"فیلمی ناتمام برای دخترم سمیه" به کارگردانی "مرتضی پایه‌شناس"، پشت پرده اردگاه اشرف و روایت پدری است که برای نجات دخترش فیلم ساخته است.

به گزارش حوزه سینما باشگاه خبرنگاران به نقل از مدیریت ارتباطات سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، این فیلم بر اساس فیلم های خانوادگی است که مصطفی محمدی در طول سال‌ها از مناسبت‌های خانوداگی ضبط کرده است، داستان بر اساس همین فیلم‌های خانوادگی است که داستان خانواده‌ای ایرانی مقیم کانادا را که فرزندانشان سمیه در اردوگاه اشرف به سر می‌برد حکایت می‌کند.

مرتضی پایه‌شناس کارگردان این فیلم مستند بعد از آشنایی با مصطفی محمدی، او را متعاقد کرده که فیلم‌های خانوادگی‌شان را برای ساخت فیلم در اختیار او بگذارد.

به گفته این کارگردان، انتخاب نوع روایت و چیدمان این فیلم‌ها در کنار هم و تشکیل جهان داستان کار بسیار سختی بود که انجام دادم.

مصطفی محمدی که خود یکی از اعضای سابق سازمان مجاهدین خلق بوده است با مرتضی پایه‌شناس کارگردان این فیلم در کشورهای دیگری چند بار ملاقات کرده است اما بخش اعظم این فیلم با هدایت و راهنمایی کارگردان از راه دور ساخته شده است.

پایه‌شناس توضیح داد:«مصطفی محمدی تصاویر ضبط شده را برای من می‌فرستاد و من با دیدن آن‌ها اشکالات را تذکر می‌دادم و او دوباره آن‌ها را ضبط می‌کرد و برایم می‌فرستاد»

در واقع این فیلم‌های خانوادگی نقاط کلیدی قصه را شکل می‌دهند تصاویر عمومی دیگری هم هستند که خلاءهای داستان را پر می‌کنند که به آن اضافه شده است.

او می‌گوید: «این فیلم بیشتر برای من یک سمبل است و دوست دارم مخاطب آخرسر به این نتیجه برسد که هر کسی می‌تواند در این شرایط قرار گیرد. کسانی هستند که فکر و اندیشه خود را به افراد دیگر می‌سپارند و بازوهای عمل کننده می‌شوند؛ هر سازمانی که خانواده از هم بپاشد نمی‌تواند دوام بیاورد.»
 
پایه‌شناس در این فیلم سعی کرده که به سبک سهل و ممتنع برسد و قضاوتی در فیلم نباشد او توضیح داد: «منهای تحقیق و تولید این فیلم، تدوین آن نزدیک یک سال طول کشید تا به این سبک سهل و ممتنع برسیم تلا فیلم بدون قضاوت از پیش تعیین شده شروع شود و لحن خاصی نداشته باشد، فیلم حتی موسیقی ندارد، کل نود دقیقه بدون موسیقی است و تصمیم گرفته‌ام هیچ چیز اضافه نکم.»

انتهای پیام/ اس
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار