براساس اطلاعيه دولت مشمولینی که این دوره سبد کالا دریافت نکرده‌اند دور بعد هر دو سبد را یکجا دریافت می‌کنند اما چرا بايد دولت براي ورود به این برنامه به قدري عجولانه حركت كند كه نتواند پاسخگوي نيازهاي قشر عمده جامعه باشد؟

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران ، طرح ارائه سبد كالا مصوبه هیئت دولت ۲۰ آذر ۱۳۹۲ به منظور حمایت از برخی قشرهای جامعه تصویب شد؛ طرحي كه بخشی از یارانه نقدی را با ارائه سبد کالایی تامین خواهد كرد.

در حالی كه مسولان دولتی ارائه سبد را به ايام مبارك دهه فجر وعده داده بودند ، در اطلاعیه اي‌ مورخ ۱۱ بهمن 1392 وعده و وعيد ها عملي شد و وزارت صنعت ، معدن و تجارت طي اعلاميه اي اعلام کرد که تنها مستمری‌بگیران و کارگران مشمول قانون کار و تامین اجتماعی با حقوق زیر ۵۰۰ هزار تومان، مشمول این طرح می‌شوند و ۱۳ میلیون نفر از فهرست گیرندگان سبد کالایی محروم خواهند شد، بايك حساب سرانگشتي يعني ۸ میلیون کارگر بیمه شده و ۵ میلیون کارگر فاقد شناسه .



روز موعود كه ديروز باشد قرار بر آن شد تا فروشگاههاي زنجيره اي سبد كالا را به دست صاحبانشان برسانند كه شامل ده کیلو برنج، سه لیتر روغن مایع، دو بسته پنیر، چهار کیلو مرغ و یک شانه تخم مرغ است. 

تماس هاي بيشماري به سرويس اقتصادي باشگاه خبرنگاران شد مبني بر اينكه "تكليف ما كه مشمول دريافت سبد كالا نشده ايم چيست؟" و هر لحظه بحث ناهماهنگی در تعیین گروه‌های مشمول و غير مشمول داغ و داغتر شد.

ضد و نقيض هايي در گروه مشمولان و غير مشمولان گفته شد به طوريكه برخي از كساني كه مشمول دريافت سبد كالا بودند وقتي به سايت مراجعه كردند، در عين ناباوري ديدند كه جزء ان دسته اي هستند كه به آنها سبد كالا تعلق نمي گيرد و از همه اين ها كه بگذريم قطعي سيستم پيامكي اعلام دريافت كنندگان سبد از ديگر مسائلي بود كه افراد را در امر اطلاع رساني بلاتكليف گذاشت . 



پس از تمام اين مسائل و دردسرها وزارت صنعت ، معدن و تجارت اعلام كرد: متقاضيان سبد کالايي مي توانند از طريق ارسال کد ملي از طريق پيامک به شماره 5000499 و مراجعه به درگاه اينترنتي www.yaranehkala.ir و تماس با شماره #۷۹۹* از تخصيص سبد کالا مطمئن شوند.

***كارگراني كه ارز قافله جا ماندند

اما گويا مشكل تنها به سامانه و اختلالات پيامكي ختم نشد چرا كه انتقادهاي شديد كارگران و كساني كه به هيچ سازمان يا ارگاني متصل نيستند و از دريافت سبد كالا هم محروم شده اند كار را دشوارتر كرد. چرا كه قبلا دولت اعلام كرده بود يکي از شروط سرپرستان خانوار مشمول دريافت اين سبد درآمد ماهانه زير 500 هزار تومان است در حالي  که در مصوبه هيأت وزيران درباره سبد کالايي هيچ شرطي در خصوص ميزان حقوق کارگران و بازنشستگان تامين اجتماعي لحاظ نشده است .



***جامانده هاي سبد كالا به صف مشمولان پيوستند


از سوي ديگر قرار بود آمار طلاب، خبرنگاران، دانشجويان متاهل و مستمري بگيران تامين اجتماعي و کارگران مشمول قانون کار و تامين اجتماعي از طريق وزارتخانه هاي مربوطه اعلام شود که محقق نشدن اين کار تاکنون مي تواند بيانگر ضعف در سيستم آماري باشد.

كه در اين رابطه حاج علي مدیر اجرایی طرح سبد حمایتی کالا با تاکید بر اینکه تمامی خبرنگاران معرفی شده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مشمول دریافت سبد کالا شده‌اند، گفت: براساس این اطلاعات، خبرنگاران سرپرست خانوار سبد کالایی دریافت می‌کنند و همچنين مشمولینی که این دوره سبد کالا دریافت نکرده‌اند دور بعد هر دو سبد را یکجا دریافت می‌کنند.
 
اين اخبار خوش آيند است براي غير مشمولاني كه در انتظار دريافت سبد كالا مي مانند اما چرا بايد دولت براي ورود به این برنامه  به قدري عجولانه حركت كند كه  نتواند پاسخگوي نيازهاي قشر عمده جامعه باشد؟



حال كه يك روز از توزيع سبد كالا مي گذرد، صف هاي طولاني پشت ديوارهاي فروشگاهها و هجوم افراد براي دريافت سبد كالا به معضل ديگري تبديل شده كه گره كور صف ها را شايد نتوان تا 15 روز ديگر هم باز كرد.

انتهاي پيام/

گزارش از : پروين خدادادي
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار