مدیر مطالعات و برنامه ریزی معماری، شهرسازی و امور بحران مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران از آغاز انجام طرح جامع پژوهشی «اسكان اضطراري و موقت شهر تهران» خبر داد.

 به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران  محمدرضا فرزاد بهتاش با اعلام این خبر گفت: ضرورت برنامه‌ریزی و اجرای طرح‌های اسکان اضطراری و موقت، کمیته پژوهشی مدیریت ایمنی و بحران شهرداری تهران را بر آن داشت تا انجام طرح پژوهشی با عنوان «طرح جامع اسكان اضطراري و موقت شهر تهران شامل تدوین مدل مفهومی و تدوین شرح خدمات سایر فازها (با رویکرد به تمامی مخاطرات محتمل در شهر تهران و تمرکز بر رخداد زلزله)» را در دستور کار خود قرار دهد.

وی افزود: این طرح که در قالب مرحله مقدماتی برای زمینه سازی برنامه‌ریزی جامع فرآیند اسکان اضطراری و موقت برای شهر تهران تعریف می شود، با تدوین یک مجموعه مدل مفهومی مرتبط، سعی در شناخت متغیرهای دخیل در امر اسکان موقت و اضطراری شهر تهران دارد.

عضو و دبیر کمیته پژوهشی مدیریت ایمنی و بحران شهرداری تهران افزود: این طرح پژوهشی به دنبال آن است كه چگونگی و راه حل‌های کنترل و کاهش آسیب های گوناگون و چند بعدی ناشی از وقوع بحران و به ویژه زلزله در کلان شهر تهران را از طریق ارائه یک طرح جامع (به لحاظ موضوعی، قلمرویی و کنش-گران ذی ربط) اسکان اضطراری و موقت آسیب‌دیدگان بررسی و بر این اساس راهکارهای لازم را ارائه کند.

بهتاش ادامه داد: مسأله اسکان آسیب دیدگان زلزله در کلان شهر تهران، نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی است که بتوان از همه ظرفیت‌ها و قابلیت‌های بالفعل و بالقوه، دولتی و مردمی اعم از منابع مالی، نیروی انسانی، امکانات، تجهیزات و سازمان‌ها در شرایط پس از حادثه استفاده کرد.

وی اهدف اجرای این طرح را دست یابی به مواردی از جمله؛ شناخت شاخص‌ها و مؤلفه‌هاي افزايش آمادگي در سازمان‌های مرتبط با برنامه‌ريزي و مديريت اسكان اضطراری، شناسايي عناصر و ظرفيت ها در امر اسكان اضطراري و موقت براي شهروندان متأثر، آسیب دیده و پناه جو با رعایت اصول ایمنی، امنیتی، اجتماعی، بهداشتی، محیطي و غیره، شناخت متغيرها و عوامل مرتبط با توانمندسازي اجتماعات و نهادهاي محلی شهري براي واکنش لازم و ارائه خدمات در شرايط بحران عنوان کرد.

مدیر مطالعات معماری، شهرسازی و امور بحران مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهر تهران خاطرنشان کرد: فاز نخست این طرح با هدف مرور مبانی نظری مرتبط با اسکان اضطراری و موقت، بررسی تحلیلی تجارب ملی و بین‌المللی در رابطه با اسکان اضطراری و موقت با در نظر گرفتن عوامل اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی، بهداشتی، محیطی و کالبدی، انجام مطالعات تطبیقی ملی و بین المللی در راستای تعیین ابعاد، معیارها، مؤلفه ها و شاخص های بومی مؤثر بر تهیه و تحقیق طرح‌های اسکان اضطراری و موقت و همچنین تدوین شرح خدمات تفصیلی سایر فصول و ارایه مدل های مفهومی پژوهش، در قراردادی توسط گروه علمی مدیریت سوانح طبیعی دانشگاه تهران در دست انجام است.
 
بهتاش افزود: نتایج تفصیلی و خروجی های آن پس از نهایی شدن و اتمام طرح و تأیید آن توسط دستگاه کارفرما، ناظران علمی و دستگاه بهره بردار در دسترس قرار خواهد گرفت.
انتهای پیام/
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار