یکی از دلایل رواج لباسشویی های عمومی در سوئیس و کشورهای اروپایی این است که بدلیل هزینه های نگهداری و برق مصرفی این ماشین ها، عملا خرید آن صرفه اقتصادی ندارد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،در بسیاری از کشورهای دنیا از جمله کشورهای اروپایی و آمریکا، مغازه هایی با تعداد زیادی ماشین لباسشویی وجود دارد که هر کس می تواند با انداختن سکه در آن ها، لباس های کثیف خود را بشوید و اصولا داشتن ماشین لباسشویی شخصی در خانه با توجه به هزینه های آن مقرون به صرفه و مرسوم نیست. در سوئیس که جزو کشورهای پیشرفته و با درآمد سرانه بالا قرار دارد نیز این مغازه ها به چشم می خورد. مشتریان این مغازه ها علاوه بر مسافرین، مهاجرین و دانشجویان، سایر شهروندان عادی سوئیسی نیز هستند که یا آنقدر درآمد ندارند که بتوانند یک ماشین لباسشویی بخرند و هزینه های آن را متقبل شوند و یا به دلیل مشغله زیاد، وقت استفاده و نگهداری از یک ماشین لباسشویی در خانه را ندارند.

مردم سوئیس چگونه لباس های خود را می شویند+عکس

در این مغازه های رخت شویی کافی است هر چه رخت چرک دارید در یکی از ماشین‌های لباس‌شویی خالی کنید، شوینده را به آن ها اضافه کنید و یک سکه هم در شیار کوچک کنار آن بیندازید و منتظر شوید تا لباس‌های شسته‌شده‌تان را تحویل بگیرید.

یک دلیل منحصر به فرد هم برای مراجعه به این مغازه ها وجود دارد: لحاف‌های بزرگ. همین باعث می‌شود اغلب مردم دست‌کم سالی دو بار به مغازه‌های رخت‌شویی مراجعه کنند. علاوه بر مهاجران و مسافرانی که به این کشور می آیند، دسته دیگری از مشتریان این مغازه‌ها هم دانشجویانی هستند که در خوابگاه و به دور از خانواده زندگی می‌کنند و برای شستشوی لباس‌های خود اغلب چاره‌ای جز مراجعه به همین مغازه‌ها ندارند.

البته طی سال های اخیر، ماشین‌های لباسشویی خانگی رواج بیشتری پیدا کرده است و از سوی دیگر هزینه‌های نگه‌داری و تعمیر ماشین‌های صنعتی شستشو نیز افزایش یافته است و به همین دلیل مغازه‌های رخت‌شویی محبوبیت گذشته خود را تا اندازه‌ای از دست داده اند و تعداد آن ها در جامعه امروز سوئیس کاهش پیدا کرده است.


اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.