رییس هیئت مذاکره کننده فلسطینی روز یکشنبه اعلام کرد دیدار وی با جان کری وزیر امور خارجه آمریکا در واشنگتن پیشرفت ملموسی درباره مذاکرات سازش نداشته است.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری شین هوا؛ صائب عریقات در گفتگوی تلفنی با این خبرگزاری گفت:‌ « در دیدار با کری پیشرفت ملموسی بر سر مذاکرات صلح محقق نشده و هنوز زمان مشخصی برای ارائه « چارچوب توافق صلح » تعیین نشده است.»
عریقات افزود در جریان سفر به آمریکا چندین نشست با کری برگزار و در آن راه های پیشبرد مذاکرات و ساز و کار امکان دستیابی به توافق صلح نهایی بررسی کرده است.
وی اظهار داشت: « کری تا این لحظه به طور رسمی هیچ چیزی ارائه نداده است. ما همچنان در چارچوب رایزنی ها قرار داریم و تنها دیدگاه ها و اندیشه ها را بررسی و ارزیابی می کنیم.»
این مقام مسئول در تشکیلات خودگردان فلسطین تاکید کرد وزیر امور خارجه آمریکا هنوز زمان مشخصی را برای سفر آتی اش به منطقه برای پیگیری و نظارت بر روند مذاکرات صلح تعیین نکرده است.
به گفته وی کری هنوز هیچ زمانی مشخصی را برای ارائه « چارچوب توافق صلح خاورمیانه » تعیین نکرده است.
کاخ سفید از چندین هفته قبل از ارائه طرح جدیدی موسوم به « چارچوب توافق صلح » خبر می دهد ولی این امر تاکنون محقق نشده است.
مقامات اسراییلی و فلسطینی پیشتر اعلام کردند که مذاکرات صلح تاکنون پیشرفت ملموسی نداشته است.
عریقات نیز درباره روند مذاکرات خاطرنشان کرد جان کری تا این لحظه و بعد از نشست کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه که دیروز در مونیخ آلمان برگزار شد ، هیچ چیز کتبی و رسمی مطرح نکرده است.
وی گفت: « طرف فلسطینی منتظر موضع کتبی طرف آمریکایی و ارائه آن به طور رسمی است و چیزی که باعث تاخیر در ارائه آن می شود مشکلات عمیق با اسراییل است زیرا این رژیم اصل تشکیل کشور مستقل فلسطینی مبتنی بر قانون بین المللی را رد می کند.»
این مقام دولت فلسطین در کرانه باختری رود اردن افزود ، اسراییل از زمان از سرگیری مذاکرات در ژوئیه گذشته تاکنون ، طرح احداث ده هزار واحد مسکونی را تصویب کرده است. بیش از دویست و نوزده خانه فلسطینیان را تخریب و بیش از چهل فلسطینی را کشته است.
این مقام فلسطینی معتقد است : « مداخله بین المللی برای جلوگیری از اقدامات تحریک آمیز اسراییلی ها امری ضروری است. جامعه جهانی نباید به محکومیت و تقبیح بسنده کند بلکه باید مقامات این رژیم را محاکمه کند. سکوت معنا دار آمریکایی در سایه تلاش های کری عقلانی نیست.»
عریقات بعد از مذاکرات در واشنگتن در کنفرانسی که روز جمعه در چارچوب نشست امنیتی مونیخ در آلمان درباره صلح در منطقه خاورمیانه برگزار شد شرکت کرد.
تزیپی لیونی وزیر دادگستری اسراییل که مسئول مذاکره با فلسطینیان است ، مارتین اندیک فرستاده آمریکا برای صلح خاورمیانه و تونی بلر فرستاده کمیته چهارجانبه صلح خاورمیانه در آن حضور داشتند نیز در کنفرانس مذکور حضور داشتند و این کنفرانس صحنه جدال لفظی شدید بین عریقات و لیونی شد.
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار