منابع مطبوعاتی در فلسطین اشغالی بخش های از طرح وزیر امور خارجه رژیم صهیونیستی برای پیشبرد مذاکرات صلح خاورمیانه را فاش ساختند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه یدیعوت آحارانوت؛ این روزنامه در شماره روز جمعه خود به نقل از مارتین اندیک فرستاده ویژه آمریکا به منطقه، نوشت:« طرح مورد نظر جان کری در صورت جلب نظر موافق محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل،تا پایان سال 2014 اساس مذاکرات خواهد بود».

یدیعوت آحارانوت در بیان مهم ترین محورهای طرح مورد نظر کری نوشت:« در این طرح به طور مستقیم به مسئله قدس اشاره نشد ولی درباره حق بازگشت آوارگان فلسطینی آمده است باید به این آوارگان خسارت پرداخت شود چنانچه باید به یهودیانی که پس از تشکیل کشور اسرائیل، منازل مسکونی خود را در اراضی اشغالی به خاک اسرائیل ترک می کنند خسارت پرداخت شود».

در بخش دیگری از این طرح به عقب نشینی اسرائیل اشاره شد و محور این عقت نشینی مرزهای سال 1967 اعلام شد چنانچه به تبادل زمین میان فلسطین و اسرائیل اشاره شد اما به میزان و حجم تبادل ارضی اشاره ای نشده است.

در خبر دیگری از روند مذاکرات صلح میان فلسطین - اسرائیل، فرستاده ویژه آمریکا به منطقه، خبری را که به زبان او نقل شد و در آن آمده است 80 درصد از شهرک های یهودی نشین همچنان تحت تسلط اسرائیل باقی خواهد ماند رد کرد و گفت:« اصلا چنین مبحثی در مذاکرات مطرح نشده است ضمن اینکه اگر برخی از شهرک نشینان تخلیه شهرک ها را نپذیریند مشکلی نیست که این شهرک ها زیر نظر فلسطین اداره شوند زیرا محمود عباس هم اصرار ندارد که کشور مستقل فلسطین فقط برای فلسطینیان است.

در بخش دیگری از طرح مورد نظر کری به این نکته اشاره شد که اسرائیل باید به عنوان سرزمین ملی قوم یهود به رسمیت شناخته شود در مقابل فلسطین نیز باید به عنوان وطن ملی فلسطینیان به رسمیت شناخته شود.

نکته دیگری که در این طرح به آن اشاره شد شرایط امنیتی منطقه دره اردن است، در این زمینه پیشنهاد شد در این منطقه فناوری های پیشرفته کنترل و مراقبت کار گذاشته شود و این فناوری ها با نظارت آمریکا فعالیت داشته باشد.


انتهای پیام / 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار