برداشت‌های بیش از اندازه از منابع آب زیرزمینی و مدیریت نکردن صحیح منابع آبی عامل اصلی خشکیدگی تالاب پریشان است.


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ حسینعلی ابراهیمی کارنامی مدیرکل محیط زیست فارس با حضور در راهپیمایی حمایت از تالاب پریشان کازرون در جمع فعالان محیط زیست و سازمان‌های مردم نهاد حامی محیط زیست استان افزود: تالاب پریشان در اکوسیستم منطقه بسیار مهم است و فضای اقلیمی آن بر آب و هوای منطقه تأثیر شگرفی دارد.

مدیر کل محیط زیست فارس با تاکید بر مشارکت مردمی در حفظ محیط زیست و احیای تالاب پریشان گفت: اولویت اصلی سازمان محیط زیست تداوم آموزش و فرهنگ سازی برای حفاظت از محیط زیست در جامعه است.

وی با اشاره به برداشت‌های غیرمجاز و بیش از اندازه از حوزه آبریز دریاچه پریشان ادامه داد: بهره‌برداری بیش از حد اندازه از حوزه آبریز دریاچه باعث فرونشست خاک و کاهش ظرفیت نگه‌داری رطوبت خاک می شود.

وی با بیان اینکه عدم مدیریت صحیح منابع آبی عامل اصلی خشکیدگی تالاب پریشان است، ادامه داد: خشکیدگی دریاچه‌ها و فرسایش آب از عوامل تولید ریز گرد‌ها و آلودگی هوا است.

کارنامی به تفاهم نامه بین محیط زیست استان و جهاد کشاورزی اشاره کرد و افزود: تغییر الگوی کشت در حوزه تالاب پریشان از برنامه‌های مورد نظر سازمان محیط زیست برای احیای دریاچه پریشان است.

وی انتقال آب‌های بین حوزه‌ای را از دیگر برنامه‌های احیای تالاب پریشان دانست و گفت: یکی از مهم‌ترین اهداف ساخت سد نرگسی کازرون تامین 10 میلیون متر مکعب ازحقابه تالاب پریشان است/ش.

انتهای پیام/



اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.