مسئول کنترل و گواهی بذر و نهال جنوب استان کرمان از تولید بیش از 35 هزار اصله نهال شناسه دار انگور یاقوتی طی امسال در جنوب استان کرمان خبر داد.

علی خوشنام در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگارانِ کرمان گفت: با توجه به نابودی باغ های لیموترش و مرکبات در اثر بیماری های خطرناک جاروی جادوگر و گرینینگ و رویکرد اصلاح الگوی کشت ، لزوم جایگزینی محصول جدید برای این باغ ها در اولویت کار سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان قرار گرفت.

وی افزود: یکی از این محصولات که تاکنون از عملکرد قابل قبولی در منطقه برخوردار بوده ، انگور رقم یاقوتی است که به عنوان محصول نوبرانه وارد بازار می شود.

خوشنام خاطرنشان کرد: با توجه به افزایش تقاضا برای تهیه نهال سالم و استاندارد این محصول در منطقه ، طی سال 91 ، پس از بررسی های صورت گرفته از سوی کمیته فنی نهال جنوب کرمان ، نخستین مجوز تولید نهال شناسه دار انگور یاقوتی جنوب کرمان از سوی موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال کشور در جیرفت صادر شد.

وی با اشاره به اینکه این نهالستان در بخش بلوک از توابع شهرستان جیرفت احداث شده است ، تصریح کرد: امسال در این نهالستان بیش از 35 هزار اصله نهال سالم ، استاندارد و شناسه دار آماده تحویل به کشاورزان است.

خوشنام گفت: پس از رفع نیاز استان به این نهال ، بقیه بر اساس تقاضای سایر استانها در اختیار آنها قرار می گیرد.

مسئول کنترل وگواهی بذر و نهال جنوب کرمان ، از کشاورزان خواست: در هنگام خرید نهال علاوه بر شناسه چسبانده شده ، از صاحب نهالستان یا فروشنده ، برگه فروش دریافت و تا زمان به ثمر رسیدن محصول نزد خود نگهداری کنند .

بیگنه ، کارشناس کشاورزی نیز با اشاره به اینکه این نهال ها عاری از هرگونه بیماری و آفتی هستند، افزود: این نهالها یک ساله اند و با نظارت کامل کارشناسان کشاورزی تولید شده اند./ش ک


برچسب ها: تولید ، نهال ، کرمان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.