شفیعی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران:

روند مذاكرات هسته‌اي ايران شكست نخورده است/ آمريكايي‌ها با طرح ادعاهاي واهي به دنبال سياست چماق و هويج هستند

یک کارشناس سیاست خارجی با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها با مطرح کردن ادعاهاي واهي عليه ايران به دنبال آن هستند تا سیاست چماق و هویج را پیش بکشند، گفت: آنها می‌خواهند به گونه‌ای وانمود کنند که ایران باید به آنچه در توافقنامه ژنو و گام اجرایی آن آمده است پایبند باشد، از این رو می‌توان گفت اینگونه اظهارنظرها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.

"نوذر شفیعی" در گفتگو با خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، در واکنش به ادعای سخنگوی وزارت خارجه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران، مبنی بر اینکه اگر تلاش‌های دیپلماتیک فعلی در قبال ایران شکست بخورد راه‌حل موضوع هسته‌ای طولانی‌مدت ایران احتمالا شامل اقدام نظامی خواهد بود، گفت: به طور کلی فضای کنونی حاکم بر روابط ایران و آمریکا دو فضای کاملا جداگانه است؛ فضای نخست، فضای اعلامی و فضای دیگر، فضای کاملا اعمالی است.



وی ادامه داد: در فضای اعمالی دیپلماسی کار خود را انجام می‌دهد و تحولات به نحو مثبت پیش می‌رود هرچند ممکن است در این مسیر با موانعی نیز مواجه شود، اما در شرایط فعلی روندها به سمت مثبتی پیش می‌رود.

شفیعی با بیان اینکه در حوزه سیاست اعلامی از سوی هر دو کشور همواره اظهارنظرهایی می‌شود، تصریح کرد: به نظر می‌رسد آنچه که بر روابط این دو کشور غلبه دارد، سیاست اعمالی و نه سیاست اعلامی است.

این کارشناس سیاست خارجی ادعای سخنگوی دیپلماسی آمریکا را تنها یک سیاست اعلامی برشمرد و افزود: این اظهارنظرها بیشتر جنبه مصرف داخلی دارد و از سوی دیگر آمریکایی‌ها برای رضایت‌مندی محافل صهیونیستی، ملاحظه گروه‌های فشار در آمریکا به ویژه جناح تندرو جمهوری‌خواه و همچنین تاثیرگذاری بر آنها به چنین اظهارنظرهایی دست می‌زنند.

شفیعی اظهار داشت: روند مذاکرات به گونه‌ای نیست که اولا آن را شکست خورده بدانیم و حتی اگر بخواهیم اینگونه برداشت کنیم، بعید است که گزینه‌ای همچون گزینه نظامی مطرح شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه آمریکایی‌ها با مطرح کردن چنین بحث‌هایی به دنبال آن هستند تا سیاست چماق و هویج را پیش بکشند، خاطرنشان کرد: آنها می‌خواهند به گونه‌ای وانمود کنند که ایران باید به آنچه در توافقنامه ژنو و گام اجرایی آن آمده است پایبند باشد، از این رو می‌توان گفت اینگونه اظهارنظرها بیشتر جنبه تبلیغاتی دارد.



گفتنی است؛ "ماري هارف" سخنگوي وزارت خارجه آمريكا روز گذشته در اظهاراتي اعلام كرد كه در صورت شکست اقدامات دیپلماتیک برای حل موضوع هسته ای ایران، گزینه های دیگری برای حل آن وجود دارد که اقدام نظامی یکی از آنهاست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار