ماجرای تهدید به تشدید تحریم‌های رژیم صهیونیستی به دنبال ساخت و ساز‌های جدید در شهرک‌های واقع در کرانه باختری، باعث نگرانی شدید مقامات این رژیم نیز شده است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی المیادین، "تزیپی لیونی " وزیر دادگستری اسرائیل هشدار داد هرگونه ساخت و ساز جدید در شهرک های واقع در کرانه باختری باعث انزوای تدریجی اسرائیل در جهان می شود. وی افزود این کار شانس حل و فصل سیاسی با فلسطینیان را از بین می برد. لیونی ادامه داد کسانی که می خواهند جلوی صلح را بگیرند می کوشند به فرستاده آمریکا و روابط این کشور با اسرائیل ضربه بزنند. 

از سوی دیگر اویگدور لیبرمن وزیر خارجه اسرائیل بر توانایی تل آویو برای مقابله با هرگونه تحریمی که با آن روبرو شود تاکید کرد و افزود اسرائیل همانگونه که در گذشته با این پدیده مقابله کرد در آینده نیز همین کار را خواهد کرد. لیبرمن این سخنان را در چارچوب سلسله واکنش‌ها به سخنان جان کری وزیر خارجه آمریکا در کنفرانس امنیتی مونیخ درباره تحریم اقتصادی اسرائیل در صورت شکست مذاکرات با فلسطینیان ایراد کرد. 

"منال اسماعیل" گزارشگر این شبکه در گزارش خود در این خصوص با اشاره به این که از نظر اسرائیل فرق نمی کند که آمریکا به این رژیم هشدار می دهد یا آن را تهدید می کند افزود: اظهارات جان کری در مونیخ درباره تحریم اسرائیل در صورت شکست مذاکرات راه را برای حملات سیاسی شدید و مستقیم اسرائیلی ها علیه وی باز کرده است. 

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در واکنش خود به سخنان کری گفت: هیچگونه فشاری نمی تواند مرا وادار به کوتاه آمدن از منافع حیاتی اسرائیل کند و تهدید به تحریم اسرائیل نیز نتیجه ای نخواهد داشت. 

در ادامه گزارش آمده است: سیاستمداران اسرائیلی به انتقاد از سخنان کری اکتفا نکردند بلکه کار را به جایی رساندند که خواستار تعیین میانجی دیگری به جای وی شدند. 

"اوری آرییل" وزیر مسکن اسرائیل گفت: بیشتر مردم معتقدند کری بی طرف نیست. به نظر من به یک میانجی بی طرف و مناسب نیاز داریم. 

گزارشگر ادامه داد: حملات شدید علیه جان کری در حالیست که اسرائیل از پیامد‌های تحریم اقتصادی علیه خود به شدت نگران است. تلاش‌های مقامات اسرائیلی برای کاستن از تاثیر تحریم علیه اقتصاد این رژیم مانع از آن نشد که برخی دیگر درباره خطرات جدی این تحریم هشدار دهند. 

بر همین اساس "یائیر لاپید" وزیر دارایی اسرائیل که به جمع هشدار دهندگان درباره عواقب تحریم پیوسته است فاش کرد وزارتخانه وی گزارشی تهیه کرده است که نشان می دهد در صورتی که تحریم علیه این رژیم تشدید شود صادرات آن سالانه 4 میلیارد و 200 میلیون یورو کاهش پیدا می‌کند. علاوه بر این تعداد بیشتری از شرکت‌ها و بانک‌های اروپایی همکاری‌های خود را با اسرائیل قطع و سرمایه های خود را از شرکت ها و بانک های اسرائیلی در کرانه باختری اشغالی خارج می کنند. با توجه به اختلافات روز افزون بین وزارتخانه‌های خارجه و امور استراتژیک درباره چگونگی نگاه به پدیده تحریم و مقابله با آن، ناظران بر این باورند که اسرائیل وارد مرحله خطرناکی می شود بخصوص اگر مذاکرات شکست بخورد و اسرائیل مسئول این شکست دانسته شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار