تأثیر ساختار فضایی، با تأکید بر کاربری اراضی شهری، بر امنیت بافت های سکونتی به کمک Space Syntax (نمونه موردی محله های بازار و منظریه شهر تبریز) در قالب رساله دکتری در دانشگاه تبریز مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز ، مهشید قربانیان، با دفاع از این رساله خود با کسب درجه عالی موفق به دریافت درجه دکتری در رشته جغرافیا و برنامه ریزی شهری شد.

دانش آموخته دانشگاه تبریز در این رساله ضمن بررسی متون نظری موجود در زمینه امنیت در فضاهای شهری، عوامل مکانی اثرگذار بر احساس امنیت در بافت های سکونتی را شناسایی و به ارایه مدل تحلیلی پژوهشی بر پایه آموخته های حاصل از مطالعه متون و رویکرد پژوهشی پرداخته است.

قربانیان با بیان اینکه اندازه بالای جمعیت و تراکم آن از مشخصه های مناطق شهری محسوب می شود، گفت: این ویژگی ها در الگوهای استفاده از زمین در مناطق شهری و نیز ترکیب جمعیتی شان بازنمود پیدا کرده است.

به گفته وی سنجش نحوه اثرگذاری چیدمان کاربری اراضی شهری در دو الگوی ساختار شبکه دسترسی ارگانیک و شطرنجی بر متغیر امنیت اجتماعی در این رساله مورد مطالعه قرار گرفته است.

وی گفت: یافته های پژوهش نشان می دهد ارتباطی منطقی بین نوع چینش کاربری ها و جریان حرکتی کاربران در فضای شهری وجود دارد و می توان رابطه معناداری را میان نوع ساختار ارگانیک یا شطرنجی بافت از یک سو و آرایش فضایی کاربری ها از سوی دیگر با مقوله امنیت برقرار نمود.
 
 
انتهای پیام/
برچسب ها: تأثیر ، ساختار ، فضایی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.