سيزدهمين اجلاس آمبودزمان آسيايی به ميزبانی سازمان بازرسی كل كشور در تهران برگزار شد، این اجلاس با ماموریت جلوگیری از فساد اقتصادی آغاز به کار کرده است.

به گزارش خبرنگار حقوقي قضايي باشگاه خبرنگاران، واژه "آمبودزمان"(Ombudsman) ريشه‌اي سوئدي(اسكانديناوي) دارد و حدود يكصد سال است كه در اروپا، آمريكا، آسيا و آفريقا براي بيان مفهوم «مبارزه با فساد» استفاده مي‌شود. معني كلاسيك و اصلي اين واژه، مراجع و نهادهايي كه به شكايات مردم از دستگاه‌هاي اداري رسيدگي غيرقضايي مي‌كنند، ‌است. 

ويژگي اين نوع رسيدگي غيرقضايي و آمبودزماني، عدم تشريفات و افزايش سرعت‌العمل در به نتيجه رسيدن شكايات است. به همين خاطر، آمبودزمان مورد استقبال كشورهاي مختلف دنيا قرار گرفته است و این در حالی است که سيزدهمين اجلاس آمبودزمان آسيايي 15 تا 17 مهرماه سال گذشته با حضور هيات‌هايي از 20 كشور خارجي به ميزباني سازمان بازرسي كل كشور در تهران برگزار شد.
 
مراسم افتتاحيه اين اجلاس با سخنراني ‌رئيس قوه قضائيه در سالن اجلاس سران برگزار شد، همچنين در مراسم افتتاحيه، "ناصر سراج" رئيس سازمان بازرسي كل كشور گزارشي از عملكرد انجمن آمبودزمان آسيايي ارائه داد.
 
بعد از مراسم افتتاحيه، جلسات عمومي سيزدهمين اجلاس آمبودزمان آسيايي در نشست‌هاي صبح و عصر برگزار شد.
 
جلسات عمومی در دو نشست يك ساعت و نيمه و با موضوع «به سوي هم افزايي منطقه‌اي و بين‌المللي» به رياست رئيس آمبودزمان هنگ كنگ و نشست دوم با موضوع «به سوي تقويت مسئوليت‌هاي مدني آمبودزمان» به رياست نماينده دفتر رسيدگي به شكايات مالزي برگزار شد.

ماموريت اصلي آمبودزمان‌ها جلوگيري از فساد اقتصادي است

"ولي‌الله خبره" دبير سيزدهمين اجلاس آمبودزماني، در ارتباط با ماموريت اصلي آمبودزمان اظهار داشت: ماموريت آمبودزمان يا دستگاه نظارت‌کننده که سبقه حقوق بشري عظيمي دارد در رسيدگي به شکايات اشخاص از دستگاه‌هاي اداري کشور در راستاي جلوگيري از فساد اقتصادي است.

وي ادامه داد: جمهوري اسلامي ايران جزو کشورهايي است که در تاسیس آمبودزمان آسیایی(Asian ombudsman Association conference) نقش اساسی ایفا کرده است.

خبره تاکيد کرد: آمبودزمان‌ها علاوه بر رسیدگی به شکایات افراد به موضوعات پیشگیری و مبارزه با فساد و نظارت بر حقوق شهروندی و حکمرانی مطلوب نيز مي‌پردازند.

دبير سيزدهمين اجلاس آمبودزماني در پايان خاطرنشان كرد: برگزاري سيزدهمين اجلاس آمبودزمان بدون ترديد در رتبه‌بندي ما در سلامت اداري، رسيدگي به شكايات، تامين حقوق شهروندي و توجه به مردم نقش بسزايي خواهد داشت.

 انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار