مشاور بخش عالی تالابهای برنامه محیط زیست ملل متحد گفت: قرار گرفتن نام شش تالاب ایران در فهرست مونترو یا فهرست قرمز کنوانسیون رامسر بعید نیست و چنانچه به این تالابها توجه نشود این اتفاق خواهد افتاد.


قهرمان سلیمانپور افزود: خروج تالاب ها از کنوانسیون رامسر مختص ایران نیست و در تاجیکستان نیز این اتفاق در حال رخ دادن است.
وی گفت: چنانچه ضوابط و قوانین زیست محیطی در امر توسعه شکل نگیرد نام تالابها در فهرست مونترو قرار می گیرد.
به گفته مشاور بخش عالی تالابهای برنامه محیط زیست ملل متحد، اگر گزارشی مبنی بر تغییر وضعیت به سازمان ملل متحد ارسال نشود نام تالاب ها را در فهرست مونترو قرار می گیرد.
قهرمان سلیمانپور گفت:هم اکنون بخشی از تالاب چغاخور به دریاچه تبدیل شده است و تعداد پرندگان مهاجر این تالاب به یک چهارم کاهش یافته است.
وی اظهار داشت: تغییرات اکوسیستمی باید به صورت جدی پیگیری شود چرا که ارتفاع پیر برف ها در زردکوه و سبز کوه استان چهارمحال و بختیاری از 400 متر کاهش یافته و برخی از این پیربرف ها نیز نابود شده است.
سلیمانپور گفت: تعداد چاه هایی که در حاشیه تالاب ها زده می شود باعث نامطلوب شدن وضعیت تالاب ها خواهد شد و تغییرات جا به جایی آبها باعث آتش سوزی و تبخیر شدن گاز متان می شود.
به دلیل الگوی توسعه ناپایدار در چند دهه گذشته، نزدیک به 80 درصد تالاب های کشور دچار خسارت شده و یا وضعیت مطلوب ندارد.
هم اکنون شش تالاب ایران در فهرست مونترو یا فهرست قرمز کنوانسیون رامسر قرار گرفته است.
فهرست مونترو آن دسته از تالاب های ثبت شده در معاهده رامسر را در برمی گیرد که با خطر نابودی روبه رو شده اند.
وقتی یک تالاب در فهرست مونترو قرار می گیرد نشان می دهد که تالاب وضعیت خوبی ندارد.
استان چهارمحال و بختیاری هم اکنون دارای چند تالاب می باشد که تالاب های بین المللی چغاخور و گندمان جزء تالاب های بین المللی و عضو کنوانسیون رامسر می باشد.
دوم فوریه برابر با ۱۳ بهمن ماه، روز جهانی تالاب ها نام گذاری شده است و در سال ۱۹۷۱ میلادی در شهر رامسر ایران، معاهده ای جهانی برای حفاظت از تالاب ها به تصویب رسید./
برچسب ها: خروج ، شش ، تالاب ، کنوانسیون ، رامسر
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.