شفیعی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 93؛

عدم شفافیت بودجه / بحث تعادل در بودجه رعایت نشده است

شفیعی گفت: بودجه چندان هم شفاف نیست، اصل جامعیتی که از اصول مهم بودجه است در بودجه سال 93 نادیده گرفته شده است.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، نوذر شفیعی نماینده مردم ممسنی در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 93 در جلسه نوبت عصر صحن علنی مجلس اظهار داشت: نکاتی که در مورد بودجه می‌گویم در واقع ابهاماتی است که وجود دارد.

وی افزود: بنده از دولت تقدیر و تشکر می‌کنم که لایحه بودجه را به موقع تحویل داد و همچنین دولت این لایحه را براساس دغدغه‌ها و نگرانی‌های جامعه امروزی تنظیم کرده است لذا طبیعی است که این لایحه دارای ضعف‌ها و کاستی‌هایی نیز باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس تصریح کرد: همچنین از کمیسیون تلفیق بودجه 93 که با دقت و وسواس خاصی بودجه را بررسی کردند تشکر می‌کنم هرچند که نقدهایی به این کمیسیون وجود دارد که از جمله آن می‌توان عدم رعایت اصل 52 را اشاره کرد.

نماینده مردم ممسنی اشاره کرد: یکی از نقاطی که منجر به تقدیر بنده از دولت شد بحث بودجه در خصوص ایثارگران و حوزه دفاعی بود که از این لحاظ هم از کمیسیون تلفیق و هم از دولت تشکر می‌کند.

وی با اشاره به نطق‌های مخالف و موافق به کلیات لایحه بودجه 93 اظهار داشت: تمام کسانی که از امروز در خصوص بودجه صحبت کردند به خصوص موافقان همه در پایان ابراز امیدواری کردند که این بودجه بتواند در عرصه عمل تحقق پیدا کند.

شفیعی با بیان اینکه بحثی تحت عنوان اصول بودجه در لایحه بودجه وجود دارد تصریح کرد: اصول بودجه یعنی وحدت در بودجه، سالیانه بودن، تعادل در بودجه است.

وی تاکید کرد: نقد بنده به بودجه این است که بحث تعادل در بودجه رعایت نشده است، درآمدهای پیش‌بینی شده درآمدهایی است که تحقق آن مهم است در بودجه سال 92 بخش زیادی از درآمدهای مالیاتی ما محقق نشد و در بحث درآمدهای نفتی نیز دولت بسیار خوش‌بینانه اوضاع و احوال را مشاهده کرد چشم‌انداز تحریم‌ها روشن نیست و درآمدهای ما معلوم نیست.

شفیعی ادامه داد: به هر حال اینها دغدغه‌هایی است که طی دو سال گذشته منجر به تجربه تلخ و نگرانی ما شده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: سیاست دولت این بود که تورم را کاهش دهد اما تمام اسناد و مدارک از جمله اسناد مدارک و مطالعه مرکز پژوهش‌های مجلس نشان می‌دهد که در بحث هدفمندی یارانه‌ها ما در سال آینده افزایش تورم خواهیم داشت.

وی افزود: دغدغه مهم مردم افزایش قیمت‌های حامل‌های انرژی است و در حال حاضر کمتر کسی است که در مجلس حضور داشته باشد و با این سوال مواجه نشده که قیمت‌های حامل‌های انرژی چقدر خواهد بود این در حالی است که ما فقط می‌توانیم بگوییم که قیمت‌های حامل‌های انرژی افزایش خواهد یافت.

عضو کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: افزایش قیمت حامل‌های انرژی باعث تورم عینی و روانی در جامعه شده و تحقق هدف اصلی که دولت از ابتدای روی کار آمدن برآن توجه داشته کاهش تورم بوده است.

این نماینده مجلس نهم اظهار داشت: در بودجه سال 93 به بخش کشاورزی توجه شده اما نباید فراموش کنیم که در این بخش برخی از محصولات استراتژیک وجود دارد وابستگی در این حوزه‌ها ساختاری بین ما و دنیای خارجی ایجاد می‌کند و این امکان را برای ما به وجود می‌آورد که به خود کفایی برسیم.

وی تاکید کرد: اگر دولت و کمیسیون تلفیق صلاح بدانند طبق آیین‌نامه، داخلی مجلس هنوز فرصت داریم که بودجه را دوباره مورد بررسی دقیق‌تر قرار دهیم و یک بودجه‌ای باشد که برخلاف بودجه‌های قبلی که سراپا برای ما دغدغه‌آور بود بودجه شفاف و روشن داشته باشیم.

شفیعی در پایان خاطرنشان کرد: بودجه چندان هم شفاف نیست، اصل جامعیتی که از اصول مهم بودجه است در بودجه سال 93 نادیده گرفته شده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: ابهامات ، لایحه ، بودجه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار