سفیر فلسطین در ایران با قدردانی از حمایت‌های ایران از ملت فلسطین تاکید کرد: امیدی در روند مذاکرات فلسطینی- اسرائیلی دیده نمی شود.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از المیادین ، صلاح الزواوی در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین از تهران در پاسخ به این پرسش که آیا سفر جبریل رجوب عضو ارشد جنبش فتح و سفر هیئت جنبش جهاد اسلامی فلسطین به تهران ارتباطی به یکدیگر دارد، گفت: من در ابتدا به ایت الله خامنه ای سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را تبریک می گویم و یاد امام خمینی(ره) بنیانگذار این انقلاب را گرامی می دارم. امام خمینی(ره) بیانگذار راه جهاد در ایران بوده و قبل از پیروزی انقلاب و پس از آن از فلسطین حمایت کرده است. امام خمینی(ره) قبل از پیروزی انقلاب در فتوایی بر اهمیت جهاد در فلسطین و تخصیص خمس و زکات برای مبارزان فلسطینی تاکید کرده بود. پس از پیروزی انقلاب مقامات ایرانی اعلام کردند امروز ایران آزاد شده است و فردا فلسطین خواهد شد و استقلال ایران بدون آزادی فلسطین ناقص خواهد بود. امام خمینی(ره) آخرین روز جمعه ماه مبارک رمضان را روزی جهانی قدس شریف اعلام کرد. انقلاب اسلامی ایران بر اساس دو رکن اسلام و فلسطین به پیروزی رسید. در صورتی که این فرصت برای ملت ایران فراهم بود میلیون ها ایرانی در حمایت از فلسطین وارد اراضی اشغالی می شدند. سفر هیئت های فلسطینی به ایران مسئله ای طبیعی است و شکی در این نیست سفر جبریل رجوب به تهران از اهمیت زیادی برخوردار و مقدمه ای برای سفر محمود عباس به ایران بوده است. دولت و ملت ایران عاشق فلسطین هستند و طبیعی است که این ملت با همه گروه های فلسطینی ارتباط داشته باشند. 

درست است که جنبش فتح انقلاب و مبارزه خود را علیه اسرائیل آغاز کرد ولی فعالیت های جنبش فتح در فلسطین گروه های مختلف جهادی را به وجود آورد و مسیر جهاد در فلسطین تا آزادی فلسطین ادامه خواهد یافت.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا مقامات جنبش فتح در تهران درباره گزینه مقاومت مسلحانه گفتگو خواهند کرد، بیان داشت: مبارزه ملت فلسطین با جهاد مسلحانه آغاز شد و رهبران فلسطینی درباره شیوه های مبارزاتی خود از طریق وحدت ملی تصمیم گیری خواهند کرد. رهبران فلسطینی در هر مرحله ای شیوه این مبارزه جهادی را مشخص خواهند کرد. ما به مبارزه مسلحانه پایبندیم ولی این مبارزه باید هدف آزادی باشد و می توان با استفاده از راه های مختلف به این آزادی رسید. در حال حاضر امید زیادی به مذاکرات کنونی با اسرائیلی ها نداریم و شکی در این نیست در مرحله آینده در برابر آزمون مهمی قرار داریم ولی این امتحان دشوار نخواهد بود. مقامات فلسطینی در درجه نخست با تقویت آشتی ملی شیوه های مبارزه خود را ارتقاء دهند.

سازمان ملل با تشکیل کشور فلسطین موافقت کرد و امیدواریم این تصمیم سازمان ملل عملی شود. 

الزواوی در پاسخ به این پرسش که اگر مذاکرات فلسطین و اسرائیل به شکست منجر شود، مقامات تشکیلات خودگردان چه تصمیمی اتخاذ خواهند کرد، بیان داشت: مقامات فلسطینی باید در مسیر تقویت وحدت ملی و پایان دادن به اختلافات تلاش کنند. اختلاف دیدگاه سیاسی میان گروه های فلسطینی مسئله ای طبیعی است. زمانی که فلسطینیان وارد این مذاکرات شدند تضمینی وجود نداشت که این مذاکرات به نتیجه خواهد رسید و تا کنون نیز روند مذاکرات امید بخش نیست. مقامات فلسطینی گزینه های متعددی را در اختیار دارند و من نمی توانم این گزینه ها را اعلام کنم. تا زمانی که شهرک سازی اسرائیل به شدت ادامه دارد و مقامات این رژیم توجهی به این مذاکرات ندارند نمی تواند به آینده این مذاکرات خوشبین بود.

وی درباره طرح سازش جان کری وزیر خارجه آمریکا در این مذاکرات تاکید کرد: ما این طرح را نمی پذیریم و به شدت با نقص حاکمیت فلسینیان در قدس و ادامه شهرک سازی و تجاوز صهیونیست ها به فلسطینیان مخالفیم.

وی در ادامه افزود: مسئله فلسطین با انقلاب اسلامی ایران عجین شده است. آروزی امام خمینی(ره) این بود که در قدس نماز به جای آورد و امیدوارم این آرزو در دوره امام خامنه ای محقق شود. در راه دفاع از فلسطین شمار زیادی از اتباع کشورهای اسلامی و عربی به شهادت رسیده اند و شماری از این شهدا از ایران هستند. قهرمانان انقلاب ایران در اردوگاه های ما آموزش دیدند که می توان به شهید چمران اشاره کرد.



انتهای پیام /
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار