عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه تعیین اعتبارات برای پروژه‌های عمرانی بالای 80 درصد با اصل عدالت سازگار نیست گفت: براین اساس تکلیف استان‌ها و شهرستان‌هایی که چنین پروژه‌هایی را ندارند چیست.

به گزارش خبرنگار پارلمانی باشگاه خبرنگاران، علی نعمت چهاردولی نماینده مردم ملایر در مجلس در مخالفت با کلیات لایحه بودجه 93 اظهار داشت: ابتدا جا دارد به چند دلیل از دولت تشکر کنم، اول ارائه نمودن لایحه بودجه 93 بعد از چندین سال سروقت و به موقع به مجلس شورای اسلامی و دوم اینکه براساس اصل 53 قانون اساسی واریزی تمام درآمدها به خزانه و برداشت تمام مصارف از خزانه بدون دور زدن قانون یکی از ویژگی‌های مهم بودجه‌ریزی دولت است که در این لایحه مدنظر قرار گرفته است.

وی ادامه داد: قاعده اصلی همیشه این است که دولت می‌بایست به همراه لایحه بودجه برنامه سالانه را هم ارائه کند تا همه نمایندگان بدانند چه اعتباری برای چه مصارفی باید به کار گرفته شود که این موضوع در طول چند سال اخیر دومین بار است که اتفاق افتاده که این امر جای تقدیر و تشکر دارد.

عضو کمیسیون عمران مجلس در ادامه اظهار داشت: اما آنچه که باید به آن توجه داشت مبانی بودجه سالیانه است که عبارت است از چشم‌انداز 20 ساله دولت جمهوری اسلامی ایران، برنامه 5 ساله که در حال اجرا است و اجرای مطالبات اساسی و مهم مردم که یا معوق مانده و یا حق طبیعی آنان است که باید به این حقوق توجه شود.

چهاردولی ادامه داد: نکته‌ای که باید به آن پرداخت اثر بودجه سالیانه است، وقتی بودجه برای یک سال در نظر گرفته می‌شود صرفا محدود به همان سال نخواهد بود بلکه اثرش سالیان سال ادامه پیدا خواهد کرد، حال اگر این بودجه ریزی درست صورت بگیرد باعث خیر و برکت و اگر هم اشتباه باشد ضرر آن در کشور ساری و جاری خواهد بود.

وی با بیان اینکه بودجه سالیانه می‌بایست نشان دهنده چگونگی رشد شاخص‌های کلان اقتصادی کشور باشد گفت: رشد اقتصادی، نرخ بیکاری، رشد نقدینگی و نرخ تورم از شاخص‌های کلان اقتصاد کشور می‌باشد و حال سوال این است که آیا در بودجه ارائه شده از سوی دولت این شاخص‌ها همخوانی دارد یا خیر، به عنوان مثال آیا رشد اقتصادی ما که 5/5- است و باید به 3 برسد و یا نرخ تورم ما که قرار است 35 به 25 درصد برسد محقق خواهد شد که در پاسخ باید گفت خیر و این نکته‌ای است که کمیسیون تلفیق باید آن را مدنظر قرار می‌داد.

نماینده مردم ملایر با بیان اینکه اعداد و ارقام منابع و مصارف مربوط به تبصره 21 نامعلوم است گفت: آیا می‌توان بدون در نظر گرفتن اعداد و ارقام تصمیم گرفت و بودجه را تصویب کرد.

وی اظهار داشت: براساس قانون برنامه چهارم و پنجم توسعه می‌بایست اتکا به نفت در بودجه کم شود اما در این بودجه نه تنها این اتکا کم نشده بلکه حداقل 50 هزار میلیارد تومان از منابع وابسته به نفت است که با جرات می‌توان گفت احتمال محقق نشدن آن بسیار زیاد است و اگر عملکرد هفت ماهه سال 92 و کل سال را در نظر بگیریم حدود 70 درصد رشد داشته است.

چهاردولی با بیان اینکه در نظر گرفتن اعتبارات برای پروژه‌های عمرانی بالای 80 درصد پیشرفت با اصل عدالت سازگار است گفت: براین اساس تکلیف استان‌ها، شهرستان‌ها و شهرهایی که چنین پروژه‌هایی را ندارند چیست آیا قرار است شهرهای بزرگ و کلان‌شهرها کلان‌تر شوند و ضعفا ضعیف‌تر، پس عدالت کجاست.

این نماینده با بیان اینکه در گزارش کمیسیون تلفیق صرفا احکام وجود دارد در حالی که ارقام در بند ردیف‌هاست گفت: متاسفانه این ردیف‌ها در اختیار نمایندگان قرار نگرفته و بدون ارقام نمی‌توان لایحه بودجه را تصویب کرد.

وی با بیان اینکه بودجه شرکت‌ها حدود دو سوم بودجه کل کشور است، اظهار داشت: متاسفانه این مورد هم عمدتا در کمیسیون تلفیق رسیدگی نشده و گزارش آن را هم نداریم که این امر مهم هم باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه در بودجه 93 بالغ بر 10 آیین‌نامه وجود دارد که وزرا و سایر سازمان‌ها باید بنشینند و آیین‌نامه‌ها را تنظیم کنند، تصریح کرد: متاسفانه در این سال‌های قبل شاهد بودیم که به دلیل عدم هماهنگی بین دستگاه‌ها این آیین‌نامه‌ها تصویب نشده و در نتیجه نیز قانون وابسته با آیین‌نامه‌ها نیز اجرا نشد اما شاهد هستیم که این مورد در بودجه 93 هم اتفاق افتاده است.

وی با بیان اینکه با عنوان برخی از مشکلات اولویت‌دار کشور متاسفانه در بودجه سال 93 توجه جدی به برخی مسائل نشده است، گفت: عدم توجه ویژه به بخش کشاورزی و بحران آب کشاورزی از جمله این مسائل است و حدود دو سال است که یک ریال بابت احیای قنوات به کشاورز داده نشده و یک متر لوله جهت مکانیزه شدن آبیاری کشاورزی داده نشده است و اصلی‌ترین بخش تولید کشور به دلیل کمبود اعتبارات به زمین مانده است.

انتهای پیام/

برچسب ها: لایحه ، بودجه ، مخالفت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار