مسئول طرح صنايع پايين دستي پژوهشگاه صنعت نفت با بيان اينكه نخستين پالايشگاه نفت خام فوق سنگين در قشم با طراحي پژوهشگاه صنعت نفت احداث مي شود، گفت: اين پالايشگاه با ظرفيت 30 هزار بشكه در روز به بهره برداري مي رسد.

محمود بيات؛ مسئول طرح صنايع پايين دستي پژوهشگاه صنعت نفت در گفتگو با خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، با بيان اينكه نخستين پالايشگاه نفت خام فوق سنگين در قشم با طراحي پژوهشگاه صنعت نفت احداث مي شود، گفت: اين پالايشگاه با ظرفيت 30 هزار بشكه در روز به بهره برداري خواهد رسيد.

وي تاكيد كرد: تكنولو‍ژي فرآيند آسفالتين زدايي حرارتي در ادغام با تكنولو‍ژي تاپينگ، بسيار سود آور بوده و بازگشت سرمايه آن كمتر از دو سال برآورد شده است.

بيات گفت: حجم سرمايه گذاري براي اين فرآيند بسيار كم و در محدوده 500 الي 700 دلار به ازاي هر بشكه نفت خام است.

* دعوت سرمايه گذاران براي استفاده از تكنولوژي هاي پالايش نفت هاي خام فوق سنگين آسفالتيني


مسئول طرح صنايع پايين دستي پژوهشگاه صنعت نفت گفت: با توجه به رويكرد بخش خصوصي به استفاده از اين تكنولوژي ها، پژوهشگاه صنعت نفت آمادگي هر گونه همكاري براي واگذاري دانش هاي مذكور را دارد  و از سرمايه گذاران خارجي و داخلي تقاضا دارد فقط  با مراجعه به پژوهشگاه صنعت نفت نسبت به بهره برداري از دانش مذكور اقدام كنند.

وي از سرمايه گذاران خواست تا براي جلوگيري از لطمه به دانش فني بومي و اطمينان از سرمايه گذاري خود به پژوهشگاه صنعت نفت مراجعه كنند.

بيات گفت: با توجه به منابع عظيم نفت خام هاي فوق سنگين آسفالتيني در كشور از جمله ميادين آزادگان و كوه موند، فرآيندهاي مناسب براي اين نوع نفت خام در پژوهشگاه صنعت نفت توسعه داده شده است و با ايجاد تكنولوژي هاي جديد با مناسبترين قيمت مي توان آنها را به فروش رساند.
وي يكي از رسالت هاي پژوهشگاه صنعت نفت را ايجاد فرآيندهاي جديد براي استفاده بيشتر از نفت خام سنگين با توجه به ميادين موجود در اين زمينه عنوان كرد.

بيات  با بيان اينكه اغلب پالايشگاه هاي كشور و جهان بر اساس نفت هاي خام سبك با محدوده درجه API بالاتر از 30 طراحي شده و قابليت دريافت نفت هاي خام فوق سنگين از نوع آسفالتيني را ندارند زيرا مشكلات فراواني در فرآيند پالايش و تصفيه و همچنين تاسيسات آن پالايشگاه ها بوجود مي آورد، گفت: به همين دليل  اين نوع تكنولوژي ها بايد افزون  بر سود اقتصادي قابل توجه، به حجم سرمايه گذاري اندكي نيز نياز داشته تا بخش خصوصي متمايل به ورود به اين عرصه باشد.

وي افزود: تكنولوژي هاي تاپينگ و آسفالتين زدايي حرارتي هر دو از اين نوع بوده و لذا اين دو فرآيند در ادغام با يكديگر سود بسيار بالاتري به ارمغان مي آورد بدون آنكه نياز چنداني به افزايش حجم سرمايه گذاري داشته باشد.

اين فرآيند درارتباط با نفت هاي خام فوق سنگين آسفالتيني باعنوان آسفالتين زدايي حرارتي توسعه داده است كه در آن بيش از 90 درصد از آسفالتين و فلزات سنگين موجود در نفت خام به عنوان محصول فرعي جدا شده و به قير به منظور بهبود كيفيت اضافه مي شود.

 بيات محصول اصلي فرآيند آسفالتين زدايي حرارتي را نفت خام سبك شده با 10 الي 15 درجه افزايش API  عنوان كرد و افزود: بهترين خوراك براي اين فرآيند، نفت هاي خام آسفالتيني با درجه 10 الي 20 API است و هر چه نفت خام سنگين تر و درصد آسفالتين آن بيشتر باشد عملكرد و بازده اين فرآيند افزايش مي يابد.

به گفته مسئول طرح صنايع پايين دستي پژوهشگاه صنعت نفت با استفاده از فرآيند آسفالتين زدايي حرارتي، بين 2 تا 3 دلار در هربشكه نفت خام ارزش افزوده ايجاد خواهد شد.

اين پژوهشگر پژوهشگاه صنعت نفت، جلوگيري از خام فروشي نفت، اشتغال زدايي، فروش تكنولوژي به خارجي ها و ارز آوري را از مزيت هاي تكنولوژي جديد پالايش نفت خام عنوان كرد.
وي با اشاره به يكي ديگر از تكنولوژي هاي پژوهشگاه صنعت نفت در زمينه پالايش نفت خام با عنوان فرايند تاپينگ، گفت: فرآيند توليد قير با كيفيت از نفت خام هاي آسفالتيني (فرايند تاپينگ) طرفداران بسياري در داخل و خارج از كشور دارد و بر خلاف نفت هاي خام سبك كه براي توليد حداكثري فرآورده هاي ميان تقطير استفاده مي شوند، نفت هاي خام فوق سنگين آسفالتني با محدوده API 15 الي 20، براي توليد قير در اولويت قرار دارد زيرا آسفالتين موجود در اين نوع نفت خام، عامل بسيار موثري در بهبود كيفيت قير خواهد بود.

اين پژوهشگر پژوهشگاه صنعت نفت ياد آور شد: هم اكنون پژوهشگاه صنعت نفت، پتنت فرآيند توليد قير از نفت خام فوق سنگين آسفالتيني را به ثبت رسانده و آمادگي واگذاري دانش فني مذكور به تمام شركت هاي سرمايه گذار داخلي و خارجي را دارد.

انتهاي پيام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار