مطالعات مختلف در طول سالیان دراز ثابت کرده است که تغذیه با شیر مادر باید از همان لحظات اول پس از تولد و در اتاق زایمان شروع و به دلخواره نوزاد درهر زمان و مکان، شب و روز تا پایان شش ماهگی به تنهایی و فقط همراه با قطره مولتی ویتامین باشد.

دکتر علی نیلفروشان متخصص کودکان درگفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: طول مدت شیردهی کامل دو سال تمام است. لکن این مدت ممکن است به دلایل گوناگون کمتر و یا بیشتر باشد.

گاه مادر شیرخوار زودتر از معمول(حوالی یک سالگی) کودک خود را از شیر می‌گیرد و یا مادر دچار مشکلی می‌شود که قادر به ادامه شیر دهی نیست( بیماری، دوری طولانی از فرزند، حاملگی مجدد و ...)

وی افزود: نکته مهم این است که هر وقت تصمیم به قطع شیر مادر گرفته شد باید تدریجی باشد تا هم برای مادر وهم برای شیرخوار بدون مشکل و حتی لذت بخش شود.

با این حال روش کاهش ترشح شیر به علت کم شدن فعالیت غدد شیری به آرامی اتفاق می‌افتد.

نیلفروشان ادامه داد: به طورمعمول و اصولی بهتر است ابتدایک وعده از شیردهی را قطع و بجای آن به کودک غذا داد و پس از چند روز که این عمل موفقیت آمیز بود یک وعده دیگر را نیزکم کرد که بهتر است در زمان مخالف نوبت اول باشد( قبل از ظهر و عصر) این کار به تدریج ادامه می‌یابد.

این متخصص متذکر شد: در سال اول عمر، شیرخوار ممکن است در سه مرحله نسبت به شیر مادر کمتر رغبت و علاقه نشان دهد و آن چهار تا پنج ماهگی، هفت ماهگی و نه تا دوازده ماهگی است اما مادر باید سعی کند او را مجدداً به شیر خوردن ترغیب نماید.

انتهای پیام/

برچسب ها: شیردهی ، غذا ، کمکی ، کودک
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار