ائتلاف ملي حمايت از مشروعيت و مخالفت با کودتای مصر، از مردم اين کشور دعوت کرد تا در تظاهرات با هدف حمايت از محمد مرسي رئيس جمهور برکنار شده حضور داشته باشند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از  شبکه تلويزيوني الجزيره، ائتلاف ملي حمايت از مشروعيت و مخالفت با کودتای مصر، مردم اين کشور را دعوت کرد تا در تظاهرات امروز و فردا با هدف حمايت از محمد مرسي رئيس جمهور برکنار شده و گراميداشت حادثه پورت سعيد شرکت کنند.

 اين ائتلاف در بيانيه اي متعهد شد از تحرکات انقلابي مردم با برگزاري تظاهرات مسالمت آميز حمايت کند .

 در اين بيانيه آمده است: انقلابيون به رغم تروريسم دولتي موجود سرتاسر مصر حضور دارند . همچنين اين ائتلاف تاکيد کرد ايثارگري ها در برابر طاغوتها ادامه خواهد يافت.

از سوي ديگر  درگيري‌هايي بين تظاهرکنندگان و نيروهاي امنيتي مصر در شهرها و استان هاي مختلف مصر روي داد.

در «قاهره» چندين تظاهرات برگزار شد که يکي از شرکت کنندگان در بزرگترين آنها که در شهرک «المطريه» برگزار شد با گلوله نيروهاي امنيتي مصر کشته شد. اين در حالي است که تعدادي از تظاهرکنندگان خواستار تحصن در ميدان «النعام» شهرک بودند تا ياد قربانياني که هفته گذشته با تيراندازي‌هاي نيروهاي امنيتي کشته شده بودند گرامي بدارند اما با تيراندازي هاي پليس متفرق شدند.
«عمر الخطيب» گزارشگر شبکه «الجزيره عربي» گفت: تظاهرات  روز جمعه مردم مصر در «قاهره» و شهرهاي ديگر مصر برگزار شد ؛ تصاوير گرفته شده از اين تظاهرات نشان دهنده بحراني شدن درگيري‌ها بين تظاهرکنندگان و نيروهاي امنيتي مصر است .

در ميدان «النعام» شهرک «المطريه» در «قاهره» درگيرهاي شديدي روي داد که وزارت کشور مصر اعلام کرد اين درگيري ها بين هواداران اخوان المسلمين و برخي اهالي «قاهره» است در حالي که تجهيزات و خودروهاي امنيتي نيروهاي پليس به خوبي در درگيري ها قابل مشاهده است.

نيروهاي امنيتي به سمت ميداني در اين شهرک آمدند که هفته گذشته در گراميداشت انقلاب بيست و پنجم ژانويه ده‌ها نفر در آن کشته و زخمي شدند. تجمع کنندگان در ميدان شهر مي‌خواهند افکار عمومي به سمت قربانيان سوق داده شود. از اينرو مي خواستند مراسم گراميداشت کشته هاي شنبه گذشته را اجرا کنند.

در منطقه «المعادي» راهپيمايي هاي گسترده اي از مسجدهاي اين منطقه آغاز شد . مردم شرکت کننده در تظاهرات شهرک «الوراق» در منطقه «الجيزه» نيز  با وسايل و امکانات جديدي براي مخالفت خود با کودتا به صحنه آمده بودند.

شهرهاي «عين السيره» در منطقه منسوب به حضرت «زينب» (س) و شهرک هاي «المعصره» و «النصر» و «انبابا» و «الهرم» نيز شاهد تظاهراتي در اعتراض به کودتاگران بود.

بنابراين در روز جمعه اي جديد همه قاهره در برابر کودتاگران يکصدا شده بود . اين در حالي است که نيروهاي پليس در مناطق «فيوم» و «اصيوت» به سرکوب تظاهرات پرداختند . در منطقه «حوش عيسي» در استان «البحير» نيز سرکوب نيروهاي پليس مشاهده شد. از  جمعه‌اي به جمعه ديگر مردم مصر بحران موجود در اين کشور را که از روز سوم ژوئن تاکنون آغاز شده است تازه تر مي‌کنند. زيرا مخالفان با کودتاي نظامي از هر جمعه تا جمعه ديگر خود را براي اعتراضات خياباني آماده تر مي کنند . اما وزارت کشور با نيروي زور مي خواهد مانع از برگزري اين تظاهرات  مردمي شود. 

انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار