وزیر خارجه ایران تاکید کرد غرب باید توهمات درباره مسئله هسته‌ای ایران و بحران سوریه را کنار بگذارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه تلویزیونی پرس تی وی، محمد جواد ظریف در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار این شبکه در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ آلمان گفت: مهمترین موضوع مورد بحث درباره ایران در کنفرانس مونیخ مسئله هسته‌ای ایران خواهد بود. در این بحثها درباره روشهای رسیدن به توافق نهایی درباره مسئله ای هسته ای بررسی می‌شود. ما در این بحث تاکید خواهیم کرد لازم است همه طرفها آماده باشند تا با ذهنی باز به این گفتگوها بیایند. آنها باید در ذهن داشته باشند فقط از طریق مذاکره و احترام متقابل و برخورد از جایگاه برابر است که می‌توانیم به توافقی برسیم که مورد قبیل طرفین باشد. من مطمئنم که این مسئله دست یافتنی است و خیلی دشوار نیست. اگر همه طرفها با حسن نیت و اراده سیاسی برای رسیدن به توافق به مذاکرات بیایند، می توانیم در دوره شش ماهه ای که مد نظر داریم به توافق برسیم. 

خبرنگار پرسید آیا ایران به تحقیقات هسته ای خود ادامه خواهد داد؟
ظریف گفت طرح اقدام ژنو کاملا روشن است. طبق توافقنامه انجام شده، تحقیقات و توسعه هم در دوره شش ماهه که ما سرگرم اجرای مرحله اول هستیم و همچنین در مرحله نهایی ادامه خواهد یافت. البته پارامترهای توافق نهایی باید در مذاکرات پیش رو مشخص شود. 

خبرنگار پرسید نسل دوم سانتریفوژها چه خواهد شد؟
ظریف گفت اینها همگی مسائلی است که باید درباره آن مذاکره شود. ما گفته ایم به تحقیق و توسعه ادامه می‌دهیم و به پیشرفته کردن فناوری‌هایمان ادامه می‌دهیم. آنچه مهم است این است که به توافق برسیم چگونه ایران به استفاده از حق خود ادامه خواهد داد و کشورهای غربی نیز فشارها و تحریمها را علیه ایران متوقف خواهند کرد، فشارهایی که برای استفاده ایران از حق خود برای داشتن فناوری هسته ای برای اهداف صلح آمیز از جمله غنی سازی، اعمال شده است. این کارها از طریق اعتمادسازی امکانپذیر است. همچنین جامعه بین المللی که منظور همان غرب است که بر ایران فشار می آورد، نگرانیهای مشروعش درباره برنامه هسته ای ایران برطرف شود. ما می دانیم این کار خیلی هم دشوار نیست. شمار سانتریفوژها یا نسل آنها مهم نیست. مسئله مهم این است که آنها بپذیرند ایران اصلا دنبال سلاح اتمی نیست. ما معتقدیم تسلیحات هسته ای نمی تواند امنیت ما را بیشتر کند و معتقدیم حتی این تصور که ایران دنبال سلاح اتمی است، تهدیدی برای امنیت ماست. بنابراین تنها کاری که باید بکنیم این است که یکدیگر را درک کنیم و راهکارهایی را فراهم کنیم که بتوانیم به جهانیان نشان دهیم که ما هیچ قصدی نداریم جز اینکه می خواهیم از فناوری هسته ای برای مقاصد صلح آمیز استفاده کنیم. 

ظریف درباره پولهای مسدود شده ایران در خارج گفت ما معتقدیم همه این تحریمها  غیرقانونی است و اصلا اهدافی را که دنبال می کرد به دست نیاورده است و فقط باعث شده است شمار سانتریفوژها در ایران بیشتر شود. در هر حال آمریکا موافقت کرده است بخشی از تحریمها را بردارد که از جمله آن این است که اجازه دهد ایران از پولهای خودش استفاده کند. تدابیر عملی توافق شده هم اکنون در حال اجراست. متاسفانه مسیری که ما پیش گرفته ایم هموار نیست و علت آن طولانی بودن این روند و فشارهای چند لایه ای است که آمریکا اعمال کرده است که متاسفانه همچنان روی برخی از بانکها این تحریمها برقرار است. البته تعهد آمریکا روشن است و ما آنها را متعهد به اجرای این تعهدات می دانیم. 

ظریف درباره فرصتهای اقتصادی حاصل از لغو تحریمها گفت به نظر من ایران فرصتهای عالی اقتصادی و سرمایه گذاری برای جامعه بین المللی و غرب فراهم می‌آورد. تحریمها هیچ نتیجه ای مثبت برای هیچ کسی نداشته است. شاید تحریمها بیشتر از آنکه به اقتصاد ایران لطمه زده باشد، به اقتصاد غرب لطمه زده است. از این رو ما می بینیم شرکتهای غربی بسیار علاقمند هستند دوباره در ایران فعالیت کنند. ما امیدواریم آمریکا فشارهای خود را متوقف کند و اجازه دهد دیگران بتوانند روابط دو جانبه خود را با ایران داشته باشند و من مطمئنم این کار به نفع همه و به نفع توسعه اقتصاد جهانی و به نفع مردم ایران و مفید برای کاهش بی اعتمادی ها میان ایران و غرب است. 

ظریف افزود مهمترین مانعی که هنوز وجود دارد از بین بردن توهمات درباره توافقنامه ژنو است. به نظر من توهماتی که برخی کشورهای غربی به ویژه آمریکا در ابتدا داشتند و فکر می کردند می توانند برنامه هسته ای صلح آمیز ایران را برچینند باعث شده بود تا در هشت سال گذشته نتوانیم به هیچ توافقی برسیم. به نظر من هنوز توهم دیگری وجود دارد و آن این است که آنها فکر می کنند تحریمها نتیجه این مذاکرات را حاصل کرده است. به نظر من چنین توهماتی باید کنار گذاشته شود و واقعیت پذیرفته شود. واقعیت این است ایران برای این در مذاکرات شرکت کرد تا نشان دهد برنامه هسته ایش کاملا صلح آمیز است و خواست نگرانیهای منطقه و جامعه بین المللی را برطرف کند و مانعی را از سر راه داشتن روابطی متفاوت با غرب در کل، بردارد. 

ظریف درباره گروههای تکفیری در سوریه گفت به نظر من افراطی‌گری در سوریه تهدیدی نه فقط برای مردم سوریه بلکه برای همه است. حضور گروههای مسلح افراطی در سوریه باعث کشتار وسیع در سوریه شده است اما این بحران فقط به سوریه محدود نخواهد بود همانطور که افراطی گری فقط محدود به افغانستان و چچن و یمن و عراق و لیبی باقی نمانده است. این تهدیدی منطقه ای و جهانی است. البته من نمی خواهیم فرد یا کشور خاصی را به عنوان حامیان این گروههای افراطی نام ببرم اما می توانم با اطمینان بگویم کسانی که از این گروهها حمایت می کنند در نهایت خودشان قربانی این گروهها خواهند شد زیرا این گروهها هیچ مرزی برای خود قائل نیستند و هیچ احترامی برای حقوق بشر قائل نیستند. آنها حتی با خودشان نیز رفتاری غیر انسانی دارند. از این رو بسیار مهم است همه ما متحد شویم و اجازه دهیم مردم سوریه بدون پیش شرط خودشان برای آینده کشورشان تصمیم بگیرند و به درگیریها پایان دهند. به نظر من توهمات سیاسی از ابتدای این بحران مانع حل مسالمت آمیز این بحران شد. عده ای توهم این را داشتند که دولت دمشق را در یک یا دو ماه تغییر دهند اما با گذشت سه سال این فاجعه هنوز ادامه دارد. بنابراین لازم است این توهمات کنار گذاشته شود. راه رو به جلو این است که میان خود سوریها توافق شود. کسانی که در خارجی از سوریه هستند فقط می‌توانند به مردم سوریه کمک کنند به توافق برسند اما نمی توانند برای آنها تعیین تکلیف کنند و برای آنها پیش شرط تعیین کنند. همه تلاشهای خارجی باید در این جهت باشد که خونریزیها در سوریه پایان یابد و آتش بس برقرار شود. همه باید تلاش کنند مانع ورود تروریستها از بیرون به داخل سوریه و گسترش تروریسم از سوریه به کشورهای دیگر شوند. 

ظریف درباره کنفرانس "ژنو2" هم گفت به نظر من فشار از جانب برخی گروهها که باعث شد ایران در این کنفرانس حضور نداشته باشد درست نبوده است اما باید بدانیم مسئله ژنو دو درباره ایران نیست بلکه مسئله این است که سوریها بتوانند راه حلی مسالمت آمیز برای بحران کشورشان پیدا کنند و به خونریزیها پایان دهند. اگر اخضر ابراهیمی بتواند از این طریق به حل مسئله کمک کند تحسین برانگیز خواهد بود و ما از راه حل سیاسی برای این مسئله بسیار دردناک در منطقه خود حمایت می‌کنیم.



انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار