از لزومات داشتن بدنی سالم، بهره‌گیری از وزنی مطلوب و مطابق با استانداردهای قد و سن است اما اگر رژیم غذایی در دوران شیردهی تحت نظر پزشک انجام نگیرد لطمات آسیب‌پذیری به مادر و جنین وارد می‌آورد.

دکتر سوسن پارسای، متخصص تغذیه در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: بیشتر از 2 کیلوگرم کاهش وزن در ماه برای مادران شیرده ممنوع است هیچ مادری نباید در دوران شیردهی غذایش را آنقدر کم کند که میزان کاهش وزنش بیشتر از این مقدار باشد، رژیم‌های سخت باعث سوختن چربی‌ها می‌شود از سوختن چربی‌ها مواد سمی تولید می‌شود که وارد شیر مادر شده و برای نوزاد مضر است. 

وی افزود: مادران نباید در شش ماهه اول زایمان فاصله بین وعده‌های غذایی را زیاد کنند، همچنین مادران شیرده نباید مواد نشاسته‌ای را از برنامه غذایی خود حذف کنند چون مواد نشاسته‌ای به قند تبدیل شده و انرژی مغز را تأمین می‌کند اگر سوخت مغز تأمین نشود، مادر احساس خستگی بیشتری می‌کند.

پارسای ادامه داد:‌ از طرفی برای جاری شدن شیر، هورمونی به نام "اکسی توسین" لازم است که در مغز ساخته و ترشح می‌شود رژیم‌های سخت باعث کم شدن این هورمون و کاهش جریان شیر می‌شود.

وی در پایان اظهار داشت: خستگی مادر در کنار مهار جریان شیر باعث خواهد شد که مادر نتواند وظیفه شیردهی را به خوبی انجام دهد، بنابراین حداقل تا یکسال پس از زایمان رژیم گرفتن به طور کلی ممنوع است.

انتهای پیام/

برچسب ها: رژیم ، مادران ، شیردهی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار