مديرعامل شركت راه آهن شهري تهران و حومه( مترو )، پروژه خط 3 مترو را به عنوان يكي از دستاوردهاي بارز مديريت شهري در كاهش فاصله بين جنوب و شمال تهران توصيف كرد.

به گزارش خبرنگار اجتماعي باشگاه خبرنگاران هابيل درويش با گراميداشت دهه مبارك فجر  از مترو به عنوان كارآمدترين شبكه حمل‌و‌نقل عمومي شهري ياد كرد و افزود: مترو نقش انكارناپذيري در حل مسائل اقتصادي، اجتماعي و محيط‌زيستي ناشي از معضل ترافيك دارد‌.

وي كه در جلسه كميته برگزاري افتتاح بخش جنوبي خط 3 متر و افزود: خودروهاي شخصي با مصرف روزانه حدود 13ميليون ليتر بنزين و چندين ميليون ليتر گازوئيل فقط در شهر تهران، خسارت‌هاي بسيار هنگفتي به اقتصاد ملي و زيست محيطي وارد مي‌كنند و لذا مترو يكي از مهم‌ترين راهكار‌هاي حل مشكل راه‌بندان و آلودگي هوا شناخته شده است.

درويش با بيان اين كه متروي تهران از نظر ميزان هزينه تمام شده‌، به ازاي هر كيلومتر ساخت‌، به طور متوسط   30 درصد ارزان‌تر از كليه متروهاي در حال ساخت دنيا است خاطرنشان كرد: اين ميزان در مقايسه با متروي دبي حدود 40 درصد و در مقايسه با متروي استانبول دست كم 25 درصد ارزان‌تر است‌؛ اين رقم در مقايسه با متروي كلان‌شهرهاي قاره اروپا و آمريكا هم بسيار كم‌تر است و با صرفه بودن احداث مترو در تهران را به خوبي نمايان مي‌كند‌.

وي به ثبت روزانه بيش از 3 ميليون سفر در تهران از طريق شبكه مترو اشاره كرد و گفت: مطابق بررسي ها به ازاي اين ميزان از سهم جابجايي مسافر توسط مترو، روزانه يك ميليون و 950 هزار ليتر در سوخت پايتخت صرفه‌جويي مي‌شود‌.

بنا به گفته درويشي طبق آمار‌، در هر سفر از طريق مترو، حدود 65 صدم ليتر در مصرف سوخت و 27 ‪ دقيقه در اتلاف وقت صرفه‌جويي ‌مي‌شود..

مديرعامل شركت مترو تهران متذكر شد: براساس آمار و اطلاعات‌، سفر با مترو موجب صرفه‌جويي سالانه  350  ‪ ميليارد تومان در مصرف سوخت مي‌شود كه مي تواند سهمي بسيار بالا در كاستن از اثرات آلودگي هوا و خسارات ناشي از آن داشته باشد.

مديرعامل شركت مترو تهران با اشاره به اين كه خسارات ناشي از آلودگي هوا در يك سال‌، بر اساس آمار بانك جهاني بالغ بر۱۰ ميليارد دلار است افزود: با توسعه و تكميل خطوط موجود و همچنين احداث خطوط طراحي شده مي‌توان هدر رفتن سرمايه‌هاي ناشي از آن را براي سال‌هاي آينده جبران كرد.

وي بهره برداري رسمي از بخش جنوبي خط 3 مترو را در اين شرايط نقطه عطفي در فعاليت‌هاي اين شركت در امر خدمت‌رساني به ملت شريف به ويژه قشر آسيب‌پذير دانست و افزود: خط 3 مترو تهران به عنوان يكي از نمادهاي عدالت محوري است كه به معناي واقعي كلمه، امكانات شهري را در تمام نقاط شهر توزيع و در اين راستا توازن ايجاد مي كند.

درويشي با تاكيد بر اين كه پيشرفت بخش جنوبي خط 3 آن هم در شرايط سالهاي اخير كشور جز از مسير گفتمان و مديريت جهادي به چنين سرانجام نويدبخشي منتهي نمي شده است گفت: اين خط از مصاديق بارز هدف مهم مديريت شهري در كاهش فاصله جنوب به شمال پايتخت است و اين پروژه را از طرف مديريت جهادي به مردم شريف هديه مي كنيم.

به گفته درويشي خدمت به مردم مخصوصاً اقشار آسيب‌پذير كه بيشترين حجم استفاده از سامانه حمل‌و‌نقل سريع‌، ارزان و ايمن را دارند‌، جزو مطالبات و تاكيدات مكرر رهبر فرزانه انقلاب اسلامي و دغدغه هميشگي آن بزرگوار بوده است و امروز  در متروي تهران مصمم هستيم‌، به بهترين نحو ممكن‌، اين تدابير را به منصه ظهور برسانيم و خداوند را شكرگزاريم كه اين پروژه و
محصول مديريت جهادي به عنوان گفتمان غالب در مديريت شهري، تائيد و ابراز رضايت معظم له را موجب شده است.

وي خاطرنشان كرد: اكنون بالاترين حجم عمليات عمراني در گستره وسيع تهران بزرگ در حال انجام است‌، به نحوي كه سه خط عظيم مترو ( خطوط 3، 6، و 7 )به طور همزمان و با استفاده از پيشرفته‌ترين فناوري روز دنيا در حال ساخت است و در صورتي كه منابع مالي به موقع تأمين شود‌، ركورد جديدي در سرعت ساخت و تكميل خطوط مترو به نام خدمت‌گزاران ايران اسلامي رقم خواهد
خورد‌.

مديرعامل شركت مترو تهران بيان داشت:  بر‌اساس برآوردهاي انجام شده‌، براي رسيدن به اهداف پيش‌بيني شده در قانون بايد 217 كيلومتر خطوط مترو در تهران احداث شود. اكنون در ساخت خطوط مترو‌، براي رسيدن به اهداف از پيش تعيين شده‌، اولويت نخست ساخت نيمه شمالي خط سه مترو مصلي امام خميني (ره) تا محله ازگل در شمال شرقي تهران است‌؛ بخش بزرگي از اين خط هم‌اكنون ساخته شده كه مرحله‌ اول آن به طول 7 كيلومتر سال گذشته به بهره‌برداري رسيد و بخش جنوبي آن به طول 12 كيلومتر از بزرگراه آزادگان در جنوب تهران تا چهار راه ولي‌عصر(عج) با همت و تلاش شبانه‌روزي همه همكارانم به اتمام رسيده در مرحله بهره برداري رسمي قرار دارد. خطوط 6 و 7 نيز براساس برنامه به ترتيب در مسيرهاي كن تا جنوب شهرري و ميدان صنعت
تا قصر فيروزه برابر برنامه در حال احداث است.

 وي در ادامه با بيان اين كه متخصصان در مترو تهران به معناي واقعي كلمه "استقلال" را به عنوان يكي از شعارهاي اصلي انقلاب اسلامي 1357 تجلي بخشيده اند افزود: در حال حاضر به صراحت مي‌توان ادعا كرد كه ساخت مترو ، 100 درصد بومي است‌. هم‌اكنون در زمينه طراحي و ساخت تونل و ايستگاه‌ها به طور كامل از توان متخصصان داخلي استفاده مي‌شود. همچنين بيش از 50
درصد تجهيزات ثابت و متحرك مورد نياز خطوط ساخته شده را از داخل تأمين مي‌كنيم‌.

وي به لزوم حمايت از پروژه مترو بر اساس قوانين تعريف شده منجمله لايحه قانون حمايت از حمل‌و‌نقل ريلي و قانون مديريت مصرف سوخت اشاره كرد و گفت: اين قوانين مترو را مكلف كرده است كه در طول پنج سال، ظرفيت حمل‌و‌نقل عمومي توسط اين شبكه را به 30 درصد از سهم حمل‌و‌نقل عمومي شهر تهران برساند. امروز با توانمندي كسب شده، هيچ‌گونه مانع و يا مشكل فني در توسعه خطوط مترو‌، به حول و قوه الهي وجود ندارد‌. تنها مشكل موجود در فرايند ساخت مترو‌، تأمين به‌موقع مالي اين پروژه عظيم زيربنايي و ملي است‌. طبق قانون بايستي50 درصد از هزينه‌هاي ساخت مترو توسط دولت و 50 درصد ديگر توسط شهرداري تهران تأمين شود‌. كه خوشبختانه در اين شرايط شوراي اسلامي شهر ، دولت و شهرداري تهران در اين امر مهم متفق القولند.

مديرعامل شركت مترو تهران تصريح كرد: انتظار داريم سرعت فزاينده حركت ساخت مترو‌ از سوي متوليان امر مورد توجه جدي تر قرار گيرد و برابر اين حركت عظيم‌، بودجه ‌ها به‌موقع تزريق شود تا خللي در اين سرعت ايجاد نشود‌. چه بسا اگر تأمين نقدينگي هماهنگ با سرعت ساخت خطوط مترو انجام شود‌، قطعاً بار سنگيني از مشكلات رفت و آمد و گرفتاري‌هاي مردم از بابت
حمل‌و‌نقل عمومي به ويژه در تهران برداشته خواهد شد.

بخش جنوبي خط 3 مترو تهران حدفاصل بزرگراه آيت الله سعيدي - چهارراه وليعصر (عج) به طول 12 كيلومتر هم اكنون آماده بهره برداري رسمي است./

انتهای پیام/

برچسب ها: مترو ، راه آهن ، تهران ، درویش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار