از ۱۰۰ % رشد جنین در دوران بارداری ۱۵ % آن در اثر بلعیدن‌ مایع آمینوتیک‌ (مایعی که جنین در آن شناور است) تشکیل می‌شود.

دکتر عز‌الدین زنجانی متخصص کودکان در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: مایع آمنیوتیک‌ مایعی‌ است که جنین در آن شناور است، در چند هفته اول بارداری بند ناف، ‌پوست جنین، جفت و غشا‌های آمینوتیک‌ همگی مایعی‌ تولید می‌کنند که همزمان با رشد جنین، کیسه آمینوتیک‌ را پر می‌کند. 

وی ادامه داد: مایع آمینوتیک‌ حاوی اسید‌های آمینه، پروتئین‌، ویتامین‌ها، املاح، هورمون‌ها و فاکتور رشد است گر چه غلظت‌ این مواد خیلی کمتر از آن در شیر مادر است. 

زنجانی افزود: جنین روزانه حجم زیادی از مایع آمنیوتیک‌ را بلع می‌کند تا ۱ لیتر در روز در اواخر دوران جنینی‌ یعنی بیش از آنچه که در ماه‌های بعد از تولد، شیر دریافت می‌کند و مایع از کلیه‌های جنین گذشته و به صورت ادرار از بدن جنین خارج می‌شود و این چرخه مجددا تکرار می‌شود طوری که مایع آمینوتیک‌ هر چند ساعت یک بار از این چرخه عبور می‌کند. 

این متخصص تصریح کرد: بلعیدن این مایع توسط جنین اثر بسیار چشمگیر، هم بر رشد و تکامل جنین و هم بر رشد و تکامل روده او دارد، مطالعات انجام شده نشان می‌دهد که حدود ۱۵ % رشد جنین به دلیل بلع مایع آمینوتیک‌ است. 

وی در پایان اظهار داشت: آمینوتیک‌ به عنوان یک ضربه گیر جنین را در ماقبل صدمات و بند ناف را در مقابل تحت فشار قرار گرفتن محافظت‌ می‌‍‌‌ کند همچنین به تکامل مناسب سیستم‌های گوارشی، اسکلتی، عضلانی و تنفسی جنین کمک می‌کند و همین طور جنین و رحم را از عفونت مصون می‌دارد. 


انتهای پیام/
برچسب ها: جنین ، رشد ، آمینوتیک ، گوارش
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار