معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت:در طول سه سال گذشته هیچ اتوبوسی به کلان‌ شهرها از سوی دولت واگذار نشده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران، در سومین نشست معاونان حمل و نقل ترافیک کلان شهرهای کشور که پیش از ظهر امروز در محل معاونت حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران برگزار شد، تشکری هاشمی در جمع خبرنگاران با اشاره به انتخابات شورای اسلامی شهرها و تغییرات ایجاد شده در اعضای شورای شهرها و شهرداری‌های کلان شهرها، اظهار داشت: این اولین نشست بعد از انتخابات و تغییرات است که مسئولین در کلان شهرها با آماده سازی برنامه ها سیاست‌های خاص خود برای دوره‌ی جدید در دومین نشست معاونان حمل و نقل ترافیک کلان شهرهای کشور حضور یافتند و البته برنامه پنجساله‌ی شهرداری تهران در حوزه حمل و نقل عمومی نیز در این نشست خبری ارائه شد.

تشکری هاشمی افزود: آنچه بصورت مشترک در برنامه همه‌ی کلان شهرها وجود داشت، ایجاد حمل‌ونقل عمومی پایدار در همه‌ی کلان شهرهای بزرگ کشور و همینطور موضوع آلودگی هوا و راه‌های کاهش آن بوده است که با توجه به اینکه بخش عمده‌ای از برنامه‌های شهرداری‌ها در گروه حمایت مجلس و دولت و برخوردای از حمایت‌های آنان در جهت پیشبرد برنامه‌های خودشان است، امروز از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در فرصت محدودی که تا تصویب بودجه 93 باقی است درخواست شد تا بطور جدی به موضوع آلودگی هوا و حمل و نقل شهرها بپردازند.

وی به رقم پیش‌بینی شده جهت تجهیز حمل و نقل عمومی در بودجه 93 اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه براساس گزارشات اعلام شده اعداد و ارقام پیش‌بینی شده جهت حمل و نقل عمومی در این بودجه بسیار ناچیز بوده و با توجه به اینکه فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها بزودی اجرا خواهد شد، بنظر می‌رسد شهرداری‌ها بدون برخورداری از حمایت از دولت و مجلس قادر به پاسخگویی به نیازهای ایجاد شده پس از اجرای هدفمندی یارانه‌ها نخواهند بود.

وی با عنوان اینکه کلان شهرهای کشور سالانه نیازمند 3000 دستگاه اتوبوس هستند بودجه پیش‌بینی شده 93 جهت جهیز حمل و نقل عمومی را معادل خرید 200 دستگاه اتوبوس تک کابین برای حمل و نقل کل کشور دانست و افزود:‌ با توجه به اختصاص تنها هشت میلیارد بودجه  به حمل ونقل عمومی شهرداری‌ها و با احتساب قیمت قبل 400 میلیون برای خرید هر دستگاه اتوبوس ، 600 میلیون بعنوان مبلغ جدید تنها با این رقم می توان کمتر از 200 دستگاه اتوبوس خریداری نمود این درحالی است که در طول سه سال گذشته هیچ اتوبوسی به کلان‌ شهرها از سوی دولت داده نشده است.

معاون شهردار تهران ادامه داد:‌ در بخش مترو نیز مبلغ اختصاص داده شده‌ی بودجه،‌ بسیار ناچیز بوده بطوری که این رقم تنها برای ساخت دو کیلومتر مترو کافی است و این‌ها همه به معنای وجود خودروهای شخصی بیشتر و افزایش آلودگی ، مرگ ومیر، و ابتلا به بیماری‌ها است.
وی با اشاره به اینکه دولت بدون اینکه اراده‌ای بر موضوع داشته باشد، باید یارانه‌ی سوخت را از محل بودجه افزایش دهد ، اظهار داشت: باید از این فرصت موجود در مجلس و دولت استفاده نمود و اجازه‌ی ایجاد بحران جدید در کلان‌شهرها را نداد.

معاون حمل‌و‌نقل و ترافیک شهردار تهران با بیان اینکه بین پلیس راهنمایی و رانندگی و معاونان کلان شهرها نشست مشترکی برگزار خواهد شد ، ادامه داد: انشاءالله نشست آینده با حضور مسئولین این دو نهاد برگزار شده تا همدلی‌ها و هم‌راهی‌هایی که اوج آن در تهران بوجود آمده را تسری بخشید و همکاری‌ها بیشتر شده و نیز هم‌افزایی هایی در این حوزه انجام شود.

تشکر هاشمی افزود: طرح‌هایی نیز در این نشست درخصوص پیاده‌روها، و دوچرخه‌سواری مطرح شد که مورد توافق کلان‌شهرها واقع گردید و در سال آینده توسعه‌ جدی در این حوزه خواهیم داشت.

وی گفت:‌ امیدواریم با همکاری‌ها و همدلی‌های ایجاد شده ، شاهد بهبود روند جریان باشیم و این جلسات و نتایج آن به کمک دولتمندان به رفاه شهروندان ، شهرها و کلان شهرهای کشور ختم گردد.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران در ادامه به پرداخت یارانه اتوبوس‌رانی و متروی تهارن امروز توسط وزارت کشور اشاره کرد و افزود:‌ 8/7 میلیارد تومان از این مبلغ به اتوبوس‌رانی و 6/11 میلیارد تومان به متروی تهران اختصاص دارد که از این بابت ضمن اینکه از دولت تشکر می‌کنیم، اما باید دانست سیاست‌های قطره‌چکانی،‌ مشکل تهران را حل نمی‌کند.

تشکری هاشمی با بیان اینکه تنها 350 میلیارد تومان یارانه به اتوبوس‌رانی و در همین حدود نیز به مترو تعلق می‌گیرد، افزود: این اعداد سهم بسیار ناچیزی داشته ولی همین مقدار که دولت این مبلغ را تا پایان سال، به حمل و نقل اختصاص داده ، قدردانی نمی‌نماییم.

وی با بیان اینکه این پرداخت ، مربوط به سال 92 است، اظهار داشت:‌ در سال‌های گذشته مبالغی در این خصوص پرداخت می‌شده، اما هیچگاه نتوانسته‌ایم یارانه‌ی مصوب مجلس را دریافت کنیم بطوریکه این مبالغ همیشه کمتر از مقدار تعیین شده بوده‌اند.

وی با اشاره به مداخله دولت و شورای اسلامی شهرها در نرخ گذاری کرایه‌ها اظهار داشت: نرخ کرایه در جهت کاهش فشار بر مردم‌، نباید بیش از این  شود اما باید دانست افزایش ندادن نرخ کرایه‌ها به معنای بالانرفتن هزینه‌های ما نیست. چراکه باید توجه داشت وقتی مجبوریم قطعات را از سایر کشورهای تأمین و حقوق و دستمزدها را نیز افزایش دهیم ، طبیعتا باید نظامی برای جبران آن پیش‌بینی شود.

معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اینکه بودجه پیش‌بینی شده جهت تغییرات نرخ کرایه‌ها در سال 93 کمتر از آن چیزی است که به عنوان تورم اتفاق می‌افتد، ادامه داد:‌ معتقدیم اگر دولت و مجلس مصوب کنند‌ به یارانه حمل و نقل عمومی همانطور که در تمامی شهرها توجه می‌شود، در شهر تهران نیز توجه شود در این صورت نرخ کرایه‌ها آنقدر ارزان خواهد شد که مردم میلی به استفاده از خودروی شخصی نداشته، چراکه استفاده از خودروی شخصی تنها سبب افزایش هزینه ، آلودگی و اتلاف وقت خواهد شد.

 وی با بیان اینکه در رقابت بین خودروی شخصی و حمل و نقل عمومی بازنده، حمل و نقل عمومی است افزود: ما در تهران تنها از 6500 دستگاه اتوبوس برخورداریم که البته باید این تعداد 11 هزار اتوبوس می‌بوده و 1500 اتوبوس نیز فرسوده است.

تشکری هاشمی تصریح کرد: بنا به موارد ذکر شده تهران تنها 5 هزار اتوبوس با قابلیت کارکرد دارد که اگر عمر هر اتوبوس را حداکثر 10 سال درنظر بگیریم باید بگوییم با همین مقدار باقی مانده نیز هر ساله شاهد کاهش 500 دستگاه اتوبوس از حمل و نقل عمومی خواهیم بود.
انتهای‌پيام/

برچسب ها: اتوبوس ، دستگاه ، خودور
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.