مستند "بیوک آقا"ی "علیرضا انصاریان" روایت بیست ساله زندگی "بیوک شکورزاده" هنرمند تارنواز در جشنواره فجر به نمایش در می‌آید.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره بین المللی فیلم فجر، این فیلم زندگی بیوک شکورزاده هنرمند مراغه‌ای را بعد از فیلم «زخمه بر زخم» پیگیری می‌کند. علیرضا انصاریان بعد از ساخت این فیلم زندگی این هنرمند را از سال ۷۲ پیگیری کرده و طی این بیست سال از او فیلم‌هایی ضبط کرده است که در مستند«بیوک آقا» نمایش داده می‌شود.

بیوک شکورزاده مراغه‌ای که شخصیت دو فیلم «بیوک آقا» و «زخمه بر زخم» است، دی ماه امسال درگذشت، علیرضا انصاریان درباره او توضیح داد:« این شخصیت را در شهر دیوانه خطاب می‌کردند، تحقیقی کردم دیدم او شخصیت خاصی دارد و در عین حال یکی از برجسته‌ترین موسیقدانان ایران است، ولی چون در دخمه زندگی می‌کرد مردم فکر می‌کردند که دیوانه است. این فیلم را ساختم که نشان دهم او چه کسی هست و از کجا آمده است.»

فیلم «زخمه بر زخم» این کارگردان که در جشنواره‌های مختلف داخل و خارج شرکت کرد باعث شد که خیلی‌ها بیوک شکورزاده را بشناسند و بسیاری از موسیقیدانان ایرانی با او دیدار کنند، اما کارگردان بعد از ساخت فیلم اول، کار فیلم گرفتن از شکورزاده را متوقف نکرد، انصاریان یادآور می‌شود: «بعد از فیلم «زخمه بر زخم» فیلم گرفتن را متوقف نکردم، فیلم «بیوک آقا» در واقع ادامه زندگی این هنرمند بعد از پخش فیلم‌ زندگی‌اش است که چه اتفاقاتی برای او افتاد و جایگاه او چقدر عوض شد، در این فیلم بیوک آقا پیر و ضعیف شده است، این هنرمند هفته گذشته درگذشت از مراسم تدفین او هم فیلم گرفتیم اما نمی‌شود این بخش‌ها را به فیلم اضافه کرد؛ زیرا ما فیلم را تحویل داده‌ایم.» 

او متذکر شد: «فیلمبرداری از این شخصیت حتی تا روزهای پایانی زندگی او هم ادامه داشت. در واقع فیلم «بیوک آقا» پیگیری یک شخصیت است که هر سال پلان‌هایی از او گرفته شده و تغییراتی که در زندگی‌اش بوده نشان داده می‌شود.» 

این کارگردان درباره علاقه‌اش به سینمای مستند متذکر شد:«در طول این بیست سال کارهای دیگر هم می‌کردم. چهار یا پنج فیلمنامه بلند داستانی دارم و با کیارستمی هم در چند فیلم‌ اش همکاری داشته‌ام، یعنی می‌خواهم بگویم که در سینمای داستانی هم حضور داشته‌ام، اما علاقه زیادی به سینمای مستند دارم. فیلم‌های مستندی که کار کرده‌ام، معمولی نبودند مثلا فیلم«تمنای بودن» در مورد دیه های زندانیان‌ قتل غیرعمد است که در مجلس و هیات دولت نشان دادند‍‍.»

او در پایان تاکید کرد:«من امسال در جشنواره حقیقت شرکت نکردم، خیلی‌ها فکر می‌کنند که من در آن جشنواره بوده‌ام اما فیلم مورد توجه قرار نگرفته است، به هر حال من خواستم که در جشنواره فجر شرکت کنم تا هم فیلم دیده شود و هم تجلیلی از این شخصیت شود.»

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار