رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت : دولت قصد داشت با توزیع سبد کالا به اقشار آسیب پذیر کمک کند ، اما نحوه اجرای آن به گونه ای بود که نه تنها این اهداف محقق نشد ، بلکه نارضایتی هایی را نیز در پی داشت و در واقع دولت که می خواست با توزیع سبد کالا ثواب کند ، اما اگر اشتباهاتش را جران نکند کباب خواهد شد.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران،رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت : دولت قصد داشت با توزیع سبد کالا به اقشار آسیب پذیر کمک کند ، اما نحوه اجرای آن به گونه ای بود که نه تنها این اهداف محقق نشد ، بلکه نارضایتی هایی را نیز در پی داشت و در واقع دولت که می خواست با توزیع سبد کالا ثواب کند ، اما اگر اشتباهاتش را جران نکند کباب خواهد شد.

ارسلان فتحی پور در گفت و گو با  ایران خبر درباره توزیع سبد کالا گفت : این کار جزء وعده های انتخاباتی رییس جمهور بود که حتما باید عملی می شد چرا که در غیر اینصورت ممکن بود این تصور در مردم به وجود بیاید که برخی صحبتهای روحانی ، تنها وعده هایی بی پشتوانه برای رای آوری در انتخابات بوده است و چنین تصوری از لحاظ سیاسی آسیب های جدی در مشارکت مردم در انتخاباتهای آتی ایجاد می کند .


وی با بیان اینکه دیدن تلاش دولت برای تحقق وعده هایش می تواند امید را در مردم زنده کند ، گفت : با به وجود آمدن امیدواری برای رسیدن به چشم اندازی که دولت ترسیم کرده بود ، صبر مردم هم در تحمل مشکلات بیشتر می شود .


فتحی پور در پاسخ به این سوال که ایا موافق توزع سبد کالا هستید گفت : با هرگونه روش حمایت از اقشار آسیب پذیر موافقم به شرطی که راهی که می رویم سرانجامش به ترکستان نباشد ، بخشی از موافقتها و مخالفتها اگر بخوایهم اصولی و دقیق باشد ، باید توام با کسب تجربه در حین اجرا و پس از اجرای آن باشد . تا اینجای کار تجربه ای که از اجرای این طرح به دست آمده است ، ایرادات قابل توجهی دارد.


اعلام زمان توزیع سبد کالا عجولانه بود

نماینده مردم کلیبر و خدا آفرین ، با ذکر ایراداتی در نحوه اجرای قانون هدفمندی یارانه ها گفت : یکی از مواردی که باعث بروز مشکلات در نحوه توزیع کالا شد ، عجولانه عمل کردن در پرداخت سبد کالا بود.همین عملکرد عجولانه باعث شد ، که عمده ترین هدف دولت از توزیع سبد کالا که پیشگیری از وارد شدن فشار بیشتر معیشتی به اقشار آسیب پذیر جامعه بوده است ، محقق نشود ؛ یعنی دولت می خواست بر حسب پیش بینی های تورمی ، به آنهایی که در تامین معیشت خود دچار مشکل هستند ، کمکی کرده باشد ، اما عملا با نگاهی به لیست مشمولین و غیر مشمولین ، در میابیم که این اتفاق نیافتاده است .


برخی ثروتمندان هم سبد کالا گرفتند

وی در ادامه تاکید کرد : دقیقا ایراد بعدی به معرفی افراد مشمول و غیر مشمول سبد کالا باز می گردد ، از یک طرف می گویند ، کسانی که زیر 500 هزار تومان حقوق می گیرند، مشمول این طرح می شوند و از طرف دیگر اعلام می شود که به کلیه کارمندان دولت ، سبد کالا تعلق می گیرد و این یعنی حتی کارمندانی که چندین میلیون تومان حقوق می گیرند و در عمل نیازی هم به چنین سبد کالایی ندارنذ ، مشمول طرح شده اند ، یعنی در این طرح
برخی ثروتمندان هم سبد کالا گرفتند .


دولت از نظر لجستیکی آماده توزیع کالا نبود


به گزارش ایران خبر،فتحی پور آماده نبودن دولت را یکی دیگر از مشکلات اجرای طرح سبد کالا دانست و گفت : دولت از نظر لجستیکی آمادگی اجرای چنین طرحی را نداشت و دیروز و امروز شاهد بودیم که هنوز تقی به توقی نخورده ، صفهای طولانی توام با درگیری و نزاع در سراسر کشور به وجود آمد و بسیاری از مردم بعد از ساعتها معطلی در سرمای بسیار زیاد هوا ، همچنان موفق به دریافت سبد کالا نشدند و یا اینکه تازه فهمیدند که اصلا سبدی به آنها تعلق نمی گیرد .

فتحی پور ، عدم شفافیت را نیز از مشکلات توزیع سبد کالا دانست و گفت : در باره این طرح اطلاع رسانی درست و مناسبی به مردم نشد و حتی با گذشتن دو روز از زمان آغاز توزیع سبد کالا ، عده ای نمی دانند که بالاخره سبد کالا به آنها تعلق می گیرد یا نه و یا حتی برخی خبر ندارند که نزدیک ترین مکانی که برای دریافت سبد کالا می توان به آن مراجعه کرد ، کجاست .

در توزیع سبد کالا بی عدالتی شد


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت : اجرا نشدن درست عدالت در توزیع سبد کالا ، موضوعی نیست که بتوان بی تفاوت از کنار آن گذشت ، در این دو روز مراجعات مکرری داشتیم از کارگرانی که درآمد و شغل ثابتی ندارند ، تحت پوشش بیمه خاصی هم نیستند و حتی ممکن است بیمار صعب العلاجی نیز در منزل داشته باشند ، اما سبد کالا به آنها تعلق نگرفته است ، ضمن آنکه کالای تعلق گرفته به یک خانواده دو نفره و ده نفره باهم برابر می باشد .

مردم حق انتخاب نداشتند


وی با بیان اینکه در اجرای این طرح ، گروههای هدف ،حق انتخاب کالای مورد نیاز خود را نداشتند گفت : یکی از برنامه های قانون هدفمندی یارانه ها این بود که مردم بر اساس توانایی ها خود بتوانند ، آنچه را که دوست دارند خرید کنند ، اما در این نحوه توزیع الویتهای کالایی مردم از سوی دولت به آنها دیکته شد .

فتحی پور در ادامه گفت : دست کم اگر اصرار به اجرای این طرح بود ، می شد با بن کارت و اعلام اسامی فروشگاههای پذیرنده آن ، به مردم این اجازه را می دادیم که آنچه را که خودشان لازم دارند و یا دلشان می خواهد بخرند، الان برخی از مردم از کیفیت برنج های توزیع شده ناراضی هستند و حتی شایع کرده اند ، بخشی از این برنجها ، از محل برنجهای آلوده ای که نتوانسته بودند ، وارد چرخه فروش شوند، تامین شده است .

به مردم بی احترامی شد


وی با بیان اینکه رییس جمهور همیشه بر لزوم تکریم و حفظ حرمت و شخصیت شهروندان تاکید کرده است ، گفت : در مضامین دینی ما آورده شده است که ختی صدقه نیز نباید با تحقیرو منت و اذیت همراه باشد ، چه رسد به وقتی که می خواهیم حق خود مردم را به دستشان برسانیم .

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایران خبر،فتحی همچنین گفت : تامین منابع اجرای این طرح از محل ردیفهای متفرقه قانون هدفمندی یارانه ها می باشد ، این را مصداق دارایی خودمردم دانست و دولت را به پرهیز از هرگونه منت و تحقیر و اذیت مردم توصیه می کنم .

شکل گیری صفهای طولانی را با حرمت مردم نیز در تعارض بود ، اینکه شاهد باشیم مردم ساعتها در این صفهای طولانی و منتظر دریافت سبد کالا باشند و ساعتها در سرما رنج بکشند تا چند قلمی کالا دریافت کنند ، بی احترامی به مردم بوده است.

عده ای تصور می کنند دولت حتی توانایی توزیع چند قلم جنس را ندارد

فتحی پور درباره عوارض توزیع نادرست سبد کالا گفت : بعد از این نحوه توزیع در خوشبینانه ترین حالت مردم تصور می کنند که دولت حتی توانایی توزیع چند قلم جنس را ندارد ، اما کار به اینجا هم ختم نمی شود و شاید بخشی از مردم ، حس کنند که دولت میان آنها و دیگران تبعیض قائل شده و یا به معیشت آنها بی توجه است و اینکه اصلا به دنبال اجرای عدالت نیست .


سبد کالا راهکار مقطعی است


رییس کمیسیون اقتصادی مجلس همچنین تاکید کرد : توزیع سبد کالا ، تنها راهکاری مقطعی است که حتی نمی توان مطمئن بود که در کوتاه مدت نیز نتیجه مطلوب داشته باشد ، در صورتیکه اگر دولت برای حل همان بیماری اقتصادی کشور که رکود و تورم است ، تلاش کند و یا مشکل بیکاری در جوانان حل شود ، آنها خود به خود این توانایی را به دست خواهند آورد که هر چه را که نیاز دارند ، تهیه کنند .
فتحی پور در پایان تاکید کرد : مشخصا حذف دولت از توزیع این سبد ، کمک به مردمی بود که کمرشان زیر بار تورم 40 درصدی خم شده است ، اما متاسفانه با توزیع نادرست ، اگر بخواهد ثواب هم کند ، کباب می شود.

برچسب ها: فتحی پور ، سبد کالا ، توهین
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.