سِکستانت‌های متعلّق به سدة 19 میلادی (از ابزارهای نجومی)، در حالی بخشی از ویترین‌های موزة مرکزی آستان قدس رضوی را از آن خود کرده‌اند که روزانه هزاران نفر از آن‌ها بازدید می‌کنند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، مسئول گنجینة نجومِ موزة مرکزی آستان قدس رضوی اعلام کرد: «تعدادی از سِکستانت‌های متعلّق به سدة 19 میلادی (از ابزارهای نجومی) که توسط سید جلال‌الدین تهرانی، وقف این موزه شده است، در این گنجینه در معرض نمایش قرار دارد».

هادی معافیان، این وسیله را از ابزارهای دقیق نجومی دانست و تصریح کرد: «از کاربردهای سِکستانت (Sextant)، پیدا کردن ارتفاع خورشید، ماه و ستارگان از صفحة افق و نیز یافتن اختلاف زاویه‌ای بین خورشید و ماه است».

وی همچنین سِکستانت برنجی (ساخت فرانسه در سال 1880 میلادی) و سِکستانت برنجی با فیلترهای رنگی و منشور (ساخت انگلستان) را از نمونه‌های به‌نمایش‌درآمده در این موزه برشمرد.

مسئول گنجینة نجومِ موزة مرکزی آستان قدس رضوی با اشاره به این که بخش قابل توجّهی از ابزارهای نجومی این موزه توسط سید جلال‌الدین تهرانی (داراي دكتراي نجوم؛ عضو فرهنگ‌سراي بين‌المللي تاريخ علوم؛ منجّم رصدخانة سلطنتی بلژیک و دو دوره نایب‌التولیة آستان قدس رضوی در فاصلة سال‌های 1330 تا 1342 خورشیدی)، وقف این موزه شده است، بیان کرد: «این گنجینه، تنها موزة نجوم با این حجم و وسعت در کشور است و روزانه هزاران نفر از زائران و مجاوران بارگاه امام رضا علیه‌السلام و گردشگران خارجی از آن بازدید می‌کنند».

طباطبایی، مشاور و عضو کارگروه نجوم این مرکز نیز اظهار داشت: «از نکات قابل توجه در ساختار سِکستانت، استفاده از فیلترهای مختلف و آینه در یک ابزار نجومی برای نخستین بار است».

وی در ادامه تشریح کرد: «سِکستانت، وسیله‌ای برای زاویه‌سنجی و تشخیص طول و عرض جغرافیایی برای تعیین موقعیت کشتی است که با الهام از اسطرلاب، توسط دریانوردان هلندی و اسپانیایی در سدة 14 میلادی اختراع شده و تا سال‌های آغازین سدة 20 میلادی مورد استفادة دریانوردان بوده است./ش


برچسب ها: آستان ، قدس ، رضوی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.