انحراف بینی علل مختلفی دارد که با توجه به علت آن درمان خاص خود را دارد اما اگر درمان نشود ممکن است عواقب خطرناکی داشته باشد.

یونس لطیفی متخصص گوش و حلق و بینی، استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه انحراف بینی علل مختلفی دارد، گفت: انحراف بینی می‌تواند مادرزادی باشد و یا دراثر تروما باشد.
 
وی ادامه داد: ممکن است در برخی موارد به دلیل عبور از کانال زایمان و درر فتگی تیغه جلوی بینی ایجاد شود و یا در اثر ضربه به بینی مانند افتادن و یا ورزش‌هایی مثل بوکس، کشتی، جودو و یا تصادفات تیغه وسط بینی منحرف ‌شود. 

این متخصص گوش و حلق و بینی با اشاره به اینکه داشتن انحراف بینی به طورکلی مهم نیست تصریح کرد: در صورتی که باعث انسداد راه هوایی بینی شود به طوری که فرد نتواند شب‌ها از راه بینی تنفس کند مشکل زا است چون باعث می‌شود فرد از دهان نفس بکشد و اکسیژن کمتری دریافت کند که این باعث تخریب سریع‌تر دندان‌ها و از بین رفتن مخاط بینی شود. 

دکتر لطفی ایجاد مشکلات تنفسی و خروپف را از عوراض دیگر انحراف بینی خواند و افزود: سینوزیت‌های مزمن، عوارض قلبی عروقی و ریوی نیز از دیگر عوراض این انحراف بینی است. 

استاد دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در ادامه اظهار داشت: اگر این انحراف به موقع درمان نشود بیمار به دلیل تنفس از طریق دهان به مشکل خشکی دهان دچار می‌شود، دچار اختلال خواب می‌شود، ترشحات خلط‌های غلیظ چسبنده در انتهای راه هوایی، پشت حلق را می‌گیرد، باعث ایجاد خروپف می‌شود، در شب‌ها بی‌قرار می‌شوند، در زمان افزایش وزن نیاز به اکسیژن بیشتری دارند. 

وی در خصوص درمان انحراف بینی خاطر نشان کرد: با یک عمل جراحی راه انحراف بینی را اصلاح می‌کنند تا فرد بتواند فقط از راه بینی نفس بکشد. 


انتهای پیام/
برچسب ها: انحراف بینی ، تنفس ، خواب ، قلب
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار