معاینه فنی موتور خانه‌های ساختمان‌های دولتی شهر تهران توسط پژوهشگران سازمان پژوه‌های علمی و صنعتی ایران انجام می‌شوند.

سهیلا خوشنویسان رئیس مرکز آموزش تحقیقات سیستم‌های گرمایشی پژوهشکده مکانیک سازمان پژوهش‌های علمی و صنعتی ایران در گفتگو با خبرنگار دانشگاهی باشگاه خبرنگاران گفت: مدیریت صحیح انرژی بیش از هر زمان دیگری اهمیت پیدا کرده و توسعه پایدار در حوزه‌های مختلفی از جمله اقتصاد، محیط زیست و سلامت و سیاست خارجی مستقیما تحت تاثیر استراتژی‌های کلان و برنامه‌های اجرایی هریک از نهاد‌های کشور در رابطه با مسئله انرژی است.

وی افزود: در کشور‌ ما بخش ساختمان و مسکن با داشتن سهم 40 درصدی، بالاتر از بخش‌ها صنعت و حمل و نقل عمده ترین بخش مصرف کننده انرژی در ایران را به خود اختصاص داده و شدت مصرف انرژی در این بخش نیز چندین برابر استاندارد‌های جهانی است.

خوشنویسان تصریح کرد: طرح معاینه فنی موتور خانه‌ها به عنوان یک گام ضروری جهت ممیزی، بهینه سازی و کاهش معضلات موتور خانه‌ها تهیه شده و شامل مراحل مختلفی از جمله بررسی کامل ساختمان و اجزای موتور خانه، تکمیل چک لیست مربوطه، آنالیز محصولات احتراق خروجی از دود‌کش با دستگاه آنالیزر گاز و مقایسه آن با استاندارد و آزمون موتور خانه مطابق استاندارد ملی 16 هزار است.

وی اظهار داشت: این شیوه روشی بسیار سودمند برای کاهش مصرف انرژی و کاهش تولید گاز‌های آلاینده و سمی است که به بهره وری استفاده از سوخت‌های فسیلی پرداخته و به تبع آن با تکمیل فرآیند احتراق گاز‌های آلاینده تقریبا از مجموعه محصولات احتراق حذف می‌شود.

خوشنویسان در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران مبنی بر برنامه زمانبدی و اجرای فاز‌های این طرح تصریح کرد: این طرح در سه فاز ساماندهی و ایجاد بستر اجرای پروژه، اجرای عملیات معاینه موتورخانه‌ها مطابق با استاندارد ملی 16 هزار و ارائه گزارش نتایج حاصل از اجرای طرح انجام می‌شود. چنانچه با اجرای این پروژه پیش بینی می‌شود در 100 هزار موتور خانه ساختمان‌ها با مقدار 1000 متر مربع از محل صرفه جویی آن در سال رقمی بالغ بر ساخت 13 پالایشگاه معادل پالایشگاه مسجد سلیمان می‌توان احداث کرد.

انتهای پیام/

برچسب ها: معاینه ، فنی ، موتورخانه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار