"کریستین ساینس مانیتور" نوشت: "علیرضا یونسی" دیپلمات ایرانی گفت تهدیدهای مکرر مقامات رسمی آمریکا درباره جنگ علیه ایران برای مذاکرات هسته ای حساس و کنونی مضر است و قوائد حقوق بین الملل را تضعیف می‌کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی "کریستین ساینس مانیتور" در مقاله ای به قلم "علیرضا یونسی" رئیس دفتر مطبوعاتی هیئت جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد نوشت: باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا به رغم ابراز اشتیاق درباره دنبال کردن فرایند دیپلماتیک در قبال ایران، در سخنرانی سالانه خود درباره در دسترس بودن همه گزینه‌ها در برخورد با برنامه هسته ای ایران صحبت کرد. جان کری وزیر امور خارجه آمریکا نیز در گفتگوی اخیر خود با شبکه العربیه ایران را به اقدام نظامی آمریکا درصورت شکست روند مذاکرات کنونی تهدید کرد. چنین اظهارات منفی قطعا اثرات جانبی در کوتاه مدت و بلندمدت به ویژه درباره اشتیاق ایران به حل بحران کنونی بر سر برنامه صلح آمیز هسته ای ایران دارد.

"علیرضا یونسی" نوشت: یکی از مهمترین تغییراتی که به توافقنامه موقت هسته‌ای بین ایران و شش قدرت جهانی در ژنو شد تمایل مشترک طرف ها برای به وجود آوردن پویایی مثبت در این مذاکرات به جای به کار بردن فنون چانه‌زنی قبلی بود. آنها همچنین بر مسائل مرتبط و ارائه طرح کلی از توالی اقدامات در چارچوب مورد قبول دو طرف متمرکز شدند. دنبال کردن این اقدامات برای دستیابی به توافقنامه ای دائمی مستلزم جلوگیری از هرگونه اقدام یا بیان حرفی است که به این روند دیپلماتیک صدمه می‌زند و این پویایی جدید را تضعیف می‌کند.

به نوشته این دیپلمات ایرانی، حسن روحانی رئیس جمهور ایران در سخنرانی خود در اوت گذشته گفت راه رو به جلو در برخورد با ایران و حفظ این پویایی دیپلماتیک حفظ احترام متقابل و استفاده از اهرم کلام و خودداری از استفاده از تهدید جدید و تحریم است. افکار و عقاید تعیین کننده حرف‌ها هستند و حرف ها نیز رفتار را شکل می دهد. بنابراین رئیس جمهور جدید ایران توجه ویژه ای به قدرت کلمات در ایجاد صلح و شفافیت در منطقه دارد و به اقدامات سازنده می‌اندیشد. روحانی همچنین در این راستا قطعنامه جهانی علیه خشونت و افراطی گری را مطرح کرد که همه اعضای سازمان ملل متحد از جمله آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از آن حمایت کردند. رئیس جمهور ایران در نشست اخیر در داووس نیز یک بار دیگر به زبان و گفتمان آشتی و میانه روی در امور جهانی اشاره کرد و بر اشتیاق ایران برای ارتقا روابط با همه کشورها تاکید کرد.

وی افزود: ایران با همگام کردن الفاظ با اقدامات با حسن‌نیت تعهدات خود را بر اساس توافقنامه ژنو اجرا کرده است و آماده برگزاری دور بعدی مذاکرات در آینده ای نزدیک است. بنابراین منطقی است ایران از دیگران انتظار رفتار متقابل و استفاده درست از واژگان را مطابق را روح مذاکرات کنونی داشته باشد. متاسفانه استفاده مکرر از تهدید جنگ در کلام مقامات رسمی آمریکا پیامدهای منفی در بلندمدت دارد. به طور مثال این امر می تواند شکاف بین لفاظی و واقعیت را افزایش دهد و احتمال تکرار اشتباهات گذشته را افزایش دهد. موضوع مورد بحث ، سوء استفاده از واژه جنگ پیشگیرانه بعد از حملات یازدهم سپتامبر آمریکاست که منتهی به حمله فاجعه بار به عراق در سال 2003 شد. قصور آمریکا در بازبینی مجدد تفسیرش از این مفهوم خطرناک که اکنون اکثریت کشورهای جهان آن را رد کرده اند مسئله ای است که درخور توجهی جدی است.

"یونسی" هشدار داد: مبادا ما فراموش کنیم که این واژه مبنایی برای اقدامات غیرقانونی اسرائیل در خاورمیانه به ویژه بعد از جنگ سال 1967 است. در نتیجه جامعه بین المللی امروز درباره ارتباط بین اظهارات سیاسی و سیاست بسیار حساس است. همچنین تهدید کلامی رسمی علیه ایران نقض مستقیم بند دو منشور سازمان ملل متحد است که به صراحت کشورهای عضو را از توسل به تهدید به زور علیه دیگری منع می‌کند. به عبارت دیگر چنین تهدیدهایی علاوه بر اینکه برای این مذاکرات هسته ای حساس مضر است حکومت حقوق بین الملل را تضعیف می‌کند و به هرج و مرج جهانی کمک می کند. در حقیقت تا آنجا که به ایران مربوط می شود، توافقنامه موقت ژنو و مذاکرات وضع نهایی قریب الوقوع آزمونی برای دیپلماسی جدید آمریکا مبتنی بر احترام متقابل است. ساختن پل بین شکاف میان ملت ها اولویت اصلی ایران است و بدیهی است که نیازمند مشارکت مساعد دیگران است. در غیراین صورت این شکاف پرتگاهی خطرناک برای غلبه برای گفتگوهای آینده خواهد بود. طرح های اعتماد ساز راهی دوجانبه است و مستلزم تلاش های صادقانه آمریکا بر اساس لحنی با هدف جلب اعتماد ملت ایران است.


انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار