، دستگاه انتقال برق، فیلم و دوربین فیلم‌برداری، و دستگاه ذخیره برق و قابل ذکرند. ادیسون علاوه بر آن، اختراعات دیگران هم‌چون تلفن، ماشین تحریر، سینما و ژنراتورهای برقی را نیز تکمیل کرد. از این مخترع شهیر که در اواخر عمر از ناشنوایی در رنج بود، بیش از 1300 اختراع به ثبت رسیده که موارد ثبت نشده، بیشتر است. وی سرانجام در 18 اکتبر 1931 م در 84 سالگی درگذشت.

درگذشت "رِنِه دکارْتْ" فیلسوف و ریاضی‌دان معروف فرانسوی (1650 م)
رِنِه دکارْتْ فیلسوف شهیر فرانسوی در 31 مارس 1596 م، در فرانسه به دنیا آمد. آن‌چه نخست سبب شهرت وی گردید مجموعه رساله‌هایی مشتمل بر تفکرات فلسفی بود. دکارت بر این عقیده بود که فرد برای وصول به حقیقت، باید یک‌بار در زندگی، خویشتن را از همه عقایدی که پذیرفته است خلاص کند و از نو و از اساس، همه دستگاه‌های معارف خود را بنیان نهد. وی معتقد بود که هیچ چیز را نباید واقعیت دانست مگر آن که به اثبات برسد. باید از دروازه شک وارد شد. بنابراین می‌گفت: یک چیز هست که نمی‌توان در آن شک کرد و آن این است که شک می‌کنم. چون شک می‌کنم، فکر دارم و می‌اندیشم، و چون می‌اندیشم، پس هستم. وی هم‌چنین اعتقاد داشت که هر چه را عقلِ روشن و متمایز دریابد، حق است. سپس به وجود می‌پردازد و می‌گوید: چون خدا کامل است، بنابراین منشاء همه کمالاتی است که تصوری از آنها دارم و از سوی دیگر آن‌چه را کامل است می‌توان به خدا نسبت داد. ذهنْ متفکر را فریب نمی‌دهد، پس تصورات روشن و متمایزی که خداوند در ذهن ما نهاده است حق است. تأثیر دکارت در فلسفه بیش از حد است و اغلب، او را پدر فلسفه جدید می‌خوانند، ولی در سال‌های اخیر، بعضی از محققین با ارائه دلایلی، اهمیت او را مورد تردید قرار داده‌اند. رنه دکارت سرانجام در 11 فوریه 1650 م در 54 سالگی در استکهلم سوئد درگذشت.

پایان کنفرانس "یالتا" در اواخر جنگ جهانی دوم (1945 م)
در سال‌های جنگ جهانی دوم، سران کشورهای بزرگ متفق در جنگ علیه کشورهای محور، سه کنفرانس مهم در تهران، یالتا و پوتِسدام تشکیل دادند که در جریان آن، ضمن طرح نقشه‌های جنگی و استراتژی نظامی خود در طول جنگ، درباره اوضاع جهان بعد از پایان جنگ و تقسیم ممالک جهان به مناطق نفوذ به توافق‌هایی رسیدند. قسمتی از این توافق‌ها، پس از پایان جنگ جامه عمل پوشید و برخی دیگر موجب بروز اختلاف شرق و غرب و آغاز جنگ سرد و تقسیم جهان به دو بلوک شرق و غرب گردید. پس از کنفرانس تهران که در دسامبر 1943 م در ایران تشکیل شد، کنفرانس یالتا در چهارم فوریه 1945 م، یعنی در ماه‌های آخر جنگ جهانی دوم، با حضور سران متفقین شامل ژوزف استالین، وینستون چرچیل و فرانکْلین روزوِلت رهبران شوروی، انگلستان و امریکا در شهر بندری یالتا واقع در ساحل شمالی دریای سیاه آغاز به کار کرد. در آستانه این کنفرانس، نیروهای شوروی به سمت برلین پیشروی کردند و یک هزار هواپیمای امریکایی نیز در یک حمله هوایی بی سابقه، برلین را در هم کوبیدند. این بمباران وحشتناک که ویرانی‌های عظیم و تلفات سنگینی به بار آورد، روحیه هیتلر و اطرافیان او را به شدت تضعیف کرد. در جریان کنفرانس یالتا، توافق‌های مهمی حاصل گردید که عبارتند از: ادامه جنگ تا شکست کامل آلمان و تسلیم بدون قید و شرط این کشور، تقسیم آلمان بین دول متفق، خلع سلاح آلمان و اخذ غرامت جنگی از آن کشور، تجدید نظر در مرزهای لهستان، انجام انتخابات در کشورهای آزاد شده، اعلان جنگ شوروی به ژاپن، حمله قوای امریکا و شوروی به مناطق تحت اشغال ژاپن به ویژه در کره، پذیرش منشور آتلانتیک مبنی بر حاکمیت ملی کشورها و نیز تأسیس سازمان بین‌المللی جدید جای‌گزین جامعه ملل با نام سازمان ملل متحد. کنفرانس یالتا سرانجام در یازدهم فوریه 1945 م به پایان رسید و سه ماه پس از آن، جنگ جهانی دوم، در اروپا پایان پذیرفت.

عملیات کوچک فتح 4 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (1365 ش)
مرحله اول عملیات پارتیزانی فتح 4 در بامداد بیست و دوم بهمن 1365 با رمز مبارک "یااللَّه" آغاز شد. در این عملیات نیروهای ویژه سپاه پاسداران به همراه تعدادی از کردهای مخالف رژیم بعث، پس از ده‌ها کیلومتر پیاده‌روی و عبور از کوهستان‌های صعب‌العبور، خود را به منطقه عملیاتی اربیل عراق رسانده و تاسیسات اقتصادی و نظامی عراق را در این منطقه کوبیدند. رزمندگان اسلام در ادامه این عملیات علاوه بر انهدام تاسیسات چند شهر اطراف و یک گردان دشمن، موفق شدند خود را به پادگان رواندوز رسانده و آن را با تمام امکانات موجودش به آتش بکشند.

در مرحله دوم عملیات فتح 4، نیروهای اسلام پس از عبور از کوهستان‌های مرتفع در عمق 70 کیلومتری خاک عراق، با شلیک بی امان موشک‌های آرپی‌جی، تعداد زیادی از تانک‌ها و نفربرهای دشمن را به آتش کشیدند. در نهایت، این عملیات با انهدام چندین واحد نظامی، اقتصادی، دولتی، امنیتی و موتوری دشمن و کشته و زخمی شدن بیش از 1100 نفر از نیروهای بعث پایان یافت.

برخی دیگر از رویدادهای  امروز
1531: هنری هشتم پادشاه وقت انگلستان از این روز رئیس فائقه کلیسای انگلستان هم شد. هنری قبلا همه ارتباط کلیسای انگلستان را با پاپ قطع کرده بود زیرا که پاپ اورا به سبب ازدواج مجدد تکفیر کرده بود. هنری هشتم در مواردی به جای طلاق، زنان خودرا اعدام کرده بود. پیش از جداشدن کلیسای انگلستان از دستگاه پاپ، طلاق و ازدواج مجدد در این کشور ممنوع بود.
1826: دانشگاه لندن آغاز بکار کرد.
1953: شوروی مناسبات خود را با اسرائیل قطع کرد.
1964: زد و خورد یونانی زبانهای قبرس با ترکهای این جزیره در بندر لیماسول آغاز شد.   
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار